نمایندگان مجلس یازدهم برای تشکیل کمیسیون زنان و خانواده اقدام کنند

پروانه مافی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به روند تشکیل و حذف کمیسیون زنان و خانواده در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کمیسیون زنان و خانواده برای اولین بار در انتهای مجلس چهارم ایجاد شد و فعالیت خود را در مجلس پنجم آغاز کرد و تا انتهای دوره پنجم فعال بود اما در انتهای این دوره از مجلس، کمیسیون زنان و خانواده  در کمیسیون فرهنگی ادغام شد و به صورت کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی فعالیت کرد اما قدرت و اثرگذاری خود را از دست داد.

وی ادامه داد: تلاش نمایندگان در ادوار ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس برای تشکیل مجدد کمیسیون زنان و خانواده به نتیجه نرسید. من در مجلس دهم طرحی برای تشکیل کمیسیون زنان و خانواده آماده کرده و به هیات رئیسه تقدیم کردم ولی علی لاریجانی رئیس مجلس دهم به مشکلات ساختاری برای تشکیل این کمیسیون اشاره کرد و معتقد بود تشکیل آن عملی نیست؛ زیرا کمیسیون به ۲۳ عضو نیاز دارد اما تعداد زنان مجلس دهم ۱۷ نفر است و آقایان نماینده هم از کمیسیون‌های خود دست برنمی دارند تا وارد کمیسیون زنان و خانواده شوند البته واقعا هم این مشکل ساختاری وجود داشت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه زنان و خانواده را ارائه کردم، خاطرنشان کرد: نمایندگان هم می‌توانستند عضو کمیسیون ویژه باشند و هم عضو کمیسیون تخصصی خود ولی هیات رئیسه وقت مجلس موافق تشکیل کمیسیون ویژه نبود.

وی همچنین ادامه داد: در سال دوم مجلس دهم که من دیگر از تشکیل کمیسیون زنان و خانواده ناامید شدم، برای تشکیل فراکسیون خانواده اقدام کردم اما فراکسیون قدرت چندانی ندارد و فقط می تواند موضوعات را در مجلس طرح کرده و برای نمایندگان درباره موضوعی ذهنیت ایجاد کند در حالیکه که کمیسیون جایگاه حقوقی دارد. اگر کمیسیون زنان و خانواده تشکیل می شد، با مشکلات فعلی حوزه زنان و خانواده از جمله موضوع اخیر قتل رومینا اشرفی مواجه نمی شدیم و راحت‌تر می توانستیم طرح‌هایی درباره زنان، کودکان و خانواده را تصویب کنیم.

دیشب حال آقای کروبی خوب نبود اما اکنون خوب است
هم اکنون بخوانید

رییس فراکسیون خانواده در مجلس دهم در پایان گفت: از نمایندگان مجلس یازدهم به ویژه نمایندگان زن می خواهم تلاش هایی که برای تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در ادوار مختف مجلس شورای اسلامی شده است را ادامه دهند. امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم، رئیس و هیات رئیسه با تشکیل این کمیسیون موافقت کنند. کمیسیون زنان و خانواده در مجلس پنجم مصوبات خوبی در حوزه زنان و خانواده داشت و امیدوارم با تشکیل این کمیسیون در مجلس یازدهم، به حل مشکلات حوزه زنان وخانواده کمک شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا