مریم نقاشان در گفتوگو با ایسنا در خصوص در خانه ماندن با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: به کرّات از رسانهها شنیدهایم که به سفر نروید و در هیچ شهری خدمات مسافری در گردشگاهها، هتلها و غیره ارایه نمیشود، اما باز هم شاهد مسافرت هموطنان هستیم که اغلب آنها با این استدلال قصد سفر دارند که “ما در شهر مقصد خانه داریم و آنجا خود را قرنطینه میکنیم” که این استدلال نشان دهنده آن است که رسانهها به درستی اطلاع رسانی نکردهاند؛ یعنی دلایل لغو سفر را برای مردم آنطور که همه اقشار با هر بضاعت فکری متوجه شوند را بازگو نکرده اند.
وی با بیان اینکه “آنقدر که جمله سفر نروید را شنیدهایم معادلش دلایل عدم سفر را نشنیدهایم”، عنوان کرد: آنچه نیاز تغییر نگرش مردم نسبت به سفر است ساخت تیزرها و اعتماد نو به نقل از برنامههای کوتاه و مستند در این خصوص میباشد که دلیل سفر نرفتن برای آنها به گونهای تبیین شود که خودخواسته سفرهایشان را لغو کنند.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مردم ما بر پایه خودمحوری و منفعت طلبی شخصی میباشد، باید بر تاثیرات منفی سفر بر خود شخص تکیه کرد و آنها را نمایش داد. به عنوان مثال کسی که از تهران به مازندران یا گیلان قصد سفر دارد با توجه به اینکه ممکن است ناقل ویروس بدون علامت باشد و مرحله بروز بیماریاش در مقصد اتفاق افتد! آن هم در شهری که بیمارستانها و خدمات پزشکیاش ظرفیت پذیرش بیشتر ندارد و اگر شخص غیر بومی هم باشد که در این صورت این شخص اقدام به ضرر خود کرده است، زیرا امکان بهرهمندی از خدمات درمانی در شهر محل اقامتش را از دست داده و حال به عنوان فرد ناقل بارز نه شهر مقصد پذیرای اوست و نه در بازگشت، ورودی شهر مبدا به علت بروز بیماری او را می پذیرد.
نقاشان در ادامه مطرح کرد: با توجه به اینکه چنین اتفاقاتی بارها دیده شده و منجر به فوت شخص گردیده، اما شاید از لحاظ بصری با تهیه مستند و فیلمهای کوتاه چند دقیقهای بهتر بتوانیم لزوم مسافرت نرفتن را برای مردم تبیین کنیم.
وی در خصوص انتقال بیماری در دید و بازدید عید، گفت: مسلما اگر کسی بداند بیمار است به دیدن عزیزانش نمیرود تا آنان مبتلا نشوند و آنان که به دیدار هم میروند مهمان و میزبان هر دو خود را سالم میدانند، اما با توجه به دوره خاموشی بیماری و اینکه سیستم ایمنی افراد با یکدیگر متفاوت است، ممکن است نتیجه این دیدار پشیمان کننده باشد و هرچقدر هم نکات بهداشتی را رعایت کنیم به هرحال احتمال وجود درصدی از انتقال ویروس باقی است. ویروسی که بعضاً مرگبار است و ملت عاطفی و مهربان ما تاب تحمل این عذاب وجدان را ندارند. در این مواقع ممکن است یکی از ویروسی که عزیزانش به او منتقل کردهاند بمیرد و دیگری از حسرت و ندامت این دیدار شوم، سالها دچار بیماریهای روحی و روانی و سرزنش مداوم خویش میشود که ای کاش هرگز به این آخرین دیدار نمیرفت!
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه “شاید اگر صداوسیما فیلمهای کوتاه تأثیرگذار در این خصوص پخش میکرد بهتر از دو صدگفتار اثر داشت”، تاکید کرد: چون درصد افراد بصری در جامعه بیشتر از افراد سمعی است. یعنی اکثریت مردم ما با دیدن، اقناع میشوند و در ذهنشان تصویر ماندگاری بیشتری از صدا و گفتار دارد.
نقاشان اضافه کرد: مسلما وظیفه دیگر صدا و سیما پخش اعتماد نو به نقل از برنامههای سرگرم کننده طبق همه سلایق جامعه در کانالها و ساعات پخش متفاوت خواهد بود، آن هم برای خانوادههایی چند نفره که یک تلویزیون با سلایق متفاوت دارند. همچنین بهتر است همپای تبلیغات تجاری قبل از اعتماد نو به نقل از برنامههای پر مخاطب، تیزرهای آگاهی بخشِ کارشناسی شدهِ روانشناسی بصری برای مقابله با کرونا پخش شود که هم سطح آگاهی و ترغیب به عمل در مردم افزایش یابد و هم سلامت روان آنها به مخاطره نیفتد.
وی در رابطه با مساله ترویج خانه نشینی در این روزها برای مردم، اظهار کرد: در فرهنگ مردم ما به خاطر اجتماعی بودن بیش از حد، عادات و رسوم جمعی وهمچنین ریشه داشتن زندگی گروهی برعکس مردم اروپا است. به جرات می توان گفت عده کثیری از مردم ما نمیدانند چطور می توان در خانه ماند، چه تنها و چه حتی با چند نفری از اعضای خانواده، اما اگر یاد بگیرند که از تنهایی و خلوت خود لذت ببرند و آن را مجازات ندانند بلکه فرصتی برای تجربههایی که تا کنون نداشتهاند بدانند، فعالیتهای جایگزین مناسبی را مییابند که در شرایط غیر بحران نیز خودخواسته ساعات خوش زیادی را در منزل سپری خواهند کرد.
این وکیل دادگستری افزود: البته با توجه به شرایط اجتماعی، تحصیلی، خانوادگی و فرهنگی فعالیتهای جایگزین هر شخص متفاوت است. هرچند باید زودتر از این مردم ما یاد میگرفتند چطور میشود از تنهایی لذت برد که برای دوره ضرورت آماده باشند، مانند مردم اروپا که این آگاهی را برای مقاومت در بحرانهای مختلف زندگی یاد گرفتهاند، مثل از دست دادن عزیزان در بلایای طبیعی، جنگ و از دست دادن کار، دوستان و غیره که منجر به تنها ماندن میشود. بنابراین آنها این مهارت مدیریت تنهایی را به گونهای آموختهاند که گاهی تنهایی را به جمع ترجیح میدهند.
نقاشان با اشاره به اینکه “مردم ما در این دوره فعالیتهای جایگزین را به دفعات از رسانه شنیدهاند”، گفت: آنچه میخواهم علاوه بر آن بگویم این است که در شرایط فعلی از مشاورههای تلفنی با روانشناس و مشاور خانواده بهره گیرند زیرا در این خصوص نسخه واحدی جز آنچه شنیدهایم مثل مطالعه، تماشای فیلم و غیره برای همه افراد جامعه موثر نیست، پس باید هر شخص از مشاور با توجه به شرایط خویش راهکار مناسبی را با وضعیت فعلیاش مطالبه نماید.
وی در عین حال افزود: در این راستا بهتر است دولت در شاخه خدمات اجتماعی سامانهای را با بکارگیری از نیروهایی با تخصصهای مرتبط از قبیل روانشناس و مشاور با محوریت مشاوره تلفنی و غیر حضوری رونق بخشد تا در مواقع لزوم مردم بتوانند تماس بگیرند و به آرامش برسند که بدین ترتیب سلامت روان جامعه نیز تامیین میگردد. یعنی نهادی همانند اورژانس که مردم هم به آن اعتماد داشته باشند و هم در شبانه روز به آن دسترسی داشته باشند.
این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در نهایت باید گفت شیوع این بیماری باعث شد که ما هم به نقاط قوت ملت و حکومت پی ببریم و هم نقاط ضعفمان را چه از لحاظ فرهنگی و چه در زمینه زیرساختهای اجتماعی بشناسیم و در رفع آن بکوشیم.
نقاشان در پایان با آرزوی ایرانی سالم در سال نو، سلامتی جسم، روان، فرهنگ، اندیشه و اقتصاد را در سال جدید برای همه هموطنان عزیز از خداوند متعال خواستار شد.
انتهای پیام