به گزارش ایسنا، کتاب «تحلیل مصرف رسانهای» به کوشش خیام عزیزی مهر در ۴۰۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۵ هزار تومان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: این کتاب شامل ۱۰ مقاله پژوهشی است که با استناد به یافتههای پژوهشها و پیمایشهای پیشین پژوهشگاه از جمله موج سوم پیمایش ملی «ارزشها و نگرشهای ایرانیان»، به تحلیل مصرف رسانهای ایرانیان پرداخته است. نویسندگان این مجموعه تلاش کردهاند به ارتباط مصرف فرهنگی با طبقه متوسط در جامعه ایران پرداخته و مصرف فرهنگی طبقه متوسط نوظهور را با میانجیگری اینترنت، کتاب و تلویزیون تبیین کنند.
در این مجموعه همچنین به آسیبشناسی جریان اطلاعات در شبکههای اجتماعی، نحوه عمل دینداران در فضای مجازی و نیز مرجعیت رسانهای ایرانیان پرداخته شده است. به استناد این کتاب، در عرصه رسانهای شدن، یک شکاف دیجیتال میان مناطق شهری/روستایی و نیز بین مراکز استانها با شهرهای کوچک در ایران وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
دیگر کتاب منتشرشده در پژوهشگاه «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» (گزارش کشوری- موج سوم) است که در ۴۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.
در معرفی این کتاب آمده است: این پیمایش پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۳۹۸ اجرا شده اشت. (موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است.)
در موج سوم این پیمایش تعداد ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفتهاند و سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، و «تقاضای فرهنگی» (در قالب مقولاتی چون: فعالیتهای مذهبی، فعالیتهای اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای تفریحی، فعالیتهای هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجلهخوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانههای صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی) بررسی و سنجش شده است.
به استناد یافتههای این پیمایش الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروری است این الگوها بررسی و تحلیل شوند. امید است نتایج این پیمایش مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
انتهای پیام