تکمیل پازل لجستیک چابهار/ دعوت آقای وزیر از سرمایه‌گذاران

به گزارش ایسنا، چابهار به عنوان یکی از مناطق آزاد ایران دارای جایگاه ویژه ای در منطقه است؛ منطقه‌ای که از نگاه مقام معظم رهبری نقطه ارتباطی مهم بین شرق و غرب و شمال و جنوب است و به اعتقاد رئیس جمهور بهاری برای سه کشور ایران، هند و افغانستان به شمار می‌رود.
 
منطقه آزاد چابهار از نزدیک‌ترین نقاط به آب‌های آزاد جهان برای کشورهای آسیای مرکز و افغانستان است و از سوی دیگر نقطه‌ای استراتژیک برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب می‌شود.

با توجه به موقعیت خاص منطقه آزاد چابهار، وجود راه‌های حمل و نقل مناسب برای جابجایی مسافر و به ویژه کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که در حوزه ریلی، جاده ای و دریایی اقداماتی برای این منطقه انجام شده بود ولی فرودگاه مناسب با آن وجود نداشت و تنها یک فرودگاه نظامی – شکاری در حدود ۴۰ کیلومتری منطقه قرار دارد که پاسخگوی کامل نیاز آن نبود.

این در حالی است که از حدود پنج سال پیش ماجرای ساخت فرودگاه چابهار به طور جدی‌تری مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت و با وجود موانعی که در ساخت آن وجود داشت در نهایت امروز (۱۴ آذر) ساخت فرودگاه بین المللی چابهار رسما کلید خورد.

دعوت آقای وزیر از سرمایه‌گذاران

بر این اساس، وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار و سایر مسئولان مربوطه طی مراسمی آغاز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار را اعلام کردند. فرودگاهی که از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای این منطقه برخوردار است و مسئولان از امروز به عنوان یکی از به ماندنی‌ترین روزهای تاریخ چابهار یاد کردند.

اما اسلامی- وزیر راه و شهرسازی – در آئین اجرای عملیات فرودگاه بین‌المللی چابهار دعوت از سرمایه گذاران برای ورود به سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار و پروژه‌های آن را مورد توجه قرار داد و گفت که این موضوعی الزامی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی و گردشگری منطقه است.

سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی در فاز اول فرودگاه

همچنین عبدالرحیم کردی – مدیرعامل منطقه آزاد چابهار – که منطقه وی مسئولیت ساخت و تامین منابع فاز اول را بر عهده دارد و به نوعی میزبان این مراسم نیز بود، وعده آماده شدن فرودگاه تا دو سال دیگر را داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه وارد تبریز شد
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث می شود که برآورد اولیه هزینه آن ۵۵۰ میلیارد تومان است که با منابع منطقه آزاد چابهار انجام می شود.

کردی همچنین گفت با توافقی که با قرارگاه خاتم در رابطه با ساخت فرودگاه انجام شده، قرار است تا ۲۴ ماه آینده(سال۱۴۰۰) به بهره برداری برسد. البته باید منابع را در زمان تعیین شده تامین کنیم.

 از زمان هاشمی تا احمدی‌نژاد قرار بود فرودگاه ساخته شود اما نشد

در ادامه موهبتی- استاندار سیستان و بلوچستان – روز اجرایی شدن عملیات ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار را روزی به یاد ماندنی در تاریخ سیستان و بلوچستان دانست و گفت که این می‌تواند یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ دوران چابهار باشد.

وی گفت: برخی می‌گویند چابهار که فرودگاه داشت دیگر نیازی نبود فرودگاه جدیدی بسازند اما باید گفت فرودگاه نظامی موجود نمی‌توانست اثرگذاری لازم را برای توسعه داشته باشد. وقتی ۲۵ سال از عمل چابهار می‌گذرد قطعا باید دارای مزیت نسبت به مناطق آزاد منطقه باشد ولی فرودگاه بین‌المللی نیز در آن وجود نداشت.

موهبتی با بیان اینکه سه دولت از هاشمی تا احمدی نژاد سعی کردند فرودگاه بین‌المللی چابهار را بسازند اما نتوانستند، گفت: خوشبختانه اکنون با وجود تمام موانعی که وجود داشت با حمایت‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شد این مهم محقق شده است.

ایرانژاد – نماینده مردم سیستان و بلوچستان و منطقه در مجلس – نیز بر اهمیت ساخت جاده دوبانده و ترمیم وضعیت موجود راه جاده ای استان و منطقه تاکید کرد و گفت که وضعیت به گونه ای است که در مدت اخیر حدود ۶۵ نفر در جاده‌های استان کشته شده اند.

سهمیه بنزین منطقه را افزایش دهید

در ادامه مراسم نیز بامر – معاون استاندار و فرماندار منطقه آزاد چابهار – در اظهاراتی موضوع سهمیه بنزین را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به فاصله‌های موجود، تامین سوخت در منطقه برای مردم مشکل شده است و این ۶۰ لیتر سهمیه بندی شده پاسخگوی نیاز آنها نیست، چراکه برای طی کردن مسیر تا مرکز استان حجم بالایی سوخت نیاز است که انتظار داریم در این رابطه حمایت‌هایی انجام شود.

راه اندازی مرکز امنیت دریایی با تمرکز بر اقیانوس هند و مشارکت ایران و پاکستان و عمان
هم اکنون بخوانید

وی همچنین گفت که توسعه سواحل مکران همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و نگاه مثبتی به آن داشته‌اند که البته مورد توجه دولت‌ها نیز قرار دارد. این در حالی است که چابهار ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و کشاورزی دارد.

بامر در ادامه به پیشنهاداتی برای منطقه آزاد پرداخت و گفت که باید در زمینه ساخت و ساز راه‌های روستایی، ریلی و جاده‌ای اعتبارات کافی در اختیار منطقه آزاد قرار بگیرد.

صندوق توسعه ملی کمک بزرگی به راه‌آهن چابهار بود

در ادامه سردار محمد – فرماندار قرارگاه خاتم – نیز با اشاره به پروژه‌هایی که قرارگاه در آن در منطقه آزاد چابهار مشارکت دارد، گفت: فرودگاه بین‌المللی چابهار یکی از آنهاست اما در کنار آن پروژه بندر شهید بهشتی، راه آهن چابهار زاهدان نیز در دست اجراست که با توجه به رقم ۳۰۰ میلیون یورویی که با مجوز رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد کمک شایانی به ساخت و بهره برداری سریع‌تر این پروژه خواهد کرد.

وزیر به روزهای خوب در چابهار خوش‌بین است

اما در مجموع با درخواست هایی که برای توسعه و کمک به تغییر شرایط منطقه آزاد چابهار وجود دارد، وزیر راه و شهرسازی امروز برخی پروژه های توسعه ای در منطقه آزاد چابهار را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با تکمیل آنها شرایط مناسبی برای مردم منطقه و مبادلات اقتصادی و تجاری ایجاد شود.

سرمایه گذاری برای ساخت مسکن حاشیه نشین‌ها، پروژه‌های جاده‌ای، احداث کریدور انتقال انرژی از نگین مکران و ساخت شهر ساحلی تیس از جمله این موارد بود.

امروز پیش از آئین عملیات اجرایی ساخت فرودگاه چابهار، با حضور وزیر راه و شهر سازی ساخت شهر ساحلی تیس کلنگ خورد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا