صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی در سال گذشته

به گزارش ایسنا، مهندس سید حسین صفوی در این باره گفت: با توجه به نام گذاری سال ۱۳۹۹ به نام “جهش تولید” از سوی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست های ابلاغی وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در حمایت از تولید داخل، شاهد رشد ۱۶۰ درصدی تعداد شرکت های تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به سال ۱۳۹۷ می باشیم.

وی افزود: تعداد تولیدکنندگان فعال حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی که از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی پروانه ساخت دریافت کرده اند، از ۵۳۰ شرکت در ابتدای سال ۹۷ به ۶۲۸ شرکت در ابتدای سال ۱۳۹۸ و در حال حاضر به بیش از ۸۶۰ شرکت افزایش داشته است و شاهد رشد ۶۰ درصدی در تعداد تولیدکنندگان نسبت به سال۱۳۹۷ می باشیم.

صفوی ادامه داد: افزایش ثبت بیش از ۶۵۸۰ پرونده در سال ۱۳۹۷ در سامانه صدور پروانه ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی برای تولید داخل بابت مواد اولیه و قطعات ساخت به ۹۷۳۰ پرونده، بیانگر هدف گذاری سیاست های کلان وزارت بهداست در راستای جهت دهی و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی حمایت از تولید داخل و جهش تولید است.

تخصیص بیش از ۴۴ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات پزشکی

وی بیان کرد: به منظور تحقق جهش تولید فقط در سه ماهه اول امسال تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری بیش از ۴۴ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، با بروز بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸، صدور مجوز فوری با حداقل اسناد و با رعایت ضوابط فنی و کیفی برای اقلام ضروری مقابله با کرونا به منظور افزایش تولید و تامین نیاز داخلی انجام شد. بطوریکه تعداد تولیدکنندگان اقلام مرتبط با کرونا که پروانه ساخت دریافت کرده اند به میزان ۶۳۰ درصد رشد و افزایش داشته است و در برخی اقلام همانند کیت تشخیص کرونا، پالس اکسی متر انگشتی و تب سنج که تولیدکننده ای نداشتیم، به تولید و حتی صادرات رسیده ایم‌.

تغییر علایم کرونا با آغاز فصل تابستان + فیلم
هم اکنون بخوانید

صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی در سال ۱۳۹۸

وی تاکید کرد: حرکت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی به سمت اقلام با تکنولوژی بالا و فناوری های نوین است که در تولید دستگاه های ماشین بیهوشی، تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) و شتاب دهنده خطی در درمان بیماران سرطانی شاهد آن هستیم و صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به پنج قاره دنیا در سال ۱۳۹۸ محقق شد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تولید تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:  تعداد تولید کنندگان ماسک سه لایه قبل از شیوع کرونا ۱۱ تولیدکننده بود که تعداد تولید کنندگان آن بعد از شیوع کرونا به ۷۷ شرکت رسید. همچنین در زمینه ماسک سوپاپ دار قبل از شیوع کرونا تولیدکننده ای در کشور نداشتیم، اما  بعد از شیوع کرونا در این حوزه ۵۵ تولیدکننده وجود دارند.

صفوی ادامه داد: در زمینه البسه کاورال قبل از شیوع کرونا دو تولیدکننده داشتیم که بعد از شیوع کرونا به ۴۰ تولیدکننده رسیده اند.  در زمینه تب سنج مادون قرمز تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا صفر بود اما بعد از شیوع کرونا دو تولیدکننده در این زمینه داریم. همچنین در زمینه پالس اکسی متر انگشتی تولیدکننده ای در کشور وجود نداشت. در حالی که بعد از شیوع کرونا یک تولیدکننده در این حوزه اقدام کرده است.

وی ادامه داد: برای تامین پالس اکسی متر رومیزی تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا دو شرکت بود که بعد از شیوع کرونا نیز فعالیت می کنند. در حوزه دستگاه ونتیلاتور تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا سه شرکت بود که همچنان فعالند. در زمینه سی پپ و بای پپ تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا دو شرکت بود که این شرکت ها هم همچنان فعالند.

تا پایان فروردین امسال برای ۳ هزار و ۲۰۱ پلاک رفع تداخل صورت گرفته است
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه در زمینه دستکش معاینه لاتکس و وینیل تعداد تولید کنندگان قبل از شیوع کرونا شش شرکت بود که  بعد از شیوع کرونا به هفت شرکت رسید، گفت: در زمینه کیت های تشخیص و تحقیقاتی کرونا به روش های Elisaو Real Time PCR نیز تولیدکننده ای در کشور نداشتیم، اما اکنون شش تولیدکننده در این حوزه فعالند. در حوزهدکیت استخراج RNA ویروس کرونا نیز بعد از شیوع کرونا چهار تولیدکننده فعال شدند.

بنا بر گزارش وبدا، وی با بیان اینکه مجموعا تعداد شرکت های تولید کننده  قبل از شیوع کرونا ۲۷ شرکت بود و اکنون به ۱۹۹ شرکت افزایش یافته است، گفت: به غیر از تعداد شرکت های فوق الذکر، همچنین در حوزه تولید ماسک سه لایه توسط تولیدکنندگان غیرصنعتی/ گروه های جهادی، با ایجاد سامانه خوداظهاری اطلاعات در پورتال اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی imed.ir، تا کنون حدود ۹۵۰ کارگاه تولیدی ماسک نیز ثبت شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا