دکتر محمد جهانگیری در گفتوگو با ایسنا، درباره حذف دفترچههای بیمه و چالش هایی که برای داروخانه ها ایجاد کرده است، گفت: وقتی کار به این بزرگی انجام میشود، قطعا اشکالاتی را به دنبال دارد. ما باید همراهی کنیم تا این اقدام انجام شود. نکته قابل توجه این است که این اقدام حذف دفترچه نبوده است، بلکه عدم صدور دفترچه بوده است. این نکته مهمی است. در حالی که حالت کاغذی حذف نشده، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر یافته است. سازمان بیمه تامین اجتماعی هم قبول کرده که سرنسخه پزشک، اگر دارای کد ملی بیمار و مهر پزشک باشد، آن را بپذیرد. بنابراین از این جهت مشکلی نداریم.
ارائه تسهیلات به داروخانه ها برای ورود الکترونیکی اطلاعات بیمار
وی افزود: البته وارد کردن اطلاعات به صورت الکترونیک از سوی داروخانهها مقداری زمانبر است. در زمینه مشکلات و دغدغه داروخانهها در این زمینه با سازمان غذا و دارو و سازمان تامین اجتماعی صحبت کردیم تا تسهیلاتی به داروخانهها برای این موضوع داده شود. داروخانهها قبلا هم این اطلاعات را وارد میکردند، اما اکنون باید در همان زمان پیچیدن نسخه این کار را انجام دهند که البته ممکن است سیستمها قطع باشد و کمی حوصله میخواهد. ما داریم اینها را رصد میکنیم تا مشکلات رفع شود.
جهانگیری ادامه داد: میدانیم که مقداری اطلاعرسانی در این زمینه کم بوده است و کمی هم در زیرساختها مشکل داریم، اما ما در سازمان نظام پزشکی با توجه به اینکه قانون بالادستی ما یعنی اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه، موضوع نسخه الکترونیک را بیان کرده و باید همراهی برای انجام آن را انجام میدادیم، از جامعه پزشکی هم خواستیم که در گام اول همراهی کنند و ما هم سعی میکنیم که این نواقص رفع شود که خدارا شکر بسیاری از این مساله طی همین مدتی که از اجرای طرح میگذرد، رفع شده است. هم بیماران و هم جامعه پزشکی باید مقداری حوصله کنند و هم سازمانهای بیمهگر باید زمینه زیرساختی کار را تسریع کنند. به هر حال کار، کار بزرگی است، قطعا فرازونشیب دارد. در عین حال این مسیر باید طی شود.
نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها
وی درباره نسخه نویسی الکتروینک در مطبها، گفت: سازمان نظام پزشکی برای انجام نسخه نویسی الکترونیک در مطبها هم وارد شده است. اولین موضوعی که وجود دارد این است که باید پرداختمان در این حوزه بهینه شود که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است. به عنوان مثال ما در تعرفههای سال ۱۴۰۰ این موضوع را دیدیم که کسانی که نسخه الکترونیک را تولید میکنند، هم تعرفه مناسبتر داشته باشند و هم پرداختشان بروز باشد و هم میزان پرداختی بیمه ها را هم میبینیم که بار هزینهای برای مردم کمتر شود. دومین موضوع این است که در حوزه زیرساختی هم با موضوعاتی مانند سخت افزار، نرم افزار، پهنای باند و در دسترس بودن سامانه و… مواجهیم که بسیاری از آنها طی سال ۱۳۹۹ ایجاد شده و مقدار دیگری مانده تا به آنجایی برسیم که قابل اتکا باشد.
وی گفت: پیشنهادمان برای تعرفه به شورای عالی بیمه ارائه و تایید شده است. به عنوان مثال یکی از پیشنهاداتمان این بود که اگر کسی یک نسخه الکترونیک را با امضا بنویسد و به تامین اجتماعی دهد، همان شب پرداخت برایش انجام شود. الان دارد این اتفاق می افتد و داریم کاملش می کنیم.
جهانگیری گفت: در عین حال در تعرفه های امسال اعلام کردیم که با توجه به شرایط رشد تعرفه، در زمینه نسخه الکترونیک بیشتر تعرفه را رشد دهیم و آنهایی که نسخه الکترونکی می نویسند، تعرفه را نزدیک به واقعی تر دریافت کنند. درصدی رشد را برای این کار قرار دادیم. زیرا اعتقاد داریم که اگر بخواهیم بر روی سیستمهای بهره ور کار کنیم باید همه مزایا را استفاده کنیم به ویژه باید از فناوری اطلاعات به خوبی استفاده کنیم تا بهره ور شویم. رشد بیشتر تعرفه ها هم در شورای عالی بیمه تایید شده است.
جهاتگیری ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات این است که سهم بیمار را در نسخه الکترونیک کارشناسی می کنیم. بیمه های پایه مکلفند ۷۰ درصد از تعرفه های بخش دولتی را پرداخت کنند. ما داریم کارسازی می کنیم که در نسخه الکترونیک سهم بیمار را با توجه به سهم و تعرفه بخش خصوصی پرداخت کنند. که داریم روی بار مالی آن کار می کنیم که کسانیکه نسخه الکترونیک نوشته و نظام ارجاع را رعایت کنند، از تعرفه بخش خصوصی بیمه های پایه سهمشان را بپردازند تا بیماران مان هم پرداختشان کاهش یابد و فشار بر بیماران با توجه به شرایط اقتصادی کمتر باشد.
جهانگیری گفت: از آنجاییکه ما باید سیستمها را به گونهای طراحی کنیم که حداقل خطا را داشته باشد، زیرا با جان انسان سروکار داریم، به این دلیل است که اکنون به الکترونیک شدن کامل فکر نمیکنیم و بر همین اساس هم کاغذی و هم الکترونیک را در کنار هم داشته باشیم تا ان شاءالله بتوانیم این موضوع را در شش ماهه اول ۱۴۰۰ به سرانجام مناسبی برسانیم.
انتهای پیام