علی رمضانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان از اهداف آموزش و پرورش و دستگاههای متولی امور جوانان و نوجوانان است اظهار کرد: با توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافیاست که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: طرح «مزرعه تابستانی من»، با نگاه به اهداف یادشده، دانشآموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار میدهد؛ به ویژه دانشآموزان روستایی، عشایری و دانشآموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی است یا امکان بهرهگیری از زمین کشاورزی را دارند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح دانشآموزان علاقهمند میتوانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت ۱۰۰ متر مربع در اختیار بگیرند گفت: آنها میتوانند نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی اقدام کرده و با بهرهگیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفهای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحبنظران زمین مورد نظر را به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.
رمضانی به برخی ویژگیهای مزرعه تابستانی اشاره کرد و گفت: مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازههای سبک بومی مثل فنس، شاخههای درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود میشود. مزرعه بهنام خود دانشآموز یا هر اسمی که تمایل دارند نامگذاری میشود. همچنین چند دانشآموز با هم میتوانند دارای یک مزرعه باشند.
وی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحبنظران دریافت کنند. خود دانشآموزان باید از مرحله آمادهسازی زمین تا کاشت، نگهداشت و برداشت کار را انجام دهند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به برخی شاخصهای ارزشیایی مزارع نیز اشاره و اظهار کرد: متراژ زمین مورد نظر، تعداد دانشآموز مشارکت کننده، بهرهگیری از دانش، اطلاعات و مشاوره، استفاده از امکانات و تجهیرات با صرفهجویی بیشتر آب، خاک و کود، خلاقیت و ابتکار از این جمله این شاخصهاست.
انتهای پیام