جنجال ناتمام "ایدز"

به گزارش ایسنا، نخستین پاسخ مثبت ایدز در ایران به سال ۱۳۶۶ برمی‌گردد؛  زمانی که مشخص شد یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی، فراورده‌های خونی آلوده وارداتی از فرانسه را دریافت کرده است. از همان سال بود که پای ویروس اچ‌آی‌وی به ایران باز شد و سالیان سال اعتیاد تزریقی از طریق سرنگ آلوده و مشترک مهمترین راه انتقال این بیماری در کشورمان بود. به اذعان مسوولان، در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی در کشور زندگی می‌کنند و هر کدام از این افراد می‌توانند کانون انتقال این عفونت باشند. البته به مرور زمان اقداماتی در راستای کاهش انتقال اچ‌آی‌وی از طریق اعتیاد تزریقی انجام شد، اما حالا ایدز روش انتقالش را تغییر داده و انتقال جنسی آن رو به افزایش است.

در عین حال طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها با وجود دهه‌ها کار در حوزه ایدز، همچنان بیماریابی در حوزه اچ‌آی‌وی چالش جدی نظام سلامت کشور است؛ به‌طوری که وزارت بهداشتی‌ها تخمین می‌زنند که ۶۰ هزار مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران وجود داشه باشد. این درحالیست که به گفته دکتر پروین افسر کازرونی- رئیس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون حدود ۴۰ هزار نفر می‌شوند.

اعتماد نو به نقل از برنامه ۹۰-۹۰-۹۰

بر همین اساس مسوولان بهداشتی کشور، بر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های بیماریابیِ اچ‌آی‌وی متمرکز شدند و همگام با اهداف سازمان جهانی بهداشت برای شناسایی مبتلایان به این بیماری، آغاز درمان آنها و ارائه درمان موثر سیاست گذاری کردند. به طوری که اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای را تحت عنوان ۹۰، ۹۰، ۹۰ تدوین کردند تا  ۹۰ درصد افراد مبتلا را شناسایی کرده، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده را تحت پوشش درمانی قرار داده و سطح ویروس را در ۹۰ درصد افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند، کنترل کنند.

چهار نوشیدنی مفید برای سم‌زدایی از کبد
هم اکنون بخوانید

در عین حال  وزارت بهداشت چند گروه هدف شامل افرادی که داوطلبان انجام تست اچ‌آی‌وی، افراد تحت پوشش مراکز MMT، مادران باردار و زندانیان را در حوزه پیشگیری از HIV تعریف و اعلام کرد که  اگر بتوانیم به طور جدی این گروه‌ها را ارزیابی کنیم به احتمال زیاد درصد بیماریابی‌مان که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است، افزایش می‌یابد.

دکتر علیرضا رییسی – معاون بهداشتی وزارت بهداشت در این زمینه به ایسنا، می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای با عنوان ۹۰، ۹۰، ۹۰ در حوزه اچ‌آی‌وی دارد که به این معنی است که بتوانیم ۹۰ درصد بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی را شناسایی کنیم، ۹۰ درصدشان را به درمان وصل کنیم و در نهایت در ۹۰ درصد افراد درمان شده، شاهد کاهش بار ویروسی بوده و بیماری‌شان را کنترل کنیم.

بیماریابی؛ چالش ایدز در ایران

وی می افزاید: بر همین اساس وزارت بهداشت  ایران هم این اعتماد نو به نقل از برنامه را در پیش گرفت. در حال حاضر هم  توانسته‌ایم در دو بخش درمان و کاهش سطح ویروسی موفق عمل کنیم؛ به‌طوری