یکسال با کرونا در کهریزک

 به گزارش ایسنا، در آسایشگاه خیریه کهریزک حدود ۱۷۵۰ سالمند، معلول جسمی حرکتی و بیماران ام اس به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خیریه کهریزک از روز دوم اسفندماه که به طور رسمی ورود کرونا ویروس به ایران اعلام شد، کمیته پیشگیری از شیوع کرونا نیز در آسایشگاه تشکیل و به دنبال مصوبات این جلسه آسایشگاه کهریزک قرنطینه، و ورود مواد غذایی پخته شده ممنوع شد. همچنین مرخصی و پذیرش مددجویان جدید نیز به دنبال این مصوبات ممنوع اعلام شد.

احمدی تنکابنی- مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه تدابیر شدیدی برای جلوگیری از ورود این ویروس به آسایشگاه کهریزک قائل شدیم، اما در نهایت این ویروس به آسایشگاه کهریزک راه پیدا کرد، تصریح کرد: با این وجود از ابتدای فروردین ماه شیفت‌های دو هفته‌ای برای پرسنل این مرکز در نظر گرفتیم. در طی این دو هفته نیز بدون خروج پرسنل، شیفت آنها در داخل مرکز تعویض می‌شد. بعد از سپری شدن این دو هفته نیز پرسنل بعد از انجام تست به منزل می‌رفتند.

اما در هر صورت براساس گزارشات موجود و طبق اعلام محمدعلی احمدی تنکابنی- مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه کهریزک در ۱۶ اسفند ماه سال گذشته اولین مورد ابتلا به کرونا ویروس در آسایشگاه کهریزک شناسایی شد. 

در ۲۶ اسفندماه سال گذشته، محمدرضا صوفی نژاد- مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک اعلام کرد که ۱۷ نفر مددجو و چند نفر از پرستاران آسایشگاه خیریه کهریزک به کروناویروس مبتلا شده‌اند.

آسایشگاه خیریه کهریزک تا مهرماه سال ۹۹ دو موج کرونا را پشت سر گذاشت و با موج سوم آن رو به رو شد، در آن زمان دکتر حمیده پورفهیم- جانشین فرماندهی بحران ستاد کرونا آسایشگاه کهریزک اعلام کرد که در موج اول تعدادی از مددجویان مبتلا به ویروس کرونا شدند، اما در موج سوم تاکنون چهار مددجو با میانگین سنی ۸۰ سال مبتلا به این ویروس شده‌اند.

پژوهش‌هایی درباره شیردهی به نوزادان در دوران پاندمی کرونا
هم اکنون بخوانید

وی گفت: از موج اول کرونا در کشور، محدودیت‌ها در آسایشگاه کهریزک آغاز و رفت و آمدها نیز کنترل شد و همچنان این محدودیت‌ها ادامه دارد؛ در حال حاضر ملاقات‌ها بسیار محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و همچنین کلاس‌های هنری و آموزشی مانند خیاطی، معرق، قالیباقی، نمایش درمانی، موسیقی درمانی، قرآن، ورزش و کارگاه های روانشناسی اکنون در فضای باز آسایشگاه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

سرانجام بعد از گذشت حدود یک سال از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه آغاز شد. به طوریکه دکتر کیانوش جهانپور- رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در ادامه فاز نخست واکسیناسیون علیه بیماری کوویو۱۹ و بدنبال آغاز واکسیناسیون کادر درمان، واکسیناسیون سالمندان و جانبازان و کارکنان آسایشگاه ها نیز همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان علی (ع) و روز پدر با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک آغاز شد.

در این راستا محسن پزشکی- مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مددجویان کهریزک و واکسیناسیون آنها، اظهار کرد: در پی حضور دکتر نمکی- وزیر بهداشت در روز میلاد امام علی (ع) در آسایشگاه کهریزک، ۱۰ نفر از سالمندان با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت عالیه وزارتخانه و بهداشت منطقه واکسن کرونا را دریافت کردند. 

وی افزود: براساس قول مساعد وزیر بهداشت، از ۳ روز گذشته ۱۰۰۰ دوز واکسن کرونا تدارک دیده شده، تحویل شده و ما اکنون در حال واکسیناسیون سالمندان هستیم، اما تعهد وزیر بهداشت بر این بوده است که طی ۲ الی ۳ روز آینده تمامی سالمندان، معلولان و حتی کارکنانی که در معرض خطر هستند نیز واکسن کرونا را دریافت کنند. 

از زندگی شبانه در شهر ری تا پاسخ به حواشی فروشگاه شهروند
هم اکنون بخوانید

به گفته مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک، ۱۷۵۰ تختخواب برای سالمندان، معلولان و بیماران مبتلا به ام اس در آسایشگاه فعال است.

پزشکی در ادامه درخصوص نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آسایشگاه اظهار کرد: ما همه پروتکلهای بهداشتی که طی یکسال گذشته تا اسفندماه سال ۹۹ شروع کردیم و این پروتکلها را به همین شکل ادامه خواهیم داد و به دلیل اینکه این واکسن نوبت اول است؛ برای تزریق نوبتهای بعدی ما تابع شبکه بهداشت منطقه هستیم و همه پروتکلها را طبق نظر و نظارت کارشناسان شبکه بهداشت منطقه انجام خواهیم داد. 

وی در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: ما هیچ تغییری در روشهای رعایت پروتکلهای بهداشتی نخواهیم داشت و تا زمانی که نوبت‌های دوم و سوم به هر شکلی که وزارتخانه و شبکه بهداشت منطقه هماهنگ کرده است، تزریق نشود محیط را باز نخواهیم گذاشت.

پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد محدودی از مددجویان آسایشگاه مبتلا به ویروس کرونا هستند که تحت مراقبت‌های خاص در بخش‌های خاص قرار دارند، گفت: همانند رنگ بندی‌هایی که مراکز بهداشتی و درمانی، شهرها و استانها برای خود اعمال می‌کنند ما هم ۲۴ بخش بستری داریم که بیماران به تفکیک در آنجا اسکان داده شده‌اند و اگر فردی به این ویروس مبتلا باشد، بعد از انجام تست‌های لازم زیرنظر متخصصین در بخش‌های ویژه کنترل و قرنطینه صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا