به گزارش ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهمترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی و اطلاعرسانی میشود. خدمات ارزش افزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تامینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکتهای ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویسها درآوردهاند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینههای زیادی که در قبوض کاربران سیمکارتهای دائمی آمده و یا سرویسهایی که موجب تمام شدن اعتبار سیمکارتهای اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود.
با افزایش کلاهبرداریها و اعتراض مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آنها میشدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجر به پایان کلاهبرداریها نشود، خدمات ارزش افزوده را بهکلی تعطیل خواهد کرد.
اطلاعرسانی اپراتورها، حداقل دو هفته یک بار
به همین دلیل اخیرا اقداماتی که در راستای ساماندهی خدمات ارزش افزوده انجام میشود، بیشتر شده است. در این راستا طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیمان قرهداغی – مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری – اظهار کرد: در راستای شفافسازی، اطلاعرسانی به مشترکین و حمایت از کسبوکارهای سالم در حوزه سرویسهای ارزش افزوده، اپراتورها مکلف شدهاند حداقل دو هفته یک بار اطلاعات کارکرد سرویسهای ارزش افزودهای که مشترکین فعال کردهاند را بهصورت پیامکی برای آنها ارسال کنند. در حال حاضر اپراتورهای ایرانسل و رایتل به صورت هفتگی و اپراتور همراه اول نیز بهصورت دو هفته یکبار این اطلاعرسانی را برای مشترکانشان انجام میدهند.
وی درباره سایر کانالهای اطلاعرسانی سرویسهای خدمات ارزش افزوده که پیش از این فعال شدهاند، افزود: علاوه بر این مشترکین اپراتورها میتوانند در بخش خدمات اپلیکیشنهای ایرانسل من، همراه من و رایتل من سرویسهای مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده کنند و از سرویسهایی که عضو آن هستند اطلاع پیدا کرده و درصورت تمایل عضویت خود را لغو کنند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، با اشاره به روش کد دستوری برای اطلاع از سرویسهای فعال ارزشافزوده، تصریح کرد: کاربران با شمارهگیری کد دستوری #۸۰۰* میتوانند به راحتی کارکرد و سرویسهای خدمات ارزش افزودهای که عضو آن هستند را استعلام کنند و درصورت عدم تمایل، از سرویسی که عضو آن هستند خارج شوند.
مراکز تماس اپراتورها پاسخگوی درخواستهای مشترکان هستند
قرهداغی درباره روش جایگزین برای برخی مشترکین که نمیتوانند از طریق کد دستوری #۸۰۰* درباره سرویسهای ارزش افزوده فعال خود اطلاعات کسب کنند، افزود: یکی دیگر از روشهای اطلاعرسانی درخصوص سرویسهای ارزش افزوده، مراکز تماس اپراتورهاست. رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده است که از طریق مراکز تماسشان، پاسخگوی سوالات و درخواستهای مشترکین درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همین اساس شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ایرانسل و شماره ۲۰۰ در رایتل بهعنوان شمارههای مرکز تماس پیشبینی شده است.
وی ایجاد کانالهای مختلف برای کسب اطلاع از کارکرد و تعرفه سرویسهای ارزش افزوده را در راستای حمایت از کسبوکارهای حوزه خدمات ارزش افزوده دانست و گفت: وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد ندارند مانع فعالیت کسبوکارهای سالم سرویسهای خدمات ارزش افزوده شوند. چرا که تعداد قابل توجهی از شرکتها خدمات باکیفیت و مطلوبی را به مشترکین خود ارایه میدهند.
قرهداغی تصریح کرد: رگولاتوری بهدنبال شناسایی و حذف سرویسهایی است که با استفاده از روشهای نامطلوب و اغواکننده افراد را به عضویت خود درآوردهاند؛ تا از این طریق، از شرکتهایی که کسبوکار درست و سالمی را در زمینه خدمات ارزش افزوده راهاندازی کردهاند، حمایت کند؛ چرا که معتقدیم مردم به این خدمات نیاز دارند.
وی با اشاره به کاهش شکایات مربوط به حوزه خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ درباره علت آن گفت: از یک سو با نظارت و پیگیریهای اخیر رگولاتوری مشکل عدم شفافیت در سرویسهای خدمات ارزش افزوده و تعرفه آنها برطرف شده و این شفافسازی از جانب اپراتورها اجرایی شده است. از سوی دیگر مشترکین نیز اطلاعات خوبی در زمینه سرویسهای ارزش افزوده و نحوه عضویت یا فعال و غیرفعالسازی آن کسب کردهاند.
انتهای پیام