مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان مسؤول برگزاری این نمایشگاه حدود یک ماه پیش در یک نشست خبری رسمی اعلام کرد که «نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران از از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار میشود» اما حالا دو ماه مانده به برپایی این نمایشگاه، معاون گردشگری به ایسنا خبر داد که «نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران به جای بهمن در اسفندماه برگزار میشود و قرار است با صنایع دستی ادغام شود. »
ولی تیموری درباره علت جابهجایی زمان این رویداد بینالمللی با وجود ثبت آن در تقویم سازمان جهانی جهانگردی و اثرگذاری این تصمیم در اعتماد نو به نقل از برنامهریزیها، گفت: در تاریخ قبلی فقط برای سه روز فضا داشتیم درحالی که تاکیدمان بر این بود وقتی قرار است بخش صنایع دستی به این نمایشگاه اضافه شود، مدت زمان برپایی آن باید بیشتر شود. در اسفندماه این زمان به پنج روز رسیده و احتمالا فضای بیشتری هم به آن اختصاص یابد. اتفاقا برای تغییر این زمان هم خیلی اذیت شدیم.
او در پاسخ به این سوال که کمبود بودجه چقدر روی تغییر زمان اثرگذار بوده است؟ اظهار کرد: علت این تعویق کمبود بودجه نبوده، چون معمولا برای این نمایشگاه هزینهای نمیکنیم و بخش خصوصی از آن حمایت مالی میکند.
«نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته ایران» که تا به حال سیزده دوره از آن در تهران برگزار شده، به عنوان تنها رویداد رسمی نمایشگاهی ایران در صنعت گردشگری و هتلداری در تقویم سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) ثبت شده است. رکورد شرکتکنندگان این نمایشگاه هر سال از سوی UNWTO ثبت میشود. با این وجود نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران از اعتماد نو به نقل از برنامهریزی یکپارچه، هدفمند و پیوسته بیبهره بوده و نحوه برگزاری و سیاستگذاری آن در هر دوره متاثر از سلایق و ساختارهای مدیریتی حاکم در امور گردشگری بوده است.
ایران در سالهای گذشته تلاش کرده تا این نمایشگاه را دستکم در منطقه و یا در بین کشورهای هدف گردشگری مطرح کند، هرچند به هدفی که داشته خیلی هم نزدیک نشده است؛ چرا که در تمام این سالها تنها ترکیه و بعد هم تایلند ثابت قدمترین پای نمایشگاه تهران بودهاند که البته بیشترین انگیزه آنها جذب گردشگر از ایران بوده و حضورشان چندان متاثر از تبلیغات ما نبوده است.
این نمایشگاه در یک دوره هم به تبعیت از نمایشگاههای مطرح بینالمللی، شریک طلبید که روسیه همزمان با آغاز گسترش روابط توریستی با ایران، برای این شراکت داوطلب شد اما در سالهای بعد حضورش را محدودتر کرد.
در سال گذشته نیز این نمایشگاه روی کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عمان و عراق و البته چین به عنوان بازار هدف گردشگری متمرکز شد که هیاتهایی از آنها برای مذاکره و مفاهمه دعوت شدند.
برای نوبت امسال نیز هنوز مشخص نشده چه کشورهایی قرار است حضور داشته باشند، هرچند تعداد و اسامی این کشورها معمولا تا روز برپایی نمایشگاه مشخص نمیشود؛ چرا که شرایط سیاسی، اولویتهای اقتصادی و اهداف توریستی، تا به حال شاخصهایی تعیینکننده در انتخاب نمایشگاه گردشگری ایران بوده است.
اگرچه این نمایشگاه هنوز در بین آژانسهای ایرانی که از خارج کشور توریست جذب میکنند، اولویت و جذابیتی پیدا نکرده اما برای آژانسهایی که در خارج از ایران تور اجرا میکنند همواره فرصت خوبی بوده است.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران که امسال با صنایع دستی ادغام خواهد شد، قرار است از پنجم تا نهم اسفندماه برگزار شود، نمایشگاهی که در چند سال اخیر معرفی ظرفیتهای استانها را در آستانه تعطیلات نوروزی به انگیزه توزیع سفر در سراسر کشور مورد تاکید قرار داده است.
خشایار نیکزاد ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ که مسؤول برگزاری این دوره از نمایشگاه تهران است، درباره تغییر زمان برپایی و تغییرات این نمایشگاه به ایسنا گفت: تاریخ برپایی نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته ایران در تقویم، ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه ثبت شده بود اما مشکلاتی پیش آمد که موضوع جابهجایی زمانی آن در شورای سیاستگذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح و قرار شد نمایشگاه از پنجم تا نهم اسفندماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شود.
او درباره اینکه این تغییر زمانی اعتماد نو به نقل از برنامهریزی شرکتهای داخلی و کشورهای خارجی را مختل نمیکند و به لحاظ بینالمللی با توجه به ثبت این رویداد در تقویم سازمان جهانی جهانگردی سبب بیاعتمادی نمیشود؟ اظهار کرد: ما هنوز کشورهای خارجی را دعوت نکردهایم.
وی اضافه کرد: مجری نمایشگاه تازه انتخاب شده و درحال پیگیری امور از طریق سازمان توسعه تجارت است. پوستر، لوگو، برند و اپلیکیشن های مربوط به این نمایشگاه هم طراحی شده و کارها به خوبی پیش میرود.
او با بیان اینکه پوستر نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و روسی خواهد بود، درباره علت انتخاب زبان روسی با توجه به سطح پایین تعاملات گردشگری این کشور با ایران و از سویی تعاملات قویتر کشورهای دیگر از جمله ترکیه و یا حتی چین، توضیح داد: از آنجا که یکی از ماموریتهای محول شده به شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی تبلیغ در بازار روسیه و گسترش سطح تعاملات با این کشور است، شاید اضافه کردن این زبان به نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران در ادامه همان اعتماد نو به نقل از برنامه و ایجاد رابطه با روسیه باشد. البته درباره جامعه هدف و مخاطبان این نمایشگاه باید بیشتر بررسی کنیم.
نیکزاد همچنین بازدیدکننده بیشتر را معیار مناسبی برای سنجش موفقیت یک نمایشگاه بینالمللی ندانست و گفت: البته که این نمایشگاه باید مخاطب عمومی هم داشته باشد اما معیار سنجش موفقیت معمولا براساس بازخوردها است، نه بازدیدکننده زیاد. ما دنبال این هستیم که نمایشگاه برای شرکتکنندگانش مفید و به لحاظ فنی پربار باشد، برای همین امسال جلسات B2B، سرمایهگذاری و کارگاهی برگزار میشود و سالنی برای مذاکرات و توافق با کشورهای دیگر اختصاص داده خواهد شد و از سفرهای کشورهای مقیم نیز دعوت میشود تا در جریان فعالیتهای گردشگری کشورمان قرار گیرند.
انتهای پیام