محمد کریم شفیعی شهردار اراک، عصر روز گذشته ۱۵ تیرماه در صحن فوق العاده شورای شهر اراک که صرفا با هدف پاسخگویی او به ۱۳ سوال شورا تشکیل شده بود، به این سوالات پاسخ داد.
وی در ابتدا اظهار کرد: در این بازه زمانی که توفیق همکاری به عنوان یار دوازدهم شورای اسلامی شهر را داشته ام، تمام سعی و تلاش خود را به کار بستم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت و توان در اختیار، در کنار پرسنل شهرداری از مشکلات و معضلات شهری کاسته و در راه خدمت رسانی و جلب رضایت شهروندان بیش از پیش موفق باشم.
وی افزود: تکمیل پروژه های نیمه تمام به عنوان اولین و اصلی ترین دغدغه شورای شهر و شهروندان که علیرغم تلاش های شهرداران قبلی با مشکلات عدیده مالی و اجرایی مواجه بود، با همکاری شرکت های طرف قرارداد و همکاری و همراهی دستگاه های نظارتی در رفع مشکلات و تنگناها شرایطی را فراهم کرد تا با همدلی، امروز شاهد به ثمر ر سیدن اکثر پروژه ها باشیم.
شهردار اراک اظهار کرد: در سالی که گذشت شهرداری اراک بر مبنای نقشه راهی که قبل از سال ۹۸ تر سیم شده بود، در قالب بودجه مصوب ابلاغی نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرد که علیرغم وجود مشکلات فراوان با همراهی شورای اسلامی شهر به عنوان سالی موفق در کارنامه مدیریت شهری می توان از آن یاد کرد.
به گزارش ایسنا؛ موارد ذیل شامل ۱۳ سوال شورا و مشروح پاسخ های شهردار است که توسط طوفان محمدی دبیر شورای شهر اراک در صحن علنی قرائت شد.
سوال ۱: با توجه به اینکه یکی از راه های اصلی برون رفت شهرداری ها از مسائل و مشکلات عدیده مالی و اقتصادی و حل مشکلات شهر و قدم گذاشتن در راه توسعه و پیشرفت شهری، استفاده از پتانسیل های شهر در مسیر سرمایه گذاری است و علیرغم اینکه شهردار در زمان کاندیداتوری تصدی پست شهردار اراک و در زمان احراز این پست رسالت خود را در جذب سرمایه گذاران و استفاده از مشارکت های مردمی اعلام کرد، لیکن عملا اقدام موثر و چشمگیری طی این مدت ۱۵ ماه جهت استفاده از سرمایه گذاران بومی و غیر بومی و کلید خوردن پروژه ها انجام نپذیرفته است و فقط به پاورپوینت های بی محتوایی بسنده شده است که از هیچگونه پشتوانه علمی و تخصصی برخوردار نبوده است، لذا در این خصوص توضیحات لازم را بیان کنید.
پاسخ: یکی از معضلات شهرداری ها در سراسر کشور در اجرای پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری و خدماتی، کمبود یا فقدان نقدینگی است و یکی از بهترین راهکارهای برون رفت از این مشکل استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی در شهرداری هاست، که این شهرداری نیز از این امر مستثنی نبوده است. شرایط اقتصادی کنونی کشور، بخش قابل توجهی از پروژه های سرمایه گذاری را تحت الشعاع قرار داده و در حال حاضر کمتر شهر و سرمایه گذاری است که از این شرایط آسیب ندیده باشد.
علیرغم این مشکلات، شهرداری اراک در سال ۱۳۹۸ موفق به جذب سرمایه گذاری به میزان ۱۴۸۹ میلیارد ریال در قالب پروژه های مجتمع تجاری آفتاب، مجموعه مسکونی تجاری شهید فردین پور، مشارکت با شرکت پاکزی، بازسازی استخر شهرداری، رستوران کوهپایه، مجتمع پرورش طبخ آبزیان و مجموعه رستوران و کافی شاپ حس خوب شده است. لازم به ذکر است در خصوص پروژه سرمایه گذاری و مشارکت مدنی آفتاب که سالیان متمادی در مرکز شهر به صورت نیمه کاره رها شده بود، با بررسی و تدبیر درست پس از اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر و فراخوان عمومی با شرکت جهاد نصر استان مرکز ی انعقاد قرارداد شد و مقرر است ما به ازای عملیات تکمیلی پروژه از املاک تجاری واقع در همان مجتمع به پیمانکار واگذار شود.
پس از تکمیل، این پروژه سرمایه گذاری بالغ بر۶ هزار میلیارد ریال برای شهرداری و شهر اراک ارزش افزوده و آورده درآمدی خواهد داشت. علاوه بر این میزان می توان مبلغ قدرالسهم های مشارکت در ساخت و سازهای انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را به این میزان اضافه کرد چراکه در سنوات قبل، این امر در هیئت عالی سرمایه گذار ی طرح و پیگیری می شد که با مجوز شورای اسلا می شهر، هم اکنون این امر در کارگروه تسهیل محقق می شود که شرح توافقات مربوطه را می توان در عملکرد سرمایه گذار ی لحاظ کرد.
با پیگیری های متعدد از استانداری و اداره کل راه و شهرسازی مشکلات عدیده از جمله عدم مالکیت اراضی پروژه منطقه نمونه گردشگری دره گردو رفع و با مساعدت استاندار و تعاملات سایر دستگاه های ذیربط امکان در اختیار گرفتن مالکیت پروژه بزرگ سرمایه گذاری گردو فراهم شد و این شهرداری در نظر دارد تا با اجرای مطالعات طرح جامع سرمایه گذاری نقشه راه پیش روی سرمایه گذاری در شهر اراک را ترسیم و در جهت عملیاتی کردن آن گام بردارد.
سوال ۲: عدم استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه باعث تغییرات مکرر در سطح مدیران شهرداری شده است که نشان از این دارد که طی مدت ۱۵ ماه حضور شهردار در شهرداری اراک، هنوز به شناخت کافی و لازم از مجموعه نیروی انسانی و توان مدیریتی بدنه شهرداری دست نیافته و اشراف ندارد و با فضای فقدان ثبات مدیریتی در شهرداری بعید به نظر می رسد بتواند اهداف شورای شهر را اجرایی کند. لذا در خصوص این ناکارآمدی که باعث کاهش اثربخشی و بهره وری مجموعه مدیریتی شهرداری شده است توضیحات لازم را ارائه کنید.
