به گزارش ایسنا، مهندس رضایی در وبینار “نگرشی جدید به جهش تولید، اتلافات و کاهش آنها” که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تعریف جهش تولید گفت: جهش در تولید را میتوان جبران عقب ماندگیهای حوزه تولید با بهینهسازی فرآیندهای داخلی و بهبود کیفیت تولیدات با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن دانست.
وی با توجه به ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و فناور ادامه داد: در این راستا و برای تحقق شعار جهش تولید باید با به کارگیری اقدامات عملی از شعار محوری پرهیز کرد؛ همچنین باید به تولید داخلی و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور با توجه به مشکلات پیشرو و تلاش برای عملیسازی ظرفیت بالقوه شرکتها اهمیت داد که همگی دلایلی بر ضرورت اعتماد نو به نقل از برنامهریزی جهش تولید هستند.
مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عارضهیابی و نیازسنجی شرکتهای دانشبنیان و فناور جهت جهش تولید، شناسایی شرکتهایی با قابلیت scale-up را از اهداف برگزاری اعتماد نو به نقل از برنامه جهش تولید در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست و گفت: حمایت از کسب و کار شرکتهایی که قابلیت جهش تولید دارند، کمک به برندسازی و شبکهسازی و پیدا کردن ارتباطات و بازار، صیانت از بازار داخلی و ایجاد پلتفرم برای گفتوگو میان صاحبان کسب و کار و مسئولان مربوطه، آموزش تخصصی جهت کاهش اتلافات و افزایش راندمان تولید شرکتها از دیگر اهداف است.
مهندس اسماعیلینسب، کارشناس توسعه اکوسیستم از صندوق نوآوری و شکوفایی هم درباره خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای جهش تولید شرکتهای دانشبنیان گفت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در چهار دسته تسهیلات، ضمانتنامه، سرمایهگذاری و توانمندسازی قرار میگیرند.
وی افزود: تسهیلات شامل نمونهسازی، فعالیت پیش از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغالزایی، اسناد خزانه اسلامی، تأمین دفتر کاری و لیزینگ و استصناع است.
اسماعیلینسب یادآور شد: ضمانتنامه شامل ضمانتنامههای پیمان و حد اعتباری ضمانتنامه است. سرمایهگذاری به دو شیوه غیرمستقیم و صندوقهای عامل صورت میگیرد. توانمندسازی نیز شامل آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تاییدیه، حفاظت از مالکیت فکری، رویداد و شبکهسازی و رتبهبندی رقابتپذیری است.
مهندس روزبه شیوایی، کارشناس صنعت خودرو هم پس از بیان مقدمهای بر سیستم تولید، به محورهای اصلی کسب و کار تولیدی اشاره کرد.
وی با معرفی انواع سیستمهای تولید روش تولید just in time (سیستم تولید به موقع)، سیستم Kanban و kaizen و کیفیت در مبدا و… را هم معرفی کرد و با تأکید بر مبحث اتلاف منابع گفت: اتلاف منابع هر چیزی است که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد نمیکند و مشتری حاضر به پرداخت پولی برای آن نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مبحث تفکر ناب، ادامه داد: ایده اصلی تفکر ناب به حداکثر رساندن ارزش افزوده و به حداقل رساندن دورریزها و ضایعات است. این تفکر به معنای این است که با وجود محدودیت منابع، بیشترین خدمات را به مشتریان ارائه کنیم.
شیوایی با اشاره به وجود پنج اصل تفکر ناب گفت: این اصول شامل تعیین ارزش محصول، شناسایی جریان ارزش، حرکت بدون وقفه، ایجاد کشش و در نهایت دستیابی به کمال است.
وی با اشاره به شرایط اجرای موفق سیستم تولید ناب، گفت: پیادهسازی یک سیستم تولید موفق، تنها یک چالش فنی و اقتصادی نیست، بلکه چالشی در تعالی تفکر و فرهنگ سازمانی است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: از همینرو کسب و کارها باید هر چه سریعتر فرضیات خود را در میدان عمل و در برابر مشتریان واقعی آزمایش و تلاش کنند هر چه سریعتر با بازخوردی که میگیرند، به یادگیری برسند.
شیوایی افزود: اگر متوجه شوند که فرضیات آنها صحیح نیست، مسیر حرکت خود را تغییر دهند و اصطلاحاً چرخش کنند. ما باید رفتارمان را تغییر دهیم و برای تغییر رفتار باید تفکرمان را تغییر دهیم و چون همه چیز برخاسته از اندیشه آدمیان است نه تکنولوژی و دانش، انسان در شیوه نوین تولید در مرکز سیستم جای میگیرد و به آن روح و معنا میبخشد.
همچنین مهندس مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکتها خاطرنشان کرد: پول و ثروت از نقطهای به نقطه دیگر میرود هرگاه ارزشی ایجاد و منتقل شود.
وی در توصیف فرآیند متداول و سنتی در خلق ارزش، گفت: در ابتدا نیاز مشتری شناسایی میشود. سپس گزاره ارزش طراحی میشود. پس از آن ابزارهای لازم جهت خلق ارزش فراهم میشود و پس از قیمتگذاری، بازی بینهایت بهینهسازی قیمت و هزینه آغاز میشود.
عبدالرزاق ادامه داد: در بسیاری از موارد بهینه نشدن منابع کسب و کارها سبب افزایش هزینهها میشود. هزینه ارائه خدمات یا کالا ارتباط مستقیمی با بهرهوری منابع دارد. اشتراک منابع برای بالا بردن بهرهوری راه حلی هوشمندانه، نوین و فناورانه است.
وی پلتفرمها را در معنی عام مصداقی از اقتصاد اشتراکی دانست و گفت: چون با اشتراکگذاری زیرساختهای ارائه خدمات شامل نمایش محصولات و پیشنهادها، شبکه ارسال و پشتیبانی پس از فروش تمامی پلتفرمها در بستر اقتصاد اشتراکی فعال هستند.
عبدالرزاق یادآور شد: همچنین ایدههای هوشمندانه در پلتفرمها میتواند آنها را به نسبت راه حلهای سنتی ارائه خدمات، دست نیافتنی کند و کسب و کارهایی با مبنای اقتصاد اشتراکی به علت نبود هزینههای سربار و موجودی انبار دارای سرعت بیشتری در رشد اقتصادی هستند و بسیار آسودهتر پیشرو در حرکت هستند. متعاقباً این سرعت و کارآمدی به آنها این امکان را میدهد که طی مسیر ارزش ایجاد شده را به مشتریان و شرکای زنجیره تأمین خود منتقل کنند.
انتهای پیام