پایانه شرق در انتظار طرح توجیهی شهرداری

افشین حبیب زاده در گفت وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت پایانه شرق با بیان اینکه احداث پایانه شرق در شرقی ترین نقطه از شهر تهران از سال ۷۱ کلید خورد، اما این پایانه با پیشرفت حدود ۸۰ درصدی، هنوز به بهره برداری نرسیده، گفت: پروژه پایانه شرق جدید در منطقه ۱۳ شهرداری تهران و در اراضی مجاور جاده دماوند با مساحت حدود ۳۰ هکتار در حال اجراست.

به گفته وی، مطالعات مرحله اولیه این پایانه بزرگ در سال ۷۱ شروع شده است و بررسی ها نشان داده که پایانه موجود به علت واقع شدن در نقطه گره ترافیکی سه‌راه تهرانپارس و همچنین مجاورت با بافت مسکونی و شهری باعث ترافیک و آلودگی بصری، صوتی و هوا برای ساکنان بافت‌های مجاور شده است که با افتتاح و بهره برداری از پایانه جدید این پایانه می تواند در آینده ای نزدیک باعث حل قسمتی از مشکلات در حوزه حمل و نقل شد.

وی بیان کرد: البته از مدت ها پیش اختلاف نظر بر سر این موضوع که آیا این پروژه با کاربری پایانه شرق ادامه یابد و یا اینکه به عنوان یک پروژه فرهنگی مورد بهره برداری قرار گیرد، در کمیسیون های عمران و فرهنگی شورای شهر تهران در حال بررسی است.

عضو شورای شهر تهران گفت: دقت داشته باشیم که شروع مطالعات اولیه پروژه احداث پایانه جدید شرق بر مبنای ۱۲۰ هزار نفر مسافر روزانه در ۳۰ هزار هکتار از اراضی سرخه‌حصار در دهه ۷۰ آغاز شده و در دهه ۸۰ ، پس از ۱۰ سال مطالعه و رفع معارضان، عملیات محوطه‌سازی سایت شروع شده است. 

خطر افزایش فوتی‌های کرونا طی ۲ هفته آتی/تا واکسیناسیون عمومی، پروتکل‌ها را رعایت کنید
هم اکنون بخوانید

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه در دهه ۹۰ مطالعات فاز یک و دو به اتمام رسیده و عملیات عمرانی آن در بخش ساختمان اصلی ترمینال مسافربری با متراژ حدود ۲۳ هزار مترمربع، پارکینگ با متراژ حدود ۱۷ هزار مترمربع و محوطه سازی آغاز شده است، گفت:در حال حاضر وضعیت پیشرفت پروژه در بخش محوطه سازی و پارکینگ حدود۹۰ درصد و در ساختمان اصلی ترمینال ۸۰ درصد، پیشرفت داشته است.

حبیب زاده با بیان اینکه  مسئولان شهرداری تهران، میزان بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را ۷۵۰۰  میلیارد تومان عنوان کردند، ادامه داد: البته مسئولان شهرداری معتقدند که این پایانه در مسیر شمالی کشور، مسافربری می‌کند که تقاضا برای استفاده از خودروی شخصی بیشتر است و فقط ۱۵ درصد تقاضای سفر داریم و  به دلیل تثبیت مکان فعلی، ترمینال قدیم سرویس‌دهی مناسبی دارد. 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان شهرداری معتقدند که با توجه به مسافت طولانی تا پایانه جدید شرق، ایده قبلی کسب درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی و توسعه مترو محقق نمی شود، گفت: ترمینال قدیم شرق با ترمینال جدید،  ۸ کیلومتر فاصله دارد و ترمینال جدید در کنار بیمارستان قرار دارد و هیچگونه بافت خدماتی و اتصال به خیابان‌های اصلی برای آن وجود ندارد و معلوم نیست مسافران چگونه باید از پایانه جدید به سمت شهر حرکت کنند و حالا شهرداری تهران پیشنهاد کرده که این پروژه به یک مجموعه تفریحی، گردشگری، توریستی، پارکینگ، مجموعه رستوران‌ها و اماکن ورزشی در مبدا ورود به پارک سرخه حصار تبدیل شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه برای ساخت پایانه شرق سالها مطالعات انجام شده بود و حالا برای تغییر کاربری هم باید مطالعات توجیهی آورده شود، افزود: اکنون شهرداری تهران قرار است طرح خود را در مورد تبدیل پایانه شرق به یک مرکز فرهنگی_تفریحی با رویکرد بوستان سرخه حصار بیاورد که با وجود پیگیری های مکرر هنوز به کمیسیون های تخصصی ارائه نشده است که در این زمینه از شهردار تهران میخواهیم تا هر چه سریعتر زمان از دست رفته را جبران و هرچه سریعتر طرح توجیهی را به شورا ارائه دهد تا در این دوره مدیریت شهری، شاهد تعیین تکلیف پایانه شرق باشیم.

موج اول بازگشت مسافران آغاز شد/ اعمال محدودیت در محورهای چالوس، هراز و آزادراه تهران – شمال
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا