این کارگردان در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره مجموعه ماه رمضانی «احضار» و انتقادها مبنی بر ناتوانی در خلق موقعیتهای ترسناک و ماورایی در این سریال، با بیان اینکه «احضار» کار بدی هم نیست، اظهار کرد: این سریال کار پرزحمتی بوده و مخاطب خودش را هم به دست آورده است. به نظر می رسد ما یکسری محدودیت ها و ممیزی، به ویژه در ترسیم کردن ژانری مثل ژانر وحشت داریم و خیلی گسترده نمی توانیم برای مخاطبان تلویزیون نشان دهیم؛ چراکه مخاطب تلویزیون، عام است.
ورزی درباره ساخت سریال «احضار» توسط علیرضا افخمی، آن هم پس از تجربه سریالی مانند «او یک فرشته بود» و بازخورهایی که تاکنون از این سریال به دست آمده است، گفت: به نظر می رسد باز هم شهامتی بوده است که در این شرایط، چنین کاری ساخته شود. بالاخره باید بشود. سال ها پیش، سریال «او یک فرشته بود» را از ایشان دیدیم که آن کار، به خوبی گرفت. «احضار» هم مخاطب پیدا کرده است. اینکه بخواهیم به شکل تخصصی به این مساله بپردازیم که یکسری صحنه ها را کارگردان چطور از آب درآورده، کار منتقدان است و آنها کار خودشان را انجام می دهند ولی در ارتباط با اینکه آیا این محتوا توانسته مخاطب را جذب کند، به نظرم موفق بوده است.
کارگردان سریال «معمای شاه» به حرف هایش اضافه کرد: به لحاظ محتوا خوب است که رسانه ملی این گونه محتواها را هم تجربه کند. کاری که تجربه شده، بعدها می تواند قوی تر شود. اصولا روال کارها به همین شکل بوده است. یک زمان آقای میرباقری سریال «امام علی (ع)» را ساخت. اگر حالا به ایشان بگویید، سریال «امام علی(ع)» را بساز، قطعا طور دیگری آن را می سازد. ولی آن زمان با همه ی فراز و فرودهایی که داشتیم، مخاطب توانست با آن کار ارتباط برقرار کند. بالاخره هر کاری محاسن و معایبی دارد. اما ایشان آن موقع توانستند و بعد «مختارنامه» و حالا «سلمان فارسی» را کار می کنند. امروز ایشان یکی از فیلم سازان برجسته کشور هستند.
ورزی با اعتقاد بر اینکه در ساخت آثار ماورایی و متافیزیک تجربه های زیادی باید صورت بگیرد، گفت: در مسیر این تولیدات به هر حال آقای علیرضا افخمی تجربه داشته اند و نمی توان تجربه «او یک فرشته بود» را نادیده گرفت و بر اساس آن تجربه، قطعا انتظارات بیشتر است. «احضار» را از اساس نمی توان تولید ضعیفی تلقی کرد. ایشان در سریال «احضار» توانستند یکسری بازیگر جدید و فضاهای نو را معرفی کنند. با این اوصاف باید تشویق کرد تا در آینده کارهای بهتری انجام شود، نه اینکه دیگر کسی جرأت نکند کارهای ماورایی بسازد.
وی در همین زمینه با اعتقاد بر اینکه سریال «بازی تاج و تخت» هم ضعف هایی داشته است، در توضیح این مطلب گفت: زمانی همه معتقد بودند این کار خیلی شاهکار است و بودند کسانی که اگر شما می خواستید سریال «بازی تاج و تخت» را نقد کنید، ناراحت می شدند. اما من مطرح کردم که کار را کامل دیدم و یک نقطه ضعف هایی هم داشت؛ برای مثال اینکه شخصیت در ۲۰ قسمت رها می شد و یا سرنوشت خیلی از کاراکترها ناتمام می ماند. خب، چه اشکالی دارد نقد کنیم. با این همه «بازی تاج و تخت» نقاط قوت خیلی فوق العاده ای هم داشت. از ساختار بگیرید تا هنرپیشه ها و به ویژه هنرپیشه های جدیدی که معرفی شدند. موسیقی، فضاسازی، لباس، دکور، صحنه سازی، جلوه های کامپیوتری، جلوه های ویژه میدانی و …؛ بنابراین در کنار معایب کار باید محاسن را هم در نظر گرفت.
کارگردان سریال «تبریز در مه» با بیان اینکه سریال «احضار» هم باید تشویق شود تا دیگران هم شهامت داشته باشند و در این ژانر کار کنند و کارهای بهتری ساخته شود، در این زمینه تصریح کرد: به هر حال هر چه تجربه بیشتر باشد، کیفیت و تاثیرگذاری کارها بیشتر خواهد بود. برای نمونه هم به آثاری که آقای داود میرباقری ساختند اشاره کردم. ایشان کاری را تولید کردند که در آن فضا دیگران هم شهامت پیدا کردند، کارهای دیگری انجام شود. از جمله خود «مختارنامه»، «ولایت عشق» آقای فخیم زاده و برخی کارهای دیگر که با زحمت زیادی تولید شد و نتایج خوبی هم داد.
محمدرضا ورزی که ساخت سریال «ابراهیم خلیل الله» را در کارنامه دارد، درباره ساخت قصه های قرآنی در آغاز و حساسیت هایی که به همراه داشت، یادآور شد: در بحث قصه های قرآنی یادم می آید آن سال های دور، مسوولان بیمناک بودند، اما پس از آنکه مرحوم فرج الله سلحشور، سریال «مردان آنجلس» را ساخت، کاری که به هر حال شهامت لازم داشت، مردم دیدند، با وجود اینکه نقطه ضعف های زیادی هم داشت. پس از آن «مریم مقدس»، «ابراهیم خلیل الله» و «یوسف پیامبر(ع)» تولید شد. الان هم ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» مطرح است. به هر حال جاده ای بوده که هموار شده است. در حوزه فضاهای متافیزیکی و فضاهای خاص هم باید گفت، موجودات دیگری غیر از انسان که قرآن هم به آن اشاره کرده است وجود دارند که اتفاقا پرداختن به آنها بسیار جذاب است. نباید بترسیم از اینکه چه شود. باید با شهامت جلو برویم و کار کنیم.
ورزی با اشاره به اینکه شناختی از علیرضا افخمی ندارد و از نزدیک با این کارگردان برخوردی نداشته است، گفت: مخاطب عام یک حق و حقوقی دارد و آن اینکه اگر چیزی را می بیند تاثیری از آن کار بگیرد. اندک تاثیری هم اگر از آن کار بگیرد، کافی است. سریال هایی از جنس «احضار» در سال های گذشته تولید شده است و بعد از سال ها دوباره این کار تولید شد. یادم می آید آن سال ها آقای میرمیران، مدیرگروه فیلم و سریال در یکی از شبکه های تلویزیونی بودند. مطرح کردم که واقعا ساخت چنین کارهایی شهامت می خواهد و آن مدیر را باید تشویق کرد؛ چراکه ممکن است کار، خانمان برانداز شود و انقدر نقد کنند که حتی مدیر را جابه جا کنند، ولی کاری که آقای میرمیران آن زمان با آقای برازش که مشاور بودند، انجام می دادند، خیلی جای تقدیر داشت. یا آن موقع که سریال آقای قاسم جعفری «کمکم کن» در شبکه دو سیما تولید شد، خیلی تاثیرگذار بود و همه با کار ارتباط گرفته بودند. پس از آن هم در زمان آقای پورمحمدی، «او یک فرشته بود» ساخته شد، حرکتی بود که کارگردان می خواست پیامی را در آن منتقل کند، که اتفاقا در انتقال پیام موفق بود. همان موقع هم خیلی ها نقدهای غیرمنصفانه داشتند. در آن سالها کار دیگری با محتوای چشم برزخی «آخرین گناه» هم تولید شد که به اعتقاد من خیلی نگرفت. کار «احضار» هم با وجود اینکه ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد اما دیده می شود و مخاطبان با کار ارتباط گرفتند.
ورزی در پایان با اعتقاد بر اینکه مردم تشنه ی ژانرهای ماورایی هستند، گفت: با همه نقاط قوت و ضعف به عوامل کار خسته نباشید می گویم. رسانه ملی برای ملت است و باید آن را کمک کرد. تلویزیون مال مردم و در خانه ی مردم است پس آن را حمایت کنیم. اگر الان به من بگویند نمایش خانگی کار می کنی یا تلویزیون، تلویزیون را انتخاب می کنم؛ برای اینکه مقدس است و در همه خانه ها و بین همه اقشار وجود دارد. اینکه دائما تلویزیون را بکوبیم خوب نیست. الان کمی برخوردی که با تلویزیون می شود، سیاسی جناحی شده است.
انتهای پیام