به گزارش ایسنا، آرش یوسفی محیطبانی را شغلی پرزحمت و طاقتفرسا دانست و افزود: محیطبان باید در گام نخست، عشق و علاقه نسبت به طبیعت و تنوع زیستی داشته باشند ولی ماندگاری و موفقیت در این شغل، مستلزم کسب دانش، مهارت و تجربه است که نیازمند آموزش مستمر در زمان قبل از ورود به محل خدمتی و همچنین حین خدمت است.
وی حضور مداوم محیطبانان در اکوسیستمها، مواجهه با سختیهای طبیعی، دوری از خانواده، شرایط آب و هوایی متغیر و … را از جمله دشواریها و عوامل غیرقابل پیشبینی این شغل برشمرد و گفت: از سوی دیگر، این افراد گاهی برای حفاظت از طبیعت در درگیری با شکارچیان غیرمجاز و سایر متخلفان حاضر در عرصههای تحت حفاظت، جان خود را از دست میدهند که تاکنون بیش از ۱۳۰ شهید محیطبان و ۳۰۰ جانباز در راه حفاظت از محیطزیست فداکاری و جانفشانی کردهاند.
یوسفی گفت: بر اساس آمارها از ۷۰۰۰ پست تعریف شده محیطبانی، تعداد ۳۰۰۰ پست دارای تصدی بوده و حدود ۴۰۰۰ پست بلاتصدی در حوزه محیطبانی داریم که با اعتماد نو به نقل از برنامهریزی منسجم و هدفدار از طریق نظام آموزش و پرورش، میتوان نسبت به آموزش، تربیت و جذب دانش آموزان مستعد و علاقمند برای پرورش محیطبانان شایسته اقدام کرد.
وی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته توسط این مرکز و با توجه به تفاوتها و کاستیهای فراوانی که میان وضعیت فعلی آموزش، استخدام و بهکارگیری این نیروها در ایران و سایر کشورهای پیشرو وجود دارد، امروزه و پس از گذشت چندین دهه، ضرورت بازنگری در ساختار و محتوای محیطبانی بیش از پیش مطرح شده و در نظر داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش، استاندارد ویژه محیطبانی را در ساختار کار و دانش (دوره دوم متوسطه) تدوین کنیم تا از طریق آن نسبت به تربیت و استخدام نیروی کارآزموده و زبده اقدام کنیم.
رییس مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیطبان گفت: جذب نیروی آموزش دیده در رشته محیطبانی بسیاری از چالشهای کنونی و مخاطرات این شغل حساس را کاهش میدهد و بر این اساس، بررسی موضوع “ایجاد رشته محیطبانی” باتوجه به موافقت کمیته سرمایه انسانی سازمان، در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیطزیست، وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری امکانسنجی ایجاد رشته محیطبانی در شاخه کار و دانش، تدوین شده و در صورت تصویب آن، از سال تحصیلی آینده به صورت پایلوت در چند استان که محیطبان بیشتری نیاز دارد اجرایی شود.
انتهای پیام