محبوبیت کریدور شمال-جنوب از مناظره تا روسیه

به گزارش ایسنا، کریدور شمال-جنوب می‌تواند خلیج فارس را به دریای خزر و همسایگان جنوبی ایران را به روسیه و اروپا متصل کند و از این حیث می‌تواند ایران را برای گسترش مبادلات و افزایش ترانزیت کالا تقویت کند و از سوی دیگر حلقه اتصال خوبی  برای ایران به مقاصد مختلف اروپایی است.

طی سال‌های گذشته همواره خطوط ریلی متعددی راه‌اندازی شده و در حال تکمیل و ساخت است و کشورهای مختلفی از چین، روسیه، ارمنستان و … ابراز تمایل برای تکمیل این کریدور مهم و استراتژیک کرده‌اند و در حال حاضر حلقه مفقوده آن خط ریلی رشت-کاسپین-انزلی است که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری این خطوط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

البته در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی –یکی از نامزدهای این دوره  از انتخابات- درباره تکمیل زیرساخت‌های ریلی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور گفت: اگر تنها در کریدور شمال –جنوب سرمایه‌گذاری شود و آن را راه‌اندازی کنیم ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است.

روز گذشته نیز حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – که در روزهای گذشته به روسیه سفر کرده درباره تمایل روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اینگونه توضیح داد: یکی از موضوعات مهم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل همسایگان است که به نظر می‌رسد گزینه جذاب برای روس‌ها، راه آهن ایران و به طور خاص کریدور شمال به جنوب است. چرا که این خط ریلی که می‌تواند راه آهن ایران را از خزر تا خلیج فارس اتصال دهد، از نظر تجاری و ترانزیتی اهمیت فراوانی برای کشورهای همسایه دارد و از این رو روس‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا به فعالیت این کریدور خدمات رسانی کنند.

روسیه تحویل گاز به «انی» ایتالیا را متوقف کرد
هم اکنون بخوانید

ورونیکا نیکیشینا – مدیر کل مرکز صادرات روسیه RCE- در این نشست اعلام کرد که دفترهمکاری منطقه ای اوراسیا و مرکز صادرات روسیه آماده ارائه خدمات شرکت های روسی برای ساخت بخشی از کریدور راه آهن شمال-جنوب در ایران است.

وی افزود: مرکز صادرات روسیه آماده ارائه خدمات شرکت های نمایه روسی از نظر تأمین خطوط ریلی، سوئیچ ها و سایر تجهیزات تولید داخلی است که برای ساخت بخشی از کریدور راه آهن شمال-جنوب در ایران لازم است. زیرساخت های تدارکات در منطقه اوراسیا در حال حاضر به طور کامل اجرا نشده است تا تمام مزایای رژیم جدید تجارت میان این کشورها، راحت را فراهم کند. نظر رویه های اداری، مرکز صادرات روسیه از نظر اقدامات خاص همچنین به عنوان دستیار صادر کنندگان عمل می کند. ما همچنین محیطی را ایجاد می کنیم که در آن صادر کنندگان می توانند بدون کمک دولت به راحتی به تجارت خود ادامه دهند.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف و طرح از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و تاکید مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید دید حلقه مفقوده این کریدور استراتژیک کی تکمیل شده و مردم از مزایای آن بهره‌کند خواهند شد؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =

دکمه بازگشت به بالا