بهبود وضعیت خرده فروشی‌ها در اسفند ۹۹

به گزارش ایسنا، معاونت اقتصادی و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند که بر اساس جدیدترین گزارش، شاخص مدیران خرید (PMI) خرده‌فروشی اسفند ۱۳۹۹، عدد ۵۸.۳۳ را نشان می‌دهد که این عدد گواه بهبود وضعیت و رونق نسبی بخش خرده فروشی در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به بهمن ماه است که عدد شامخ ۵۶.۷۳ بود. عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد.

از طرف دیگر عدد شامخ در خرداد تا بهمن سال قبل به ترتیب ۵۰.۸۹، ۳۷.۵، ۵۱.۱۹، ۳۸.۷۸، ۳۳.۶۹، ۳۵.۷۱، ۴۵.۱۲، ۵۴ و ۵۶.۷۳ بوده که نشان می‌دهد عدد شامخ در اسفند ماه به بالاترین رقم رسیده است. همچنین بر اساس این اعداد خرده‌فروشی‌ها در ماه‌های خرداد، مرداد، دی، بهمن و اسفند رونق داشتند.

اتاق اصناف در گزارش خود فروش پایان سال، اهدای کارت خرید به کارکنان ادارات و ارائه تخفیفات فروشگاهی را عامل بهبود وضعیت خرده‌فروشی‌ها در اسفند نسبت به بهمن ۱۳۹۹ عنوان کرده است. همچنین برخی از سیاست‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص اعمال تخفیفات پایان سال بر روی محصولات خود، سبب افزایش شاخص فروش کالا و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان شد.

همچنین در اسفند ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان با افزایش ۲۸.۴۹ درصدی به ۵۳٫۱۳ در اسفند رسیده که بیشترین میزان درصد تغییر شاخص‌ها در بین پنج مولفه اصلی شامخ بوده است. دلیل عمده این افزایش می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال باشد.

در نتیجه رشد شاخص قبلی، شاهد رونق و افزایش در شاخص‌های میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (۱۱٫۳۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل)، شاخص میزان فروش کالا (۱۶٫۲۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) و همچنین کاهش ۱۴٫۵۸ درصدی شاخص موجودی محصول نهایی در انبار هستیم.

از ۷۰۰ صادرکننده حمایت شد!
هم اکنون بخوانید

همچنین کاهش ۰٫۹۹ درصدی قیمت خرید مواد اولیه و همچنین افزایش میزان فروش کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل منجر به افزایش ۸٫۳۳ درصدی شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌ها شرکت در ماه آینده شده است.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و همچنین اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می‌کند. در واقع شامخ (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند.  

این شاخص از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می‌شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می‌کنند.

گفتنی است که با توجه به دشواری‌های بررسی تمام خرده‌فروشی، در این گزارش بر خرده‌فروشی‌های زیرمجموعه اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمرکز شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

دکمه بازگشت به بالا