به گزارش ایسنا، در اعتماد نو به نقل از برنامههای ارائه شده دکتر بهرام عین الهی – وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی در خصوص تقویت و استقرار شبکه ملی خدمات سلامت تاکید شده است که این مداخلات در دو بخش فوری و مستمر صورت خواهد گرفت و تعهد به اجرای مداخلات فوری به گونهای طراحی و از طریق بسیج نیروهای توانمند اجرا و پایش خواهند شد که نتایج آنها حداکثر تا پایان سال نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندیشان از خدمات سلامت اثربخش باشد.
در اعتماد نو به نقل از برنامه مورد بحث مداخلات فوری شامل:
۱_ ساماندهی نظام ارائه و ارتقای ظرفیت و کیفیت خدمات فوریتهای پزشکی
۲_ تکمیل استقرار و بهره برداری از نظام سلامت الکترونیک
۳_ توسعه مراقبتهای ویژه در پایگاهها و مراکز سلامت متمرکز بر بهرهمندی اقشار آسیب پذیر به ویژه زنان، کودکان، سالمندان، شهروندان دارای معلولیت و ساکنین حاشیه شهرها و مناطق محروم از بسته پایه خدمات سلامت
۴_ ایجاد نظام یکپارچه مددکاری سلامت برای ساماندهی حمایت از بیماران خاص، صعبالعالج و نیازمند حمایت
۵_ تقویت ساختار و نقش بیمههای پایه در مدیریت منابع مالی و خرید راهبردی خدمات سلامت
۶_ اصلاح ساختار نظام سلامت به منظور حذف تعارض در منافع، چابکسازی در مقابل تحولات و رخ دادها، کارآمدی و تفکیک نقشها، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه
از سوی دیگر مداخلات مستمر از آغاز به کار دولت در دستور کار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و تا بروندادشان تا پایان دوره چهارساله منتشر خواهد شد.
این مداخلات شامل موارد ذیل است:
۱_ برقراری گام به گام نظام ارجاع و اعتماد نو به نقل از برنامه پزشکی خانواده، مبتنی بر سطح بندی خدمات بر بستر سلامت الکترونیک یکپارچه سازی نظام های پایش، نظارت و ارزیابی کارکردهای نظام سلامت
۲_ بازتعریف بسته پایه خدمات سلامت مبتنی بر شرایط همهگیر شناسی، اقتصادی، اقلیمی و فرهنگی جامعه
۳_ تقویت ساختار و کارکرد شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور و سایر شوراهای راهبردی نظام سلامت
۴_ تقویت مدیریت بیماریهای واگیردار بازپدید و نوپدید، و نیز بیماریهای بومی (مانند سالک)
۵_ همگانی سازی و ارتقای سلامت دهان و دندان با استفاده از نیروهای حد واسط
۶_ چیدمان ساختار و عوامل سلامت روان برای توسعه نشاط اجتماعی و افزایش سطح بهداشت روانی جامعه با مشارکت بین بخشی
۷_ توسعه خدمات پرستاری مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل و جلب مشارکت بخش غیردولتی
۸_ تأمین منابع مالی پایدار، از طریق شناسایی، گردآوری و تجمیع منابع، ارتقای کارآیی و متناسب سازی درآمدها، هزینهها و فعالیتها و اصلاح و بهینهسازی نظام پرداخت و جبران خدمت
۹_ اصلاح معیارها و فرایند توزیع منابع (انسانی، مالی، تجهیزات و ملزومات) با هدف ایجاد عدالت توزیعی و افزایش اثربخشی و کارآیی، با توجه به سیاستهای آمایش سرزمین و در چارچوب نظام سطح بندی خدمات
۱۰_ تقویت نقش مردم در مراقبت از خود و مشارکت فعال و سازمان یافته آنان در تعیین اولویتها، اعتماد نو به نقل از برنامهریزی، شناسایی و جذب منابع، اجرا و ارزشیابی خدمات
۱۱_ استفاده حداکثری از ظرفیت خیرین سلامت و جهتدهی منطقی به منابع و سرمایههای مردمی در بخش سلامت
۱۲_ تقویت ظرفیتهای درونی کشور و پیاده سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، به منظور تامین خدمات سلامت، دارو، واکسن، ملزومات و تجهیزات پزشکی، بر اساس ارزیابی فناوریهای سلامت، با لحاظ نمودن شرایط تشدید تحریمهای اقتصادی
۱۳_ تقویت توریسم سلامت، به منظور افزایش جایگاه والای جمهوری اسلامی در منطقه و افزایش درآمد زایی خصوصا در بخش غیردولتی
۱۴_ تنظیم بازار دارویی کشور، به خصوص داروهای اساسی، داروهای بیماران خاص و صعبالعالج در شرایط تحریمی پیش رو
۱۵_ حذف مقررات دست و پا گیر در صدور پروانههای تولید دارو، با رعایت استانداردهای ملی و ترغیب داروسازان داخلی به فرمولاسیون و تولید داروهای وارداتی با کمک شرکتهای دانش بنیان
انتهای پیام