پاسخ: قانونگذار جهت تمرکز در تصمیم گیری و انتخاب شایسته مدیران، این اختیار را مستند به ماده ۹۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر، در اختیار شخص شهردار قرارداده است تا با تصمیم گیری صحیح بتواند نسبت به کارآمدی مجموعه مدیریتی اقدام کند و هرگونه خواسته ای که منجر به بهبود روند سیستم شود، باید از طریق پیشنهاد به وی صورت پذیرد.
با عنایت به اینکه تغییر و تحول در هر مجموعه مدیریتی، لازمه پیشرفت و دستیابی به اهداف مقرر است؛ اینجانب پس از ارزیابی و برآورد مجموعه و توان مدیریتی در اختیار شهرداری اراک، نسبت به انتخاب مدیران زیر مجموعه، علیرغم وجود مشکلات استخدامی که مانعی محدود کننده در انتصابات است و با در نظر گرفتن شرایط موجود اقدام کرده ام که عملکرد سال گذشته نشان از انتخاب صحیح در حد مقدورات دارد.
سوال ۳: بودجه سال ۹۹ را بودجه محله محور نامیده اند. بر چه اساس و چه پایه و مستندی محوریت بودجه سال ۹۹ را محله محور نامیده اند. اساسا چه تفاوتی بین بودجه سال ۹۸ و ۹۹ وجود دارد؟ لطفا جهت تنویر افکار عمومی و رفع کردن ابهامات در این خصوص توضیحات لازم را بیان کنید.
پاسخ: هر ساله شهرداری اراک بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدام به تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی کرده و جهت برر سی و تصویب، آن را تقدیم شور ای اسلامی شهر می کند.
با عنایت به ضرورت اطلاع از نیازها و احتیاجات و خدمات مدنظر از سوی شهروندان ساکن در محلات که به صورت مستقیم با مشکلات روبرو بوده و اطلاع کافی از خدمات مورد نیاز دارند شهرداری اراک برای اولین بار با تنظیم پرسشنامه نسبت به احصاء خدمات مورد نیاز از دیدگاه شهروندان و مطابقت این نیازها با حوزه ماموریت های ششگانه ابلاغی در بخشنامه بودجه شهرداری ها اقدام کرده و مراتب مطالعات در قالب اعتماد نو به نقل از برنامه تخصیص منطقه ای و محله محور شهرداری اراک در سال ۹۹ جهت اقدام لازم به مناطق و سازمان های ذیربط ابلاغ شده است، همچنین جهت کنترل و پایش نحوه عملکرد، از طریق جداول مرتبط در بازه های سه ماهه پیش بینی و ابلاغ شده است.
در هر یک از محلات ۵۵ گانه بر اساس نیازهای موجود و درخواست های مردم پس از کارشناسی و اولویت بندی، تعهدات شهرداری در مقیاس محله مشخص و تامین بودجه می شوند. در این سند تلاش شده تا با توزیع متوازن سرانه های شهری و ارائه خدمات شهری به مناطق کم برخوردار کوی ولیعصر، چشمه موشک، کوی علی بن ابیطالب(ع) (فوتبال) و کوی سجادیه(باغ خلج) در خصوص زیباسازی، پله گذاری معابر پرشیب، نصب هندریل، آسفالت، مناسب سازی معابر و توسعه فضای سبز شهر، نصب گلدان های زیبا در کنار پنجره ها، رنگ آمیزی و سایر خدمات رفاهی اقدامات ویژه صورت پذیرد که مورد استقبال شهروندان واقع شده است.
لازم به ذکر است اجرای الگوی تخصیص بودجه منطقه ای و محله محور شهرداری اراک به عنوان تجربه ای بدیع و نوآور در مسیر توزیع متوازن سرانه های خدماتی و توسعه عدالت محور در محلات شهر از سوی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران معرفی و مورد تقدیر واقع شده است.
سوال ۴: همانطور که مستحضرید سرمایه اصلی شهرداری اموال و دارائی های ثابت و غیر منقول آن است و شهرداری نه تنها در خصوص این اعتبار و سرمایه از طریق روش های سرمایه گذار ی یا توافقات و سایر روش های دیگر اهتمام نداشته، بلکه جهت تامین نقدینگی مستمرا اقدام به واگذاری املاک و مستغلات شهرداری از این سرمایه های ارزشمند کرده و جایگزینی برای املاک واگذار شده در نظر نگرفته و اقدامی در این خصوص نیز معمول نکرده است، لذا لازم است شهردار در این خصوص توضیحات لازم را ارائه کند.
پاسخ: فروش املاک و قدرالسهم های حاصل از مشارکت با مجوز شورای اسلامی شهر و در راستای توافقات حاصله عمدتا با پیمانکاران طرف قرارداد که عمده آنان شرکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با پرداخت مطالبات با سهم ۷۰ درصدی املاک و همچنین جهاد نصر با سهم ۷۰ درصدی املاک و امتیاز بوده در راستای تعهدات اقدام به واگذاری املاک کرده و هر دو پروژه از تعهدات قراردادی قبل است، همچنین با توجه به فعالیت اینجانب از ابتدای سال ۹۸ تاکنون با تشکیل جلسات کارگروه تسهیل شهرداری اقدام به تنظیم توافقنامه با مالکین کرده و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر این امکان فراهم شده است تا مالکین اقدام به خرید قدرالسهم حاصل از مشارکت کنند و سازمان سرمایه گذاری نیز در خصوص مشارکت در پروژه شهید فردین پور با شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند با مشارکت ۵۰۰ میلیارد ریالی اقدام به ذخیره املاک کرد.
در پروژه ایران زمین که مشکلاتی از جمله تخلفات ارجاعی به کمیسیون ماده صد، نبود خط پروژه، مالکیت زمین و کاربری زمین را داشته نیز همگی موارد با سازمان های ذیربط حل و فصل و به صورت شفاف و بدون مشکل و با مصوبه شورای شهر، تحویل قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء شد.
شایان ذکر است در پروژه سرمایه گذاری شهید فردین پور نیز که در ذیل اقدامات سازمان سرمایه گذاری شهرداری و با مشارکت شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند با مشارکت ۵۰۰ میلیارد ریالی در حال انجام است، شهرداری اراک اقدام به ذخیر ه املاک کرده است.
در خصوص مطالبات معوق بانک شهر و جرایم ۲۶ درصدی نا شی از تاخیر، با پیگیری های مستمر و متعدد با همکاری بانک مرکز ی به شش درصد تقلیل یافت و همچنین میزان ۱۸۲ میلیارد ریال اقساط بانک شهر تسویه شد.
در پرونده تهاتری املاک موسوم به پرونده “معطی” که تملکات آن منجر به سردرگمی شهروندان زیادی شده بود با هماهنگی دستگاه قضایی، شهرداری تمام توان خود را معطوف داشت تا نسبت به حل و فصل موضوع و تعیین تکلیف این پرونده ها اقدام بایسته معمول شود. همچنین لازم به ذکر است از ابتدای سال ۱۳۹۸ هیچگونه تهاتر ملکی بدون اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر انجام نشده است و در سایر موارد، واگذاری املاک نیز در راستای تملک املاک واقع در طرح های توسعه شهری با اخذ مجوز از سوی شورای اسلامی و پس از طی مراحل کارگروه تملکات تحت نظارت نماینده شورای اسلامی شهر انجام شده است.
سوال۵: یکی از دغدغه های شورای پنجم رفع معضل ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بوده و یکی از روش های کارآمد در این خصوص الزام مالکین به تامین پارکینگ برای املاک خود است که نه تنها این موضوع جدی گرفته نشده بلکه شاهدیم حذف پارکینگ های مورد نیاز املاک تجاری و اداری و مسکونی شدت بیشتری گرفته است. از طرفی مقرر بوده شهرداری در جهت احداث پارکینگ های عمومی و تجمعی اقدام کند که در ۱۵ ماه گذشته اقدام موثری از ناحیه شهردار در خصوص انجام این مهم صورت نپذیرفته، لذا لازم است شهردار در این خصوص توضیحات لازم را اعلام و بیان دارد وجوهی که شهرداری بابت فروش پارکینگ از اشخاص اخذ کرده به چه علت به توسعه فضای پارکینگی شهر نینجامیده است.
پاسخ: با توجه به اینکه صدور پروانه ساختمانی بر اساس ضوابط طرح تفصیلی صورت می گیر د و تأمین پارکینگ جزو اساسی ترین ضوابط طرح تفصیلی و یکی از عوامل کنترل کننده تراکم ساختمانی املاک است، در مواردی که بر اساس شرایط خاص املاک از جمله تعریض معابر یا موقعیت قرارگیری ملک، امکان رعایت هریک از ضوابط طرح تفصیلی وجود نداشته باشد و مالک متقاضی ساخت بنا در خارج هریک از ضوابط از جمله عدم تأمین پارکینگ باشد، درخواست مالک و دلایل توجیهی درخواست در کارگروه تسهیل با حضور و نظارت نمایندگان شورای اسلامی شهر مطرح و پس از برر سی در کارگروه مذکور براساس مصوبه کارگروه اقدام می شود.
موضوع تأمین پارکینگ از جمله ضوابط ملاک عمل کارگروه تسهیل است که با حساسیت زیاد در این خصوص، درخواست ها برر سی و مورد تصمیم گیری قرار می گیرند. به طور کلی حذف پارکینگ در املاک به جز در موارد ششگانه مصوب وزارت کشور در موارد معدودی براساس شرایط املاک صرفا پس از تأیید در کارگروه تسهیل و طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج قانون شور ای عالی شهرسازی و معماری و پس از تصویب در کمیسیون مذکور امکانپذیر است و این شهرداری به هیچ وجه رأسا به حذف پارکینگ در املاک اقدام نمی کند.
با عنایت به مبالغ دریافتی بابت حذف یا کسر پارکینگ در سنوات گذشته در حال حاضر مبلغ ۶۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۹۱۶ ریال در بانک قرض الحسنه رسالت موجود است که بنابر ردیف ۲۱۰۳۴۹ بودجه سال ۹۹ مبلغ ۹۰ میلیارد یال جهت احداث پارکینگ عمومی و مکانیزه در نظر گرفته شده که در حال حاضر به دلیل نبود زمین مناسب در محدوده هسته مرکزی و محدوده ترافیکی، گزینه استفاده از زمین های تملک شده در محدوده طرح ۵۵ متری سابق مورد نظر شهرداری است که در این خصوص موارد در حال پیگیری است.
در خصوص احداث پارکینگ طبقاتی تمام تلاش شهرداری بر مکان یابی دقیق و مطابق با اجرای طرح پیاده راه و محدوده ترافیکی بوده و با توجه به اینکه احداث تعدادی از پارکینگ های طبقاتی در هسته مرکزی شهر از جمله ثنا و الماس پایان یافته و در مراحل تحویل است، به زودی از ظرفیت تمامی پارکینگ ها از جمله پروژه آفتاب نیز استفاده خواهد شد.
سوال۶: طرح کاهش آلودگی هو ای شهر که از مهمترین و اساسی ترین طرح های حیاتی بوده و شهرداری نیز نقش بسزایی در اجرای پروژه های مرتبط با موضوع به عهده دارد. مطابق طرح و اعتماد نو به نقل از برنامه مصوب، مدت زمان اجرای پروژه جهت کاهش و رفع آلودگی هوای شهردارای محدودیت است. حال این سوال مطرح است که در مقطع زمانی حضور وی به عنوان شهردار اراک چه اقداماتی در این راستا صورت پذیرفته و کدامین پروژه موثر در طرح کاهش آلودگی هوا بوده است. پاسخ را با قید عنوان، تعداد و محل اجرای پروژه ها اعلام کنید.
پاسخ: در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک بر اساس مفاد طرح جامع مذکور، هر یک از دستگاه های اجرایی و دولتی دارای وظایف مشخص و معینی هستند که در این راستا شهرداری اراک تنها دستگاه اجرایی است که اقدامات لازم را انجام داده است و احداث بزرگراه ها، بوستان ها، تقاطع های غیرهمسطح، جایگاه های سوخت سی ان جی، بکارگیری ناوگان حمل و نقل عمومی و سایر موارد که توسط شهرداری اراک در سنوات گذشته و جاری ایجاد و در حال نگهداری است. در سال ۹۸ و سال ۹۹ نیز پروژه های مهم و بزرگی همچون تقاطع بزرگ غیرهمسطح آزادگان، تقاطع غیرهمسطح شریعتی و چپ گرد خیابان میرزایی شیرازی، تقاطع غیر همسطح شهید کاوه نبیری (علم الهدی) مورد بهره برداری قرار گرفت. از جمله دیگر اقدامات می توان به طرح جامع ترافیک شهر اراک و انجام مطالعات و امکان سنجی ایجاد پیاده راه در هسته مرکزی شهر و طراحی، برآورد و برگزاری مناقصه اجرای پیاده راه در خیابان امیرکبیر و محسنی و انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی اشاره کرد.
– انجام مطالعات و امکان سنجی مسیر های دوچرخه در سطح شهر و احداث و توسعه پنج کیلومتر مسیر دوچرخه ایمن
– انجام مطالعات و امکان سنجی محدوده های ترافیکی جهت کاهش آلودگی هوا که به طور کلی بر اساس مفاد طرح مذکور می توان به اقدامات ذیل اشاره کرد.
– ۱۱ ماه هرماه ۶۰۰ میلیون تومان بدهی اقساط عقب افتاده پست بانک جهت خرید اتوبوس های شهری تسویه و اقساط به روز شد.
– مطالعات جامع ترافیک و تهیه طرح های اصلاحات هندسی و تغییر جهات حرکت ترافیکی توسط دانشگاه تربیت مدرس گامی در این مسیر است.
– در بحث محیط زیست با تقدیر مدیر کل محیط زیست استان در بحث انجام رسالت شهرداری در حفظ محیط زیست و اجرای موارد موظفی در طرح کاهش آلودگی هوا، راه اندازی نمایشگرهای آلودگی هوا، کاشت فضای سبز در سال گذشته و اجرای فضای سبز به میزان ۶۰ هزار درخت در طرح هر خانه یک درخت از توفیقات شهرداری در بحث انجام وظایف مرتبط با کاهش آلودگی هواست.
بنا بر ماده یک طرح کاهش آلودگی هوای ارا ک؛
بند الف- اصلاح هندسی معابر و تقاطع های ترافیکی شهر(اجرای آرام سازی و مناسب سازی کمربندی جنوبی و شمالی)، برگزاری مناقصه در حد مبلغ ۳۴ میلیارد ریال جهت مناسب سازی کمربندی و ۲۰ میلیارد ریال اصلاح هندسی معابر در سال جاری.
انجام سه مطالعه اساسی با عنوان مطالعه پیاده راه، مطالعه محدوده مرکزی و مطالعه خطوط دوچرخه به پایان رسید. پس از اتمام پروژه بهنگام سازی طرح جامع حمل و نقل و سه مطالعه ترافیکی یاد شده، در کوتاهترین زمان نسبت به بکارگیری مشاور طراحی معماری پیاده راه هسته مرکزی شهر اقدام شد و اسناد مناقصه جهت فراخوان و جذب پیمانکار ذیصلاح تهیه و فراخوان انجام و پیمانکار انتخاب شده است.
-در حوزه طرح هندسی و اصلاح نقطه های حادثه خیز تاکنون طرح اصلاح هندسی پیچ چشمه موشک، پیچ طرمزد، پل محیط زیست، میدان مقاومت و چند مورد دیگر نظیر بلوار میرزای شیرازی، کمربندی شمالی و جنوبی، مناسب سازی سرعتکاه ها، پل شریعتی و پل بسیج تهیه و در حال اجراست.
طرح ساماندهی ترافیکی معبر مقابل آرامستان نیز تهیه شده و در حال حاضر حدود ۲۰ طرح به شورای ترافیک ارسال شده است.
مبنای این شهرداری در اجرای پروژه ترافیکی بر کاهش هزینه های اعمالی در اجرای طرح ها بوده است یعنی طرح ها به گونه ای اولویت بندی و اجرا شده است که کمترین خسارت فیزیکی به معابر وارد شود.
اسناد مناقصه برای چهار مطالعه حمل و نقل ضروری برای شهر به شرح زیر تدوین شده و در حال جذب مشاور است:
۱.ساماندهی علائم افقی و عمودی (تابلو ها و خط کشی ها)
۲.مطالعه تفصیلی برای اتوبوسرانی و جانمایی خطوط و ایستگاه های حمل و نقل عمومی.
۳.تهیه طرح جامع ایمنی ترافیک شهر.
طرح و مکان یابی مسیر های سلامت و پیاده روی.
– اصلاح هندسی معابر و تقاطع های ترافیکی:
تا کنون حدود بیست طرح هندسی شامل بلوار میرزای شیرازی، کمربندی جنوبی، پیچ طرمزد، پیچ چشمه موشک، انتهای داوران، پل شریعتی، پل برق، مقابل آرامستان و… در شورای ترافیک مصوب شده است.
-اجرای مدیریت ترافیک شهر اراک نظیر تعیین محدوده طرحهای ترافیکی:
در حال اجرای خروجی مطالعات ترافیک و برگزاری مناقصه، اجرای محدوده تردد و سنگ فرش هسته مرکزی جهت اجرای پیاده راه هستیم.
طرح محدوده پیاده راه و دوچرخه تهیه شده و مجوز شورای ترافیک برای بخشی از پیاده راه گرفته شده است.
با عنایت به ابلاغ بودجه از سوی شورای شهر در خردادماه سال جاری پروژه های مصوب سال ۹۹ در جهت کاهش آلودگی هوا در حال برگزاری مناقصه یا مراحل قانونی خرید و شناسایی پیمانکار هستند.
بند ب: طرح جامع کاهش آلودگی هوای ارا ک
گسترش و بهسازی و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی شهر
بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده متعلق به شهرداری در بودجه سال جاری شهرداری پیش بینی شده و در حال پیگیری و انجام است. ضمن اینکه با توجه به عدم امکان نوسازی ناوگان با توجه به هزینه های بسیار بالا برای خرید اتوبوس و اتمام قراردادهای بخش خصوصی اخیرا پیرو درخواست سال گذشته مجوز بازسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس متعلق به بهره برداران جهت تمدید قرارداد آنها در آن شورا درخواست شده است.
بند ج: گازسوز کردن ناوگان شبکه حمل و نقل عمومی شهر
در حال حاضر کلیه تاکسی های فعال در سطح شهر اراک گازسوز هستند و از ناوگان اتوبوسرانی هم تعداد ۳۵ دستگاه گازسوز هستند.
پرداخت مبلغ ۶۰ میلیارد ریال هزینه گاز مصرفی CNG اتوبوس ها در هفت سال گذشته، در دوره مدیریت اینجانب صورت پذیرفت، ضمن اینکه گازسوز کردن خودروهای عمومی متعلق به بخش خصوصی با توجه به هزینه های مربوطه اخیرا با توجه به اعلام عمومی صورت گرفته توسط دولت مبنی بر رایگان بودن هزینه ها در دستور کار قرار گرفته که با تهیه و نصب بنر و از طریق گروه های مجازی و سایر امکانات اطلاع رسانی مناسب در سطح شهر توسط همکاران شهرداری صورت گرفته است.
بند هـ : سامان دهی پایانه های حمل بار و مسافر درون شهری و برون شهر ی
– احداث مجموعه تفریحی گردشگری حس خوب با هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در جهت رفاه مسافرین پایانه و سایر شهروندان و مسافران عبوری.
بند ز : پیگیری بهسازی پایانه غدیر در قالب بودجه مصوب سال جاری شهر ارا ک
– اولویت خروج خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک بویژه اتوبوس، مینی بوس و تاکسی در سال گذشته که بر این اساس تعداد ۱۲ دستگاه اتوبوس فرسوده غیرفعال متعلق به شهرداری از طریق مزایده عمومی به فروش رسیده و با فعال شدن مابقی ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید باقی مانده از ۵۰ دستگاه خریداری شده، معادل این تعداد اتوبوس فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده اند و در حال حاضر هم بازسازی سایر اتوبوس های فرسوده از اولویت های شهر اراک است.
بند و: در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا و هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک
۱- در سال ۹۸ قرارداد خرید ۲۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری شهری به مبلغ حدود ۱۷ میلیارد ریال عقد شد که تاکنون ۱۲ دستگاه از آن در محل های تعیین شده نصب شده و بهره برداری از آنها توسط پلیس راهور استان انجام می شود.
۲- خرید دو دستگاه خودرو ثبت تخلف سیار جهت کنترل پارک دوبل و حاشیه ای در سطح شهر طبق توافق انجام و آماده تحویل به پلیس راهور بوده و مراحل اخذ کد و تائید صلاحیت رانندگان معرفی شده می بایست توسط پلیس راهور استان انجام شود.
۳- انتقال سرورهای ثبت تخلف سیار که بعد از نزدیک به سه سال بلاتکلیفی انجام شده تا بستر استفاده از دوربین های کنترل سرعت که در سالیان گذشته و با هزینه های گزاف انجام شده است فراهم شود.
۴- تکمیل و ارتقای سامانه AVL جهت مدیریت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی)
۵- راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیک( AFC) در ناوگان تاکسیرانی که به صورت آزمایشی در یکی از خطوط در حال طی مراحل تست و بهره برداری است.
۶- تهیه اسناد و انجام مراحل برگزاری مناقصه خرید و نصب ۱۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری شهری جدید در سال ۹۹
۷- تهیه اسناد و دستور برگزاری استعلامات لازم جهت سامانه های ترددشماری و زمان سفر در سال ۹۹
۸ – برگزاری مناقصه جهت هوشمندسازی تقاطع های شهری جهت کاهش آلودگی و زمان انتظار در تقاطع های سطح شهر در سال جار ی
۹- ارائه اعتماد نو به نقل از برنامه جهت هوشمندسازی ایستگاه های اتوبوس با هدف نمایش اعتماد نو به نقل از برنامه حرکت و ETA در ایستگاه های منتخب در سال جاری
شایان ذکر است مطابق مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهراراک دستگاه های دیگری نیز مسئولیت دارند که با همراهی شورای اسلامی شهر موضو ع را پیگیری خواهیم کرد.
سوال۷: بر اساس چارت سازمانی شهرداری انجام عملیات عمرانی در حیطه وظایف سازمان عمران شهرداری است، در صورتی که بسیاری از عملیات عمرانی مستقیما توسط معاونت امور زیربنایی انجام می پذیرد و این موضوع باعث ایجاد شبهات و ابهامات بسیاری شده است که لازم است شهردار در این خصوص نیز ارائه پاسخ کند. سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری که سازمانی حجیم و پرهزینه و دارای امکانات پرسنلی و لوازم و ماشین آلات بسیاری است و بایستی چشم و چراغ اجرای پروژه های عمرانی و دخیل در بهسازی بافت های فرسوده شهری شهر باشد چرا و به چه علت به کنج عزلت فرستاده شده و کمترین بهره ای از امکانات آنها نمی گیرند و تمامی اقدامات در لایه ای از ابهام در معاونت امور زیربنایی صورت می گیرد.
پاسخ: با توجه به ظرفیت و توان کنونی، سازمان عمران این مجموعه با تمامی توان و ظرفیت در پخش و اجرای آسفالت پروژه های تقاطع های غیرهمسطح و انجام بخشی از عملیات خاکی و سیویل آنها، تولید و پخش آسفالت سطح شهر و اجرای پروژه های عمرانی مناطق شهرداری توسط اکیپ های امانی دستی و مکانیزه سازمان و نیز اجرای کلیه عملیات خاکبرداری، خاکریزی، زیرسازی و روسازی معابر شهری اقدام می کند. در حال حاضر اورهال کارخانه آسفالت شماره دو به طور کامل انجام شده و اورهال کارخانه نیز در مرحله استعلام و خرید اجناس و قطعات است. ضمنا تعمیر و راه اندازی دو دستگاه سنگ شکن نیز که از قبل دارای مشکلات بوده است به طور کامل برطرف شده و تعمیر ماشین آلات سنگین نیز به طور مداوم در حال انجام است که در راستای خدمت رسانی به شهر مشکل و وقفه ای حاصل نشود و تمامی نیاز مناطق جهت امور عمرانی و خدمات شهری مربوطه توسط ماشین آلات سازمان عمران صورت می پذیرد.
