به گزارش ایسنا روح الله شهیدی پور با بیان اینکه در تفاهمنامه عملکردی، اهداف سازمانی و فردی مورد نظر مدیران ارشد ستادی در رابطه با یک واحد عملیاتی و مدیر آن مشخص شده است و پس از بررسی و پذیرش مدیر مربوطه ابلاغ میشود، گفت: از سوی دیگر اختیارات لازم برای مدیر عملیاتی در حوزههای مختلف بودجهای و منابع انسانی فراهم میشود سپس با لحاظ کردن اصل پاسخگویی مدیران، عملکرد سازمانی و فردی مدیر در بازه های زمانی سه ماهه ارزیابی و در صورت موفقیت در دستیابی به اهداف سازمانی و فردی، پاداش متناسب به مدیران و کارکنان پرداخت می شود.
وی با اشاره به امضای نخستین تفاهمنامه عملکردی در شهرداری تهران در مهرماه ۱۳۹۹ اظهارکرد: با همکاری معاونتهای اعتماد نو به نقل از برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران (ادارات کل اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه، ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، منابع انسانی و ارزشیابی و کارگزینی مدیران) الگویی برای تفاهمنامه عملکردی تدوین و به طور آزمایشی در شهرداری منطقه ۲۲ برای بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ اجرایی شده است.
مدیرکل اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه شهرداری تهران، تفاهمنامه عملکردی را مبتنی بر مبنای قانونی دانست و گفت: بر اساس تبصره ۸ بودجه سال ۱۳۹۹، شهرداری تهران موظف شده در سال جاری نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را با استفاده از تفاهمنامه عملکردی به صورت آزمایشی پیاده سازی کند. در ماده ۳۲ اعتماد نو به نقل از برنامه پنجم توسعه شهر تهران نیز این موضوع تکلیف شده است همچنین در اعتماد نو به نقل از برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور بر اجرایی کردن آن تأکید شده است و دولت نیز در سالهای اخیر اهتمام ویژه ای به پیادهسازی آن دارد.
وی ایده محوری تفاهمنامه عملکردی را «بگذارید مدیران مدیریت کنند» عنوان و اظهارکرد: در صورتی که مدیران از اختیارات کافی در حوزه کاری خود برخوردار و در قبال دستیابی به نتایج و اهداف سازمانی پاسخگو باشند، امکان مدیریت واقعی فراهم میشود و مدیران میتوانند به حداکثر کارایی و اثربخشی دست یابند. لذا ضمن ارتقای حکمروایی شهری، صرفهجوییهای مالی و اقتصادی نیز محقق خواهد شد.
شهیدی پور در خصوص تمایز تفاهمنامه عملکردی با سایر روشها و تکنیکهای مرسوم مدیریتی گفت: در روشهای سنتی و مرسوم مدیریت بخش عمومی، مدیران ارشد اعتماد نو به نقل از برنامه سالیانه (بودجه) را با جزییات دقیق و مفصل و بعضاً انعطافناپذیر برای واحدهای عملیاتی ترسیم می کنند و با تدوین و ابلاغ بخشنامهها و شیوهنامههای متعدد در حوزههای مختلف از جمله حوزه منابع انسانی عملاً دست مدیران عملیاتی در بسیاری از موارد اجرایی بسته خواهد شد. در صورتی که در رویکردهای مدیریت نوین بخش عمومی (New Public Management) میبایست بستر لازم برای اِعمال مدیریت بهینه توسط مدیران عملیاتی با اعطای اختیارات به آنان فراهم شود تا بتوانند با تکیه بر پتانسیلهای فردی و سازمانی در جهت ارتقای بهرهوری گام بردارند.
به گزارش سایت «شهر» وی تنظیم و مبادله تفاهمنامه عملکردی شهرداری منطقه ۲۲ را نخستین گام در مسیر پیادهسازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد توصیف کرد و اظهارکرد: در مراحل بعد لازم است تفاهمنامه عملکردی با چند منطقه و شرکت و سازمان دیگر منعقد شود. در صورت موفقیتآمیز بودن این مرحله (فاز آزمایشی) و با بهرهگیری از نتایج حاصل از آن، بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش قابل توجهی از واحدهای سازمانی شهرداری تهران با تکنیک بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و در قالب تفاهمنامه عملکردی تدوین و به شورای شهر ارائه خواهد شد.
انتهای پیام