استقامت عاشورایی حماسه‌سازان پد خندق دشمن را ناکام کرد

سردار شکرالله واهبی‌ زاده در گفت و گو با پایگاه خبری ایسنا ضمن گرامیداشت سالروز حماسه پدخندق، اظهار کرد: تمام روز های ۸ سال دفاع مقدس در تمام ابعاد روزهای سختی بودند اما روزی به سختی ظهر ۱۳۶۷/۴/۴ در آن ۸ سال ندیدم.

رزمنده هشت سال دوران دفاع مقدس گفت: دقیقاً تکرار عاشورا بود و عاشورا تداعی میشد عاشورا شناسان پدخندق  خوب درک میکردند که در ظهر عاشورا چه گذشت و شنیده بودند که امام ورهبرشان فرمودند: جنگ ما تکرار عاشورا است. بر همین اساس در آن لحظات حسینی از کربلا و عاشورا یاد گرفته بودند که در مقابل کفار چگونه باید جنگید.

وی افزود: از ابتدای سال ۶۷ ارتش عراق با حمایت همیشگی و همه جانبه شرق و غرب توانست بخشی از مناطق از دست رفته اش از جمله فاو، شلمچه، مهران را باز پس گیری کند.

واهبی‌زاده ادامه داد: تنها مانده جزایر مجنون، که ماه‌های پایانی جنگ با حمایت شرق و غرب داشت آماده میشد برای باز پس گیری جزایر تا شاید خودش و اربابانش در دنیا روسیاه نشوند، لذا جنگ روز به روز سخت‌تر میشد و در آن مقطع یک کاروان پاسدار رسمی از استان کهگیلویه و بویراحمد به تیپ ۴۸ فتح اعزام شد که آن کاروان را دادند به گردان حضرت رسول (ص) که این پاسداران خودشان هرکدام یک فرمانده گروهان وگردان بودند.

این رزمنده حماسه پد خندق از سازمان‌دهی بچه‌های تیپ ۴۸ فتح در قالب یک گردان گفت و تصریح کرد: بعد از چندین جلسه در قرارگاه و تیپ بنا بر این شد که گردان حضرت رسول (ص) جایگزین گردان امام حسین ‌(ع) شود که روی جاده خندق مستقر بود.

واهبی زاده عنوان کرد: ما بعد از اقدامات لازم اعزام شدیم به منطقه و خط را تحویل گرفتیم خط پدافندی خندق روی جاده یا همان  پد خندق بود که در انتهای این پد یک دژ بود که از چهار طرف در محاصره آب های شط‌علی و جزایر بود و ظرفیت یک گروهان را داشت.

وی افزود: گروهان‌های گردان حضرت رسول (ص) به ترتیب ۱، ۲، ۳ در خط مسقر شدند عرض این جاده ۸ متر و بین شط علی و جزایر بود و تنها راه خشکی در آن منطقه بود که هم برای دشمن قابل اهمیت بود و هم برای ما بعد از چند روز که ما آنجا بودیم دیدیم که دشمن هر روز به تحرکاتش می افزاید و در آن روزها دشمن قریب به ۲۰۰ هزار نیروی نظامی در نزدیکی بصره مستقر کرد که به وقت نیاز بتواند از نیروهایش پشتیبانی کند ولی هیچکس نمی دانست که عراق چه وقت عملیاتش را آغاز می‌کند.

کشف سکه تاریخی مربوط به دوره اسلامی در شهرستان باغملک
هم اکنون بخوانید

واهبی زاده اظهار کرد: سرانجام بامداد ۱۳۶۷/۴/۴ ارتش عراق یک آتش تهیه بسیار سنگین و بی سابقه‌ای روی خطوط دفاعی، مقرهای توپخانه وادوات، جادها، مراکز تجمع و عقبه ما اجرا کرد، هجم آتش آن قدر زیاد و سنگین بود که تا هویزه و سوسنگرد را به لرزه درآورد و تمام زمین گلوله باران شد، تمام سنگرها ‌دفاعی و استراحت ما آسیب دیدند، تانکرهای آب منهدم شدند، مهمات ذخیره منفجر شدند،
ارتباطات بیسمی با مشکل روبرو شده که در پایان آتش تهیه ارتش عراق عملیات خود را از سه محور آغاز کرد.

وی از محور خندق، طلائیه و  کوشک به عنوان آغاز عملیات ارتش عراق نام برد و بیان کرد: ارتش عراق در همان ساعات اولیه توانست از جناح چپ ما که جزایر مجنون بود عبور و به سرعت به سمت طلاییه و کوشک  پیشروی کرد که ساعت ۹ صبح توانست خودش برساند به جاده اهواز -خرمشهر و با بستن جاده و زدن چندین پل و تخریب قسمتی از راه آهن برود روی نقطه ی مرزی مستقر شود.

واهبی زاده گفت: در این لحظه تنها محور خندق است که دشمن نتوانست یک وجب پیشروی کند و دشمن امیدش به این بود که یگان‌هایش در محور خندق زودتر عبور کنند تا بتواند نیروهایش را در آن دو محور پشتیبانی کند و برود به سمت اهواز که اگر این اتفاق می افتاد اهواز ساعت ۱۰ سقوط می کرد.

وی افزود: حدوداً نزدیکی های ظهر بود که کل تیپ محاصره شده و در این لحظه گروهان یکم گردان حضرت رسول(ص) محاصره کامل است. دو گروهان دیگر که پشت سر این گروهان هسنتد محاصره شدند و بین خودشان و گروهان یکم دشمن مستقر شده و بین گردان و تیپ هم دشمن رخنه کرده ومحاصره شدند.

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم حذف شد/ صیانت از آرای مردم
هم اکنون بخوانید

واهبی زاده بیان کرد: گردانهای امام علی (ع) و گردان ویژه شهدا که پشتیبان ما بودند تا حدودی آمدند جلو که به ماکمک کنند اما دشمن اجازه نداد و خودشان هم محاصره شدند. دشمن برای عبور از محور ما سه تیپ کماندوی تیپ های ۱ ، ۲ و ۳ از سپاه ششم را وارد عمل کرد یعنی ۹ به یک زد ۹ گردان در مقابل یک گردان ولی هر کاری کرد نتوانست از دژ عبور کند و ناچار شد از جناحین دور بزند و بجنگد که در ساعت نزدیک به ظهر چنگ روی جاده خندق که گروهان های ۲و۳ ما بودند جنگ شد، جنگ تن به تن در این لحظه آتش بی سابقه ای روی این دو گروهان ریخته شد. هواپیماها و هلی کوپتر ها از آسمان و قایق‌های توپ دار در آب و نیروهای پیاده در زمین و در قایق هماهنگ آتش می ریختند زمین می سوخت گرما وتشنگی توان همه را گرفته بود.

مجروحین و شهدا جلوی چشم همرزمان مظلومان جان می دادند گروهان یکم در دژ در محاصره و منتظر کمک بدون آب وغدا و مهمات یکی پس از دیگری مظلومانه جان می دهند زمین و زمان دود و آتش بود اما از دژ تا آخرین نفر خط در حال مبارزه و استقامت هستند و این استقامت عاشورایی عاشورا شناسان گردان حضرت(ص) باعث شد دشمن در این محور ناکام بماند و نتواند همراه دیگر یگان‌های عمل کننده‌اش پیشروی کند.

رزمنده حماسه پد خندق ضمن گرامیداشت یاد همه شهدای پد خندق، سرداران و فرماندهان این حماسه گفت: بر دست تک تک حماسه سازان پد خندق، بسیجی، پاسدار، سرباز، آزادگان سرافرازان این حماسه بزرگ بوسه میزنم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + شش =

دکمه بازگشت به بالا