برای اولین بار با پیگیری شهرداری قراردادی فی مابین شهرداری اراک و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی منعقد شد که پیرو آن کلیه مراحل انجام مناقصه و همچنین پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران در پروژه های بازآفرینی شهری در سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری صورت خواهد پذیرفت که طی آن چهار پروژه بهسازی در معابر کوی سجادیه و کوی علی بن ابیطالب(ع) انجام خواهد شد.
سوال۸: عدم اعتقاد شهردار اراک به طرح های اولویت دار مصوب شهری که در ابتدای فصل بودجه نویسی جهت تسریع در توسعه شهری از ناحیه شورای اسلامی شهر اعلام شده و در مقابل، اصرار بر اجرای طرح های غیر اولویت دار و خلق الساعه و فاقد مصوبه شورای شهر و مراجع ذیصلاح است که مورد اعتراض بسیاری از نهادهای مدنی و برخی از دستگاه های مسئول شده است و این موضوع برخلاف مقررات و از مصادیق تضییع اموال و وجوه شهرداری است که از جمله آنها طرح ۵۵ متری مدنظر شهردار بوده است، همچنین ایشان صرفا اجرای پروژه های خاص و مد نظر خود را در دستور کار قرار می دهد و از اجرای پروژه هایی مانند پیاده راه سازی مرکز شهر خودداری می کند و کماکان شاهد بی نظمی در نقاط مرکزی شهر که بیشترین تردد را دارند هستیم که لازم است شهردار در این خصوص نیز توضیحات لازم را ارائه کند.
پاسخ: با توجه به بودجه مصوب شده شهرداری توسط شورای اسلامی شهر اراک، تأکید اعضا بر تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل و بهره برداری از تقاطع غیر همسطح شریعتی، آزادگان، کاوه نبیری(علم الهدی)، صیدی، تصفیه خانه کشتارگاه، سوله ورزشی شهید حججی، شهید مسلمی، پل شهرک ابوالفضل(ع)، بهسازی و بازسازی دیوار خانه اصلی شهر، تکمیل و بهره برداری از پروژه هتل اطلس و سایر پروژه ها بوده است که طبق نظر شورا در دستور کار قرار گرفته و اکثرا در انتهای سال ۹۸ به انجام رسیده و پل شهید صیدی نیز بعد از رفع مشکل قراردادی حدود یکسال است که در شورای شهر در انتظار اتخاذ تصمیم است و علیرغم پیشنهادات متنوع به شورا اخیرا پیشنهاد شهرداری مبنی بر لحاظ کردن پروژه در ۲۵ درصد افزایش قرارداد قبلی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت و پروژه در حال اتمام است.
طراحی و اجرای پروژه پیاده راه هسته مرکزی و بهسازی پیاده روهای تمامی مناطق شهری در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون مناقصه پیاده راه هسته مرکزی با مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و پیاده روسازی سایر مناطق بر اساس تخصص بودجه مناطق درحد معاملات متوسط در حال انجام است.
معبر ۵۵ متری طی طرح تفصیلی شهر اراک بوسیله مهندسین مشاور زیستا تهیه شده که پس از تصویب در مراجع ذیصلاح به شهرداری اراک ابلاغ شده و دارای طول حدود ۶.۲ کیلومتر و عرض پوسته ۵۵ متر است که از این عرض فقط ۲۰ متر آسفالت و مسیر سواره رو و مابقی مسیر عابر پیاده و دوچرخه و فضای سبز پیرامونی است که از کمربندی شمالی در مجاورت شهرک خودرو آغاز و پس از گذر از مجاورت شهرک شهید بهشتی فاز یک و دو و سه، شهر صنعتی، مسکن، به میدان راه آهن ختم می شود. یادآور می شود در طراحی پل های شهید بختیاری و شهید کاوه نبیری نیز در سنوات قبل دهانه پل به گونه ای طراحی شده است که مسیر برای عبور این معبر مهیا شود و با دهانه عرشه ۵۰ متر احداث شده است.
درخصوص توجیه ترافیکی و مزایای پروژه با عنایت به رشد ساخت و سازها در محدوده انتهای خیابان هپکو و سمت کمربندی شمالی، با اجرا و تکمیل آخرین رینگ بزرگراهی شمال به جنوب قطعا باعث تخلیه بخشی از بار ترافیکی خیابان هپکو، میدان جهاد، ولیعصر و شهید شیرودی و کاهش زمان سفر درون شهری و مصرف سوخت خواهد شد، همچنین طی بازدید و بررسی که با فرماندهی پلیس راهور استان و اعضای کمیسیون ماده پنج از مسیر پروژه انجام شد، عملکرد ترافیکی طرح پس از بهره برداری مورد تأیید قرار گرفته و بر اساس بررسی و مطالعه مشاور طرح جامع شهراراک، شرکت آوند طرح و اندیشه نیز این طرح به عنوان یک شریان ترافیکی لحاظ شده و در طرح شبکه معابر شهر اراک مدل شده است.
سوال۹: از آنجاکه بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۶۸۵ مورخ ۲۶ تیرماه ۹۸ رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص تغییر وضعیت قراردادی نیروهای کارمعین به مستخدم موقت، اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری در سال گذشته بحث برانگیز بوده (عدم شفافیت در تعداد نیروهای تبدیل وضع شده و نیز عدم اعلام شرایط لازم جهت تبدیل وضعیت) تا جایی که موضوع در چند جلسه کمیسیون نظارت شورا نیز بررسی شده و همچنین با توجه به اعتراض پرسنل شهرداری مبنی بر عدم رعایت عدالت سازمانی در تخصیص پست های خالی سازمان ها به افراد در آن مجموعه، شهردار باید در این خصوص توضیحات لازم را ارائه کند.
پاسخ: درخصوص تغییر و اصلاح عنوان قرارداد نیروهای کارمعین به کارکنان موقت به استحضار می رساند این شهرداری در راستای اجرای بند الف نامه شماره ۲۰۶۸۵ مورخ ۲۶ تیرماه ۹۸ رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبنی بر عدم وجود قرارداد کار معین در مقررات استخدامی مورد عمل شهرداری ها و به منظور یکسان سازی وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی شهرداری های کشور نسبت به اصلاح و تغییر عنوان قرارداد کلیه نیروهای کار معین شاغل در بخش های اداری شهرداری به موقت اقدام کرده است که بر اساس نامه مدیرکل دفتر نوسازی تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، شهرداری ها ملزم به اصلاح عنوان قرارداد کار معین به موقت جهت کلیه کارکنان مشمول شده اند.
