سه علت اصلی قطعی اخیر برق

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ایران امسال، سال خاصی را تجربه کرد. از سویی تحریم‌های همه جانبه آمریکا همچنان فعال بودند و از سوی دیگر با شیوع کرونا، وضعیت جامعه به شکل جدی تغییر کرد. یکی از اصلی‌ترین این تغییرات خود را در آلودگی هوای شهرهای بزرگ و اوج گیری آن نشان داد.

به گفته وی، مردم در ماه‌های گذشته با توجه به کرونا از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر استفاده کردند و با خودرو شخصی تردد می‌کنند که این امر خود را در افزایش جدی ترافیک شهری نشان می‌دهد. در چنین فضایی دولت می‌تواند با تعطیل کردن چند روزه، اجازه نفس تازه کردن به هوای شهر را بدهد اما موضوع مدیریت انرژی و قطعی برق بحثی جدا از شرایط فعلی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا صادرات برق به کشورهای همسایه، عامل خاموشی‌های اخیر بوده، بیان کرد: در متن قراردادهای صادراتی ایران قید می‌شود که محصولی مانند برق تنها در شرایطی صادر می‌شود که نیاز داخلی تامین شده و نگرانی درباره آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر میزان مصرف برق داخلی ایران در زمستان نسبت به تابستان به حدودا نصف کاهش پیدا می‌کند و شبکه برق اساسا مشکلی برای تامین نیازهای کشور در فصل سرد ندارد.

صالحی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه‌ها، گفت: احتمالا باید یکی از عوامل اصلی مشکلات اخیر را در همین حوزه جست و جو کرد. با توجه به اینکه نیروگاه‌ها برای سوخت خود از گاز استفاده می‌کنند و در زمستان مصرف گاز شهری به شدت افزایش پیدا می‌کند، تامین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با مشکل و محدودیت مواجه شده است.

مجوز "شورون" برای فعالیت در ونزوئلا تمدید شد
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: در این مسیر، به نظر می‌رسد برای چند روز موضوع جایگزین کردن گاز با دیگر سوخت‌ها مانند مازوت نیز مطرح شد که با توجه به آلایندگی بالای آن به کنار رفت و در فصل سرما با توجه به اولویت داشتن تامین گاز خانه‌ها نسبت به برق، به نظر دولت حکم به خاموشی داده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نیاز تعداد زیادی از نیروگاه‌های ایران به نوسازی و حرکت به سمت شیوه‌های مدرن اظهار کرد: عامل دومی که در به وجود آمدن این شرایط تاثیر داشته همین موضوع جاماندن از نوسازی است. در برجام بنا بود چند نیروگاه ایران نوسازی و مدرن سازی شوند اما در عمل، تنها یکی از آنها نوسازی شد و از این رو نیروگاه‌های فعلی چه از نظر عملکرد و چه از نظر ظرفیت و چه از نظر تولید مازوت شرایط مطلوبی ندارند.

صالحی مشکلات موجود در حوزه سیاست گذاری را دیگر عامل تاثیر گذار بر مشکلات اخیر دانست و توضیح داد: در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه قبل، موضوع افزایش پلکانی قیمت سوخت و انرژی مطرح شده بود اما بعدها دولت‌ها این امر را متوقف کردند که امروز نتیجه خود را افزایش جدی مصرف انرژی نشان داده است. اینکه ما ۱۶ درصد افزایش مصرف انرژی داشته باشیم و قیمت عامل تاثیرگذاری در کاهش مصرف نباشد، قطعا مشکل ساز است. البته باید این را در نظر گرفت که اساسا مشوقی برای افرادی که قصد دارند انرژی کمتری مصرف کنند یا خانه‌هایشان را با شیوه های مدرن ساخته و گاز کمتری مصرف می‌کنند نیز در نظر گرفته نشده و همین موضوع باعث می‌شود در زمانی که مصرف بالا رود، دولت برای تامین نیازها با مشکل مواجه شود.

شماره‌گذاری محصولات رنو آغاز شد
هم اکنون بخوانید

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته با افزایش دوباره میزان آلودگی در شهرهای بزرگ مانند تهران، موضوع مصرف سوخت‌هایی مانند مازوت در نیروگاه‌ها مطرح شد و هرچند دولت اعلام کرد که لااقل نیروگاه‌های اطراف پایتخت از این سوخت استفاده نمی‌کنند اما همچنان راهکاری نیز برای کاهش آلودگی پیدا نشده است.

همزمان با توجه به محدودیت در تامین سوخت نیروگاه‌ها در روزهای گذشته قطعی برق در تهران گزارش شده بود که البته وزارت نیرو از برطرف شدن مشکل در این حوزه خبر داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا