به گزارش ایسنا، مراسم وداع تهرانیها با پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی و یاران همراهش امروز با حضور چندمیلیونی مردم تهران همراه بود. در این مراسم اقشار مختلف مردم با هر نوع عقیده و از هر جناح سیاسی حضور داشتند و به احترام او مسافتی طولانی را طی کردند؛ شهادت سردارشان بهانهای شد تا از هر قشر و قومی با هم متحد شوند.
همزمان با حضور پرشور مردم از شهرهای مختلف کشور در آیین تشییع سردار شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش در تهران، جوانان نقاط مختلف کشور با آواهای چند هزار ساله مناطق مختلف خود به بدرقهی پیکر شهیدان مقاومت رفتند.
مردم عزادار از شهرهای مختلف و بخصوص نزدیک تهران برای تشییع پیکر شهدای مقاومت به خیابان انقلاب تهران آمدند و هر کدام به شیوهی خاص خود در رثای این شهیدان به عزاداری پرداختند، به حدی که خیابانهای موازی به خیابان انقلاب که وعدهگاه اصلی شهیدان و مردم بود نیز جای سوزن انداختن نداشت.
از دیگر سو، حضور مردم گروههای عزاداری از مناطق مختلف کشور به خوبی در بین مردم آشکار بود، مردمی که هر کدام به سبک و روش خاص خود در رثای شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش گریستند و با صدای نواهای مناطق مختلف خود رسم عزاداری و میزبانی را به جا آوردند.
یکی از این آیینهای عزاداری، زدن دمام و سنج توسط جوانان خوزستانی بود که در میدان انقلاب بدرقهی راه شهیدان مقاومت شد.
در مراسم امروز جوانانی را دیدیم که حلقههایی را تشکیل داده، علم به دست گرفته، گرد تا گرد حلقه میچرخیدند، بدون توقف سنجها را به هم میزدند و با نوای آشنای موسیقی بوشهر که پیشتر هم در عزاداریها شاهدش بودهایم، روی طبلهای خود میکوبیدند.
در همین حوالی پرچمهایی را دیدیم که روی آنها نوشته شده «یا قمر بنی هاشم». عزاداران در حالی که با موسیقی بوشهر عزاداری میکنند و علم میگردانند، با هم میخوانند «حیدر حیدر». رفته رفته ریتم آنها اوج میگیرد و پرچمها را با سرعت بیشتری میگردانند و با صدای بلندتری «حیدر حیدر» میخوانند …
گفته میشود ورود دمام به عزاداری از استان بوشهر آغاز شده است؛ سنتی که مهمترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در این استان شمرده میشود. اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینهزنی با ریتم و ضرب آهنگی خاص که مردم بوشهر آن را در مناسبتهای مذهبی مختلفی مانند اعلام وقت سحر ماه رمضان، وفات پیامبر (ص)، شبهای ضربتخوردن حضرت علی (ع)، از شب هفتم عزاداری محرم تا شب عاشورا، شهادت امام سجاد (ع) و شهادت امام رضا (ع) استفاده میکردند. امری موروثی که از سالها و قرنهای گذشته تا امروز نسل به نسل به همهی مردم ایران رسیده است.
از سوی دیگر جوانان لرستانی نیز با اجرای نوای «چمرونه» در نقطهای دیگر از مسیر بدرقهی شهدای مقاومت، تلاش کردند تا سهم کوچکی در بدرقهی پیکر شهدای مقاومت داشته باشند.
نوای چمرونه را مردم لرستان نخست برای اگاه کردن دیگر مردم از درگذشت اشخاص معتبر شهر مینوازند، آوای حزنانگیزی که میتوان قدمتاش را به دوره باستان هم نسبت داد. یکی از آداب عزاداری مردم لرستان در عزاداریهای حسینی شناخته میشود. در این آیین مردم با صدای ساز و دهل و نوای حزن انگیزی که به گویش محلی چمرونه نامید میشود، عزاداری را آغاز میکنند و پس از نواخته شدن آن، دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیز زنی در سطح خیابان حرکت میکند و با پیادهروی طولانی خود را به جایگاه عزاداری اصلی میرسانند.
در حالت کلی اجرای این آیین سنتی مردم غرب کشور، سینهزنان به شیوهای خاص که ویژه مردم لرستان به خصوص خرمآباد است، سینهزنی میکنند. آنها در این شیوه ابتدا سینه زنان نشسته و سینه میزنند و سپس وقتی که نوحهخوان فریاد میزند( ای وا شهیدا به دشت کربلا) همگی سرپا میایستند و بعد از جواب دادن به نوحهخوان با دودست و به شدت سینه به میزنند. هنوز ساز چمری در این منطقه از کشور همچنان به قوت خود باقی است.
امروز جوانان ایرانی در آیین تشییع شهدای مقاومت در میدان انقلاب تهران، با نواختن نوای عزاداری سنتیشان از شهرهای مختلف، همان حس را به عزاداران شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش منتقل کردند.
انتهای پیام