لیکن رعایت مفاد بند ب و اجرای مفاد ذیل آن در بخشنامه مذکور که درخصوص انتصاب کارکنان مذکور صرفا تا سقف ۱۰ درصد از پست های سازمانی شهرداری با رعایت شرایط احراز برای انجام وظایف مشاغل کارشناسی و مدیریتی است، با توجه به مقتضیات هر شهر و شهرداری و از اختیارات شهردار بوده و پس از تایید استانداری و تصویب شورای اداری و استخدامی کارکنان قابل اعمال است که این شهرداری مدارک و مستندات کلیه پرسنل واجد شرایط را جهت طرح موضوع در جلسات شورای اداری و استخدامی شهرداری های استان ارسال کرده که به علت عدم وجود شیوه نامه ای قطعی و شفاف پیرامون اجرای بند ب مذکور این موضوع در کلیه شهرداری ها بلاتکلیف باقی ماند و مدیران کل دفاتر شهری و شوراهای سایر استان ها نیز دستور خاصی در نحوه اجرای بند «ب» و چگونگی واگذاری ۱۰ درصد پست پیشنهادی به کارکنان مشمول بند «ب» را اعلام نکرده اند، لذا این شهرداری نیز مانند سایر شهرداری های کشور در واگذاری پست های بلاتصدی به کارکنان قرارداد موقت اقدامی نکرده است و این موضوع در حوزه مسئولیت دفتر شهری و شوراهای استانداری است.
سوال ۱۰: اداره کل راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت و در جهت حمایت از اجرای پروژه ۵۸ متری امیرکبیر که اخیرا طرح ۲۴ متری پیشنهادی جایگزین آن شده(اقدام به واگذاری اراضی موسوم به ۲۴ هکتاری واقع در انتهای خیابان جهاد به شهرداری اراک می کنند) که متاسفانه شهردار بدون هماهنگی و اخذ مجوز از شورا این اراضی و همچنین معوض مجتمع مسکونی – تجاری صدف واقع در خیابان عضد را عودت داده و با این اشتباه و تصمیم شخصی زیان سنگینی به شهر و مجموعه شهرداری وارد کرده اند و مشخص نیست شهردار بر اساس کدام مجوز اقدام به انجام چنین کار غیرکارشناسانه ای کرده است که لازم است ارائه توضیح کند.
پاسخ: در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا و اجرایی شدن پروژه ۵۸ متری طی دور دوم سفر ریاست جمهوری وقت دولت نهم، با موافقت وزیر راه و شهرسازی مقرر شد نسبت به تحویل ۲۴ هکتار از اراضی انتهای خیابان جهاد اقدام شود که در فاز او ل نسبت به تحویل ۱۵ هکتار موسوم به پروژه صدرا در قبال سهم ۱۰ درصدی توسعه آتی ساخت و سازهای اداره کل راه و شهرسازی و با پرداخت هزینه اقدام شده و در راستای استفاده از ظرفیت بهینه در اختیار پروژه مشارکتی صدف که در پروژه مذکور دارای سهم ۵/ ۱۷درصدی بوده نسبت به توافق با جهاد خانه سازی مبنی بر دریافت سهم ۸۲.۵ درصد در قبال صدور پروانه و تحویل زمین ۲۴ هکتاری صورت پذیرد.
با توجه به عدم تحویل ما به التفاوت ۱۵ هکتار تا ۲۴ هکتار از سوی اداره کل راه و شهرسازی، موضوع توافق اولیه مورد اختلاف واقع شد که مراتب به شورای اسلامی شهر طی مکاتبه ۵۵۰۱۱ مورخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ منعکس شد که پاسخی واصل نشد. متعاقب این امر با ابلا غ حذف پروژه ۵۸ متری و همچنین احداث مسکن ملی توسط اداره کل راه و شهرسازی برای معرفی زمین در قالب حل اختلاف و رای ابلاغی که استاندار ریاست حل اختلاف بین دستگاه هاست ابلاغ شد، اقدام به طرح موضوع در استانداری کرده و در جلسه مذکور از ریاست شورای اسلامی شهر به عنوان مدعو دعوت بعمل آمده و صورتجلسه به امضای وی نیز رسیده است، ضمنا هر تصمیمی از سوی شهرداری پس از موافقت شورای اسلامی شهر قابلیت اجرا دارد که شهرداری نیز برای کسب تکلیف موضوع را به شورای اسلامی شهر طی نامه شماره ۵۵۰۱۱ منعکس کرده و هیچ اقدامی توسط شهرداری صورت نگرفته است.
سوال۱۱: یکی از موضوعات مهم شهری گسترش حمل و نقل عمومی است در حالی که وضعیت اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی اراک بسیار نگران کننده است و موضوع خرید اتوبوس های جدید و بازسازی اتوبوس های موجود به فراموشی سپرده شده است و شهردار لازم است در این خصوص ارائه توضیح کند.
پاسخ: همانگونه که بارها توسط اینجانب و همکاران در جلسات متعدد در محل شورای شهر اعلام شده در حال حاضر بدلیل عدم توجه لازم توسط دولت طی ۱۰ سال اخیر به موضوع مهم خرید و واگذاری اتوبوس های جدید به شهرداری ها مطابق روال سال های قبل از این مدت، متاسفانه در کل شهرهای ایران به طور متوسط بیش از ۸۲ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است.
در حالی که در شهر اراک به لطف خریداری ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید، درصد فرسودگی از متوسط کشوری کمتر و شرایط بهتر است، اما با توجه به عدم امکان خرید اتوبوس جدید به دلیل هزینه های بالا، موضوع بازسازی اتوبوس های موجود طی دو سال اخیر در دست پیگیری بوده و با توجه به عدم کمک مالی مناسب توسط دولت در این خصوص، علیرغم وعده های قبلی، در سال گذشته مبلغ حدود ۱۶ میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی شهرداری در این خصوص پیش بینی شده بود که نهایتا مبلغ حدود ۵ میلیارد تومان برای ۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده متعلق به سازمان در این خصوص مصوب و ابلاغ شده است.
طی بررسی های مفصل به عمل آمده و در جهت استفاده از توان شرکت های بومی فعال در شهر اراک، نهایتا پس از بازدید اعضای شورای شهر از امکانات شرکت هسکو، مقرر شد، در صورت رضایت از عملکرد آن شرکت بازسازی اتوبوس ها توسط این شرکت انجام شود و در حال حاضر مراحل بازسازی یک دستگاه اتوبوس به صورت نمونه توسط آن شرکت در دست اقدام است، ضمن اینکه بازدیدها و مذاکرات لازم با شرکت های دیگر فعال در حوزه بازسازی انجام شده و در صورت عدم حصول نتیجه از شرکت هسکو در اسرع وقت با برگزاری مناقصه این امر به شرکت واجد صلاحیت سپرده خواهد شد.
سوال۱۲: همانطور که همگان می دانند لازمه اجرای هر چه بهتر و سریع تر پروژه های شهری، هماهنگی کامل فی مابین شهرداری و شورای اسلامی شهر و تعامل کامل با دستگاه های ذیربط خارج از مجموعه شهرداری است در صورتی که شهردار نه تنها شورا باور نبوده بلکه در تعامل با سایر دستگاه ها و نهادها و ادارات خارج از مجموعه شهرداری نیز دارای ضعف فراوان و سوء مدیریت در این خصوص است.
پاسخ: اجرای پروژه های عمرانی سطح شهر به دلیل نبود مدیریت واحد شهری دارای دشواری و مشکلات خاص خود است که لازمه اجرای اینگونه پروژه ها، تعامل سازنده با تمام دستگاه های خدمات رسان و اجرایی است، لذا با توجه به تکمیل و بهره برداری از پروژه هایی مانند تقاطع غیرهمسطح میدان شریعتی، میدان ورزش در سال ۹۸ و پروژه شهید کاوه نبیری در سال ۹۹ که جابجایی تاسیسات، بخش انکارناپذیر این پروژه هاست، صدور مجوز به شرکت آب منطقه ای و اجرای خط انتقال آب کمال صالح در بلوار امام علی(ع) در سال ۹۸ و ۹۹ بعد از سه سال و همچنین صدور انواع مجوزهای حفاری به کلیه دستگاه های خدمات رسان در راستای توسعه خدمات شهری، بخشی از تعامل سازنده مجموعه شهرداری با دستگاه های اجرایی و خدمات رسان بوده است.
در شهر اراک بالغ بر ۱۶۶ دستگاه حاکمیتی، نهادهای انقلاب و دستگاه های اجرایی نظارتی، فرهنگی، نظامی، انتظامی و اجتماعی وجود دارد، چنانچه یک یا دو سازمان خدماتی بر خلاف قانون از شهرداری ناراضی باشند امر بعیدی نیست لیکن در عدم پرداخت عوارض توسط آب منطقه ای با استعلام از دیوان محاسبات حق به شهرداری داده شد و با آبفا و مخابرات و سایر دستگاه ها هیچ مشکلی متصور نیست.
سوال۱۳: با وجود اینکه شهرداری اراک با داشتن امکانات کافی از توان لازم جهت تولید کف فرش و فرآورده های بتنی و سیمانی برخوردار است، متاسفانه شاهد خرید اینگونه محصولات و آن هم با حجم بسیار بالا از شرکت های خارج از استان و علی الخصوص از استان اصفهان هستیم که لا زم است شهردار در خصوص عدم استفاده از توان ظرفیت مجموعه شهرداری و خرید محصولات فوق از شرکت های دیگر علی الخصوص شرکت اصفهانی توضیحات لازم را ارائه کند.
پاسخ: در مجتمع تولید محصولات بتنی شهرداری صرفا یک دستگاه تولید جدول که به صورت نیمه اتوماتیک با ظرفیت تولید محدود که حدود سه هزار عدد در روز شامل جداول ۳۰، ۵۰ و ۶۵ سانتی جهت تامین مصارف مناطق شهرداری و فروش آزاد می کند فعال است و بر این اساس مجتمع مذکور فاقد امکانات تولید سایر قطعات بتنی دیگر اعم از کف فرش و دیگر محصولات است.
بدیهی است حجم مصرف قطعات بتنی پیش ساخته اعم از جداول، کف فرش، نیوجرسی، استاپر، قطعات جداکننده و … بسیار بسیار فراتر از ظرفیت مجتمع تولید محصولات بتنی شهرداری و با ارتقا کیفی و کمی پروژه های عمرانی سطح شهر در سنوات اخیر که همواره مورد تاکید شهرداری اراک بوده است.
محصولات فوق الذکر از کارخانه های معتبر و مطرح سطح کشور از طریق فرآیند قانونی(مناقصه یا استعلام بها) و با طی تشریفات کامل اداری و حقوقی با اولویت تهیه محصولات از کارخانجات معتبر سطح استان تهیه شده و تاکنون هیچ موردی از خرید محصولات توسط این شهرداری از استان اصفهان صورت نگرفته است که کلیه اسناد مربوط به قراردادهای خرید قطعات بتنی در امور قراردادهای شهرداری موجود است.
همچنین با توجه به لزوم برون سپاری خرید و تولید محصولات بتنی، تولید آن در این مجتمع در اولویت شهرداری نبوده و در صورت تاکید شورای اسلامی شهر مبنی بر تولید قطعات بتنی توسط ظرفیت داخلی شهرداری پس از تهیه ملزومات و صرف هزینه سنگین برای فراهم شدن شرایط تولید، این امر محقق خواهد شد.
شهرداری آمادگی دارد در فضای تعاملی با رویکرد عملکردی با همدلی در فرصت باقیمانده تا پایان دور پنجم شورای اسلامی شهر با تمام توان سعی وافر خود را معطوف به نقشه ترسیمی از سوی شورای اسلامی شهر در امر خدمات رسانی به شهروندان کند تا بتوان در کنار یکدیگر با کارنامه ای قابل قبول از سوی شهروندان این فرصت را غنیمت شمرده و خادم خوبی برای شهر اراک باشیم.
انتهای پیام