اضافه شدن ۸۲۵ کیلومتر به خطوط ریلی تا پایان ۱۴۰۰+جزییات

خیراله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از خطوط ریلی اولویت دار سال ۱۴۰۰ راه آهن خواف-هرات بود که ۱۴۰ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان ساخته شد و در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسید و در درجه دوم راه‌آهن یزد به اقلید است که تقریبا به اتمام رسیده و به زودی این خط ریلی ۲۷۱ کیلومتری هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: راه‌آهن زاهدان-خاش نیز به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب بوده که ۱۵۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است، مراحل تنظیم خط آن نیز در حال انجام بوده و به نظر می‌رسد که بهره‌برداری آن در سال جاری قطعی خواهد بود. راه آهن بستان آباد-تبریز هم با پیشرفت حدود ۹۰ درصدی به طول ۴۴ کیلومتر در آینده نزدیک آماده افتتاح خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: راه‌آهن رشت-کاسپین به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب به طول ۳۷ کیلومتر با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تا پایان سال جاری امکان بهره‌برداری دارد و از اولویت‌های ریلی کشور محسوب می‌شود. همچنین خط ریلی همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی همین وضعیت را دارد.

خادمی با اشاره به اینکه اجرای این حجم از خطوط ریلی قابل توجهی بوده و رکوردی محسوب می‌شود، اعلام کرد: در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۴۵ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شد و این رکورد در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته بی سابقه بوده که البته یکی از دلایل آن تولید ریل ملی در کشور است که سرعت ریل‌گذاری را افزایش داده است.

احتمال خاموشی در منطقه فردوسی تهران( محدوده خیابان مفتح)
هم اکنون بخوانید

وی اضافه کرد: مسیر ریلی دیگری که در سال جاری بهره‌برداری از آن اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده، راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر است و زیرسازی آن حدود ۹۵ درصد پیشرفت داشته و روسازی و ریل‌گذاری حدود ۷۰ کیلومتر آن نیز انجام شده است. اگر این خطوط به بهره‌برداری برسد تا پایان امسال ۸۲۵ کیلومتر به خطوط ریلی کشور اضافه خواهد شد البته باید منابع مالی مورد نیاز این پروژه‌ها به موقع تامین شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا