رسانه‌ها باید مردم را بترسانند!

رضا قوی‌فکر، روزنامه‌نگار پیشکسوت و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها در روزهای شیوع ویروس کرونا، با بیان این نکته که ذات حرفه پایگاه خبریی با فداکاری همراه است، اظهار کرد: اصولا در حرفه رسانه در صورت لزوم باید به استقبال خطر رفت تا مردم بتوانند در مواقع بحرانی در جریان اطلاعات قرار بگیرند؛ به عنوان مثال در همین روزهای کرونایی برخی از پایگاه خبریان و روزنامه‌نگاران بیمار یا بر اثر ابتلا به این ویروس فوت شدند. 

او کرونا را پدیده‌ای عجیب و جدید برشمرد و بیان کرد: کرونا وضعیت ویژه‌ای در جهان به وجود آورد و به جرأت می‌توان گفت که تا به حال جهان چنین شرایطی را تجربه نکرده بود. رسانه‌ها بارها و بارها در مواجهه با بحران‌هایی همچون سیل، زلزله و بیماری‌های فراگیر قرار گرفتند، اما شرایط کرونایی کاملا ویژه و متفاوت است. جهان با همه قدرتش نتوانست بر این ویروس کوچک غلبه کند. آمریکا که همواره خودش را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی برتر می‌دانست، نتوانست در مقابل ویروس کرونا ایستادگی کند. 

این روزنامه‌نگار پیشکسوت خاطرنشان کرد: بنابراین با در نظر گرفتن میزان دربرگیری ویروس کرونا و ناتوانی فعلی انسان در مقابله با آن و با توجه به اینکه انسان‌ها نه تنها نگران جان خودشان بلکه نگران جان خانواده و اطرافیانشان نیز هستند، باید با انصاف درباره عملکرد رسانه‌ها در این روزها صحبت کرد. 

قوی‌فکر ادامه داد: بنابراین به نسبت خطری که این پدیده عجیب و غریب با خود به همراه داشته است، می‌توان گفت که عملکرد رسانه‌ها در این مدت نسبتا خوب بوده است. به شخصه فکر می‌کنم رسانه‌ها توانستند در این مدت نه نمره عالی، بلکه نمره قبولی را بگیرند؛ البته باید این نکته را هم در نظر داشت که چقدر مدیران و مسئولان رسانه‌ها از پایگاه خبریان و روزنامه‌نگارانشان در این روزهای سخت حمایت کرده‌اند. اگر شرایط رعایت بهداشت و حمایت از پایگاه خبریان حداقل تا اندازه معقولی تامین باشد، می‌توان از آنها انتظار داشت که به دل خبر بروند؛ اما در شرایطی که برخی از پایگاه خبریان در این مدت بیکار و تعدیل شده‌اند، طبیعتا چنین انتظاری انصاف نیست. 

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از برنامه تلویزیونی عصر جدید
هم اکنون بخوانید

این روزنامه‌نگار پیشکسوت همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به ماندگاری این ویروس در ماه‌های آینده، آیا لازم است که فضای رسانه‌ای کشور تماما در انحصار اخبار مرتبط با این پدیده باشد؟ گفت: تا زمانی که وضعیت روشن و بهتر نشود فکر می‌کنم همه حوزه‌های خبری باید متمرکز بر موضوع کرونا باشد. به هر حال ما باید اول وجود داشته و سلامت باشیم تا بتوانیم کارهای دیگر را انجام بدهیم؛ بنابراین در این شرایط ویژه، رسانه‌ها باید کرونا را در همه حوزه‌ها مورد بررسی قرار دهند. 

او افزود: ممکن است عده‌ای بگویند که در شرایط فعلی باید روحیه جامعه افزایش پیدا کند و به همین خاطر باید اخبار از انحصار کرونا خارج شود تا از میزان استرس جامعه کم شود؛ اما من معتقدم مردم باید بترسند و رسانه‌ها باید با انتشار تمام اخبار این حوزه به این جریان کمک کنند. همان‌طور که می‌بینید بسیاری از مردم رسما کرونا را شوخی گرفته‌ و این نشان می‌دهد که مردم به اندازه کافی نترسیده‌اند. بنابراین لازم است برای جدی گرفتن شرایط مردم احساس خطر کنند و رسانه‌ها باید در این مسیر کمک کنند. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 6 =

دکمه بازگشت به بالا