ابری شدن آسمان پنل های خورشیدی مددجویان با نوسانات ارز

۴ سال پیش طرحی در قم فعال شد، به نام خودکفایی مددجویان کمیته امداد. قرارشد که بخشی از افرادی که هر ساله باید از لیست مددجویان خارج شوند از طریق کسب درآمدهای مستقیم باشد. با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم خشک قم مقرر شد با نصب پنل های خورشیدی در منازل مددجویان، هزینه فروش برق به دولت هر ماه به حساب مددجویان واریز شود.

در مرحله اول این طرح با نصب چند پنل خورشیدی در روستای سراجه، زادگاه شهید فهمیده در قم آغاز شد. رضایت را می شد از چهره همه مردمی که در این طرح مشارکت کرده بودند مشاهده کرد.دریافت حقوق ماهانه ۷۵۰ هزارتومان و پرداخت اقساط سه ساله نصب پنل ها که از محل تسهیلات تامین شده بود نویدبخش روزهای بسیار روشنی برای افراد بی بضاعت شده بود.

اما یک مشکل بزرگ ایجاد شد و آن هم تحریم. تحریم ها همه چیز را به هم ریخت و این طرح آنچنان که قرار بود باشد به صرفه نشد.

مهرداد مصلح، معاون بخش خودکفایی و اشتغال کمیته امداد استان قم،  در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: طرح اعطای پنل‌های خورشیدی در میان خانواده‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان قم و با هدف اشتغال و درآمدزایی مددجویان پیش‌بینی شد و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق نیروگاه خورشیدی پشت بامی خواستار همکاری و مشارکت در این طرح بود.

وی افزود: از اوایل اجرای این طرح حدود ۸ پنل خورشیدی به خانواده های مددجویان اعطا شده‌است، اما متاسفانه با توجه به نوسانات اقتصادی و افزایش ۱۰۰ برابری قیمت قطعات و همچنین افزایش نرخ ارز اجرای این طرح متوقف شده‌است.

بزرگترین مرکز داده غرب و شمالغرب کشور در تبریز افتتاح شد
هم اکنون بخوانید

مصلح با اشاره به قیمت تمام شده ۲۵ میلیون تومانی برای اجرای این پنل‌ها در اوایل این طرح اظهار کرد: هزینه اجرای این طرح وابستگی کامل به نرخ ارز و نوسانات اقتصادی کشور دارد، لذا در سال ۹۸ ما با مبلغی معادل ۴۵ میلیون تومان می‌توانستیم این طرح را اجرا کنیم اما اکنون حتی با قیمتی معادل ۷۵ میلیون تومان نیز امکان اجرا نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها بودجه‌ای که ما می‌توانیم به عنوان تسهیلات به خانواده‌های مددجویان بپردازیم ۵۰ میلیون تومان است، در حالی که قیمت تمام شده اجرای این طرح درحال حاضر مبلغی بیش از این قیمت خواهد بود.

معاون بخش خودکفایی و اشتغال کمیته امداد استان قم تصریح کرد: سقف تسهیلات ما همانطور که بیان شد تنها تا ۵۰ میلیون تومان را شامل می‌شود و اجرای این طرح مستلزم مساعدت دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی خواهد بود که رایزنی‌های لازم انجام شده ولی تاکنون مثمر ثمر نبوده‌است.

مصلح گفت: خانواده‌های بی‌بضاعت برای اینکه بتوانند منبع درآمدی مناسب برای خود داشته‌باشند باید مبلغ تمام شده اجرای این طرح برای آنها حداکثر ۵۰ میلیون تومان باشد تا به عایدی و سود مناسبی برای معیشت و اشتغال خود دست یابند، در غیر اینصورت باید علاوه بر تسهیلات اعطایی از سوی کمیته مبلغی نیز از خود هزینه نمایند و میزان اقساط پرداختی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا