مجید رضاییان با اشاره به بیست و یکمین سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ ۱۶ آذر ماه، اظهار کرد که ایسنا رسانهای پویا است که در اکثر رویدادها حضور دارد و این از مهمترین نقاط قوت این رسانه محسوب میشود.
این استاد روزنامهنگاری در ادامه خاطرنشان کرد: مواردی وجود دارد که ایسنا میتواند بیشتر به آنها توجه کند. به طور کلی در آژانسهای خبری «بههنگام بودن» یک مسئله است و «تعقیب خبری» مسئلهای دیگر. در همین راستا ایسنا باید به این مساله بیشتر توجه کند که اگر خبری را به هنگام میدهد، تعقیب خبری را نباید رها نکند؛ چراکه تعقیب نکردن اخبار، باعث میشود میان آژانس خبری و مخاطبان آن فاصله ایجاد شود.
رضاییان توجه به «اخبار تولیدی» را از دیگر موضوعات پراهمیت در آژانسهای خبری برشمرد و یادآور شد: تولید خبر فقط «وی گفت» و «وی افزود» نیست، بلکه در تولید خبر باید عناصر ششگانه نیز مورد توجه قرار بگیرد. کلیه اطلاعاتی که توسط پایگاه خبریان به دست میآید و در حوزههای مختلف خبری در «نات گراف خبر» با عنوان «به گزارش ایسنا» کار میشود، بیانگر این است که اطلاعات این خبر به عهده خبرگزاری است و نه اینکه تمام خبرها فقط به نقل از اشخاص منتشر شود.
او ادامه داد: نکته سوم نیز این است که در تمام خبرگزاریهای دنیا «سبکهای خبرنویسی» در حال بهروزرسانی است و ما از ایسنا نیز این انتظار را داریم که به سمت سبکهای جدید حرکت کند؛ به عنوان مثال تمام آژانسهای خبری ـ در سطح بینالمللی ـ از سبک «بلوکنویسی» استفاده میکنند، چرا ایسنا نباید چنین کاری انجام دهد؟
نویسنده کتاب «شیوهنامه روزنامهنگاری» حرکت از سمت خبر به گزارش خبری را از دیگر موارد لازم در فعالیت خبرگزاریها عنوان کرد و گفت: همانطور که میدانید همه چیز با «خبر» به نتیجه نمیرسد و نیاز است که حتما در اخبار به «جزئیات» نیز پرداخته شود. وقتی به سمت جزئیات حرکت میکنیم، خبر امکان «تشریح» پیدا می کند و روایتی از حواشی رویداد و «لایههای دوم و سوم اطلاعات» را در اختیار مخاطب قرار میدهد.
رضاییان همچنین بیان کرد: در دورهای عکسهای خبری ایسنا پیشگام بود و به نظرم هنوز هم این نقطه قوت را دارد، اما با توجه به تحولات پیش آمده این انتظار از ایسنا وجود دارد که بتواند نه تنها در زمینه گزارشهای تصویری، بلکه درباره «عکس های خبریِ بههنگام» حرکت کند؛ عکسهایی خبری که به رویداد منوط باشد.
انتهای پیام