ایجاد گردش مالی ۶۰ میلیاردی برای شرکت‌ها از سوی فن بازارها

محمد صالح خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، توسعه بازار فناوری را از جمله موضوعاتی دانست که در اکوسیستم نوآوری کشور کمتر به آن پرداخته شده است و افزود: ما به توسعه فناوری توجه زیادی داشتیم، ولی توسعه بازار فناوری کمتر مورد توجه ما بوده است. یعنی جایی که قرار است مبادلات فناورانه و سرمایه گذاری صورت گیرد. از این رو فن بازار ایران در تلاش است تا این نوع مبادلات را تسریع و تسهیل کند.

وی مبادلات فناوری را شامل بازیابی، سرمایه گذاری در اکوسیستم نوآوری، انتقال فناوری و رفع نیازهای فناورانه صنایع دانست و اظهار کرد: بر این اساس یکی از اولویت‌های ما توسعه دفاتر فن بازار در کشور است و تاکنون ۲۳ فن بازار در ۲۳ استان کشور تحت عنوان فن بازارهای منطقه‌ای راه اندازی شده است.

خالقی، ایجاد ۳ فن بازار تخصصی در حوزه‌های “سلامت”، “گاز” و “شهر هوشمند” را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: فعالیت اجرایی این دفاتر بر عهده کارگزاران تجارت فناوری که تحت عنوان “بروکر فناوری” شناخته می‌شوند، است. این بروکرها از بخش خصوصی هستند که تاکنون ۵۰ شرکت بروکر کارگزار تجارت فناوری، فعالیت اجرایی این دفاتر را عهده دار هستند.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه بروکرها و فن بازارها نیازمند شبکه‌ای برای تعامل هستند، خاطر نشان کرد: از این رو از جمله اعتماد نو به نقل از برنامه‌های شبکه سازی ما برگزاری نشست‌های سراسری فن بازارها است که طی سال دو بار (هر ۶ ماه یک نشست) برگزار می‌شود.

به گفته وی در این نشست‌ها کلیه مدیران کارگزاران منطقه‌ای به همراه کارگزاران (۵۰ شرکت خصوصی بروکری) به همراه ستاد شبکه فن بازار ملی و دستگاه‌ها حضور دارند و تاکنون ۱۴ نشست برگزار شده است.

ریزش بیتکوین+ بروزرسانی قیمت سایر ارزها
هم اکنون بخوانید

خالقی با تاکید بر اینکه پانزدهمین نشست سراسری فن بازار امروز در پارک فناوری پردیس به صورت مجازی در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: این نشست‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود و تاکنون هر نشست در یکی از استان‌های کشور برگزار شده است ولی نشست‌های چهاردهم و پانزدهم به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی بوده است که به صورت یک روزه برگزار شده‌اند.

وی با اشاره به بخش‌های این نشست‌ها، توضیح داد: مهمترین بخش این نشست‌ها انتقال تجربیات بروکروها در حوزه‌های تبادل فناوری است که طی آن تجربیات موفقیت‌ها و شکست‌های خود را مطرح می‌شود.

خالقی ارائه سخنرانی از سوی سیاستگذاران توسعه بازار فناوری، دعوت از بازیگران خبره اکوسیستم نوآوری و فناوری با هدف آشنایی آنها با شبکه فن بازار و بالعکس و برگزاری پنل‌های تخصصی را از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این نشست نام برد و اضافه کرد: تقدیر از فن بازارها و بروکرهای برتر از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های جنبی این نشست‌ها به شمار می‌رود.

دستاورد فن بازارها در توسعه بازار

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به فعالیت ۲۳ دفتر فن بازار در کشور، خاطر نشان کرد: اعتماد نو به نقل از برنامه داریم که تا دو سال آینده همه استان‌های کشور و همه ۸ حوزه “الف” نقشه جامع علمی کشور، دارای دفاتر فن بازار شوند.

وی تاکید کرد: در سال جاری این دفاتر فن بازار موجود، نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کردند، یعنی این دفاتر به میزان ۶۰ میلیارد تومان موجب تسهیل بازار تبادل فناوری شدند. این عدد در شرایطی است که کشور درگیر پاندمی کرونا است و در این شرایط اقتصادی و بهداشتی توانستند این میزان گردش مالی برای شرکت‌ها ایجاد کنند.

با خروج لاستیک سواری از شمول قیمت گذاری؛ قیمت بازار کاهش یافت
هم اکنون بخوانید

خالقی تاکید کرد: چشم انداز ما این است که این میزان تا انتهای سال به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. پیش بینی ما این است که با اقداماتی که بروکرها و فن بازارها در زمینه و توسعه بازار در دستور کار دارند، این میزان بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان شود.

وی تمرکز اصلی فعالیت فن بازار را تبادلات داخلی فناوری و توسعه بازار داخلی دانست و گفت: مهمترین هدف ما با توجه به شرایط کشور تامین مواد اولیه است و بر اساس برآوردها، تقریبا یک دهم از مبادلات ما در حوزه خارجی است.

تقدیر از بروکرهای برتر

خالقی انتخاب برترین بروکروها و فن بازارهای برتر را یکی از اعتماد نو به نقل از برنامه‎‌های جنبی این رویداد عنوان و اظهار کرد: تقدیر از این شرکت‌ها و دفاتر  به صورت سالانه است که در سال گذشته از بروکروها و فن بازارهای برتر تقدیر کردیم.

به گفته وی در سال ۹۸ فن بازار و بروکر برتر، استان یزد در رتبه اول و استان البرز در رتبه دوم و استان کرمانشاه در جایگاه سوم قرار گرفت و در نشست بعدی فن بازارهای برتر سال ۹۹ معرفی خواهند شد.

خالقی مهمترین معیار انتخاب برترین‌ها را میزان گردش مالی ذکر کرد و گفت: میزان فعالیت آنها در شبکه سازی، ایجاد تعاملات سازنده از دیگر معیارهای انتخاب برترین‎‌ها در این رویداد است.

  انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

دکمه بازگشت به بالا