۴۰۰۰ شغل در ایران نیازمند آموزش و مهارت

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در ایران حدود چهار هزار شغل تعریف شده است که این شغل ها نیازمند آموزش و مهارت هستند ولی متاسفانه به دلیل نگاه سنتی و اشتباهی که در کشور وجود دارد تصور می شود که برخی از مشاغل عادی و عمومی نیاز به آموزش و مهارت و تخصص ندارند.

وی افزود: فردی که در یک نانوایی کار می کند یا فردی که در یک ایستگاه اتوبوس بلیت می فروشد، نیازمند شناخت دقیق از مختصات شغل، ارتباطات و رفتارهای مناسبی هستند که می تواند آن شغل را بهینه کند و کارآمدی آن را بالا ببرد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه باید برای بسیاری از مشاغل در کشور مهارت ها و آموزش های لازم را در نظر بگیریم، خاطر نشان کرد: شاید در چهار دهه گذشته این انتقاد به دانشگاه‌ها و بازار کار کشور وارد بود که بخش زیادی از افرادی که جذب بازار کار می شوند مهارت و تخصص لازم را ندارند اما خوشبختانه اکنون مراکز فنی حرفه ای در کشور که وابسته به وزارت کار هستند چندین سال است فعالیت می کنند و طی دو دهه اخیر به شکل جدی توسعه پیدا کردند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: برای آنکه این مشکلات را برطرف کنیم دانشکده های علمی کاربردی را اختصاصا برای سازمان های تخصصی در کشور تعریف کردیم و اکنون نزدیک به دو دهه است که فعالیت و نیروی مورد نیاز خود را متناسب با شرایط خود تربیت می کنند.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش عالی هم طی این سال ها تغییرات گسترده ای صورت گرفته و دانشکده هایی تاسیس شده که اختصاصاً کارآفرین آموزش می‌دهند و لذا تلاش شده رشته ها متناسب با نیاز بازار کار کشور تعریف شوند.

مراسم آغاز همزمان سه هزار میلیارد تومان پروژه‌های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان
هم اکنون بخوانید

حاج اسماعیلی گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارند و این نشان می دهد که در چند بخش هنوز مشکل اساسی داریم که اگر همزمان و به طور همه جانبه به آن توجه و رسیدگی نشود مشکل مهارت آموزی و بیکاری فارغ التحصیلان همچنان به قوت خود باقی است و با ارائه آموزش های دانشگاهی حل نمی شود.

وی با تاکید بر گسترش ظرفیتهای بازار کار اظهار کرد: متاسفانه به اندازه کارجویان هنوز ظرفیت‌های بازار کار توسعه و گسترش پیدا نکرده و عرضه و تقاضا در بازار کار متوازن نیست اما بخش اصلی بی تعادلی در بازار کار ناشی از عدم تعریف ظرفیت های لازم برای کارجویان بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وجود سازمان آموزش فنی و حرفه ای تا چه اندازه به گسترش و نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در کشور کمک کرده است، ابراز عقیده کرد و گفت: مطابق توقعی که داشتیم نتوانسته انتظارات را برآورده کند و کارآمدی لازم را داشته باشد، علتش این بوده که نوعی سیاست زدگی درحوزه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کشور وجود دارد و بعضا افرادی در بخشهای تخصصی کشور وارد می شوند که عمدتا به جریانهای سیاسی وابسته هستند و با تغییر مجلس یا دولت عوض می شوند؛ از طرفی اعتماد نو به نقل از برنامه های دراز مدت و تخصصی که مبتنی بر عواید و هدف های ملی باشد را دنبال نکرده ایم و این مسئله باعث شده که استانداردهای لازم را به لحاظ فنی و تخصصی در حوزه آموزشهای مهارتی نهادینه کنیم.

ارتباط اختلالات موبایل و اینترنت با خاموشی‌های اخیر
هم اکنون بخوانید

به گفته این کارشناس حوزه کار، عدم تعیین اعتماد نو به نقل از برنامه های دراز مدت، عدم رعایت حرکت تدریجی آموزشی برای نهادینه شدن و عدم پیگیری استانداردها در حوزه فنی و حرفه ای در این ناکارآمدی موثر بوده است.

حاج اسماعیلی متذکر شد: یکی از انتظاراتی که داریم این است که مراکز فنی و حرفه ای وقتی مهارت آموزی می کنند نمود آن را در بخشهای خصوصی ببینیم و شاهد کارآفرینانی باشیم که می توانند خودشان موسسات و کارگاههای متعددی در کشور تاسیس کنند.

به گفته وی زمانی می توانیم بهره وری نیروی کار مبتنی بر آموزش‌های مهارتی، توسعه مراکز فنی و حرفه ای و دانشکده هایی که این هدف را دنبال می کنند انتظار داشته باشیم که تعداد کارآفرینان ما در بازار کار کشور زیاد شود و بخشی از تولید ناخالص ملی بر مبنای کارآفرینی بخش خصوصی باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا