پرچم نوروز در تاریکی و خلوت در مزار شریف برافراشته شد

به گزارش ایسنا، همه ساله هزاران نفر از ولایات مختلف برای تجلیل نوروز به شهر مزار شریف می‌رفتند و در کنار زیارتی موسوم به حضرت علی (ع) گردهم می‌آمدند. در این مراسم علم نوروز (جهنده) برافراشته شده و برای چهل روز برافراشته باقی می‌ماند.

صالح محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ به بی‌بی‌سی گفت برخلاف معمول و به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا و هجوم مردم به این زیارت، جهنده شب گذشته در خلوت برافراشته شده است.

عتیق‌الله انصاری، رییس آرامگاه منسوب به حضرت علی (ع) گفت که دروازه‌های این زیارتگاه تا رفع خطر کرونا همچنان مسدود خواهد ماند.

او اما گفت امیدوار است تا چهل روزی که جهنده برافراشته خواهند ماند، این محدودیت‌ها رفع و مردم بتوانند برای پایین آوردن جهنده به این زیارت بیایند.

صبح امروز جمعه شمار اندکی از مردم از پشت پنجره‌های این زیارتگاه به تماشای جهنده آمده‌اند.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته ۲ واقعه مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات ثبت شده است. با شناسایی این دو نمونه مثبت، شمار مبتلایان این ویروس در افغانستان به ۲۴ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۵ نمونه مثبت کرونا در ولایت هرات، ۳ مورد در سمنگان، دو مورد در لوگر، یک مورد در کاپیسا، یک مورد در بلخ و یک مورد دایکندی به ثبت رسیده‌ است.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید تاکنون ۳۹۰ نمونه مشکوک ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفته که از این میان ۲۴ مورد آن مثبت و ۳۶۶ مورد دیگر آن منفی تثبیت شده‌اند.

هرچند وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که این کشور در حال حاضر امکانات معاینه پنجاه هزار مورد مشکوک را دارد اما شمار آزمایش‌هایی که انجام شده بسیار اندک گزارش شده است.

انتقاد اعضای اروپایی شورای امنیت از طرح ترامپ درباره بیت المقدس
هم اکنون بخوانید

اولین مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان در ۵ اسفند در هرات تثبیت شد. تاکنون بیشترین موارد مثبت بیماری کرونا در افغانستان هم در هرات به ثبت رسیده است.

دو روز قبل محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، از اختصاص ۴۰۰ میلیون افغانی (بیش از ۵ میلیون دلار) برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا در هرات خبر داد.

دولت افغانستان به شکل اضطراری ۲۵ میلیون دلار را به این منظور اختصاص داده و رئیس‌جمهور گفته اگر شیوع ویروس در کشور سرعت یابد، حکومت بودجه ملی را برای مقابله با این پدیده تعدیل و دوباره برای تصویب به مجلس نمایندگان خواهد فرستاد.

بازگشایی مکاتب/مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای یک ماه به تعویق افتاده است. تالارهای عروسی، استخرهای شنا و حمام‌های عمومی بسته شده است. مراسم رسمی نوروز و مسابقات ورزشی لغو شده و از مردم خواسته شد از شرکت در تجمعات بپرهیزند.

تاکنون چند کمپین آگاهی‌دهی از سوی ادارات دولتی و گروه‌های مردمی در این کشور برگزار شده اما هنوز هم گفته می‌شود بی‌توجهی مردم به رعایت نکات بهداشتی چالشی در مقابله با بیماری کرونا است.

با این وجود، نگرانی‌هایی از واقعی نبودن آمار مبتلایان به بیماری کرونا در افغانستان وجود دارد. منتقدان، از جمله شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان می‌گویند شمار مبتلایان به کووید – ۱۹، باید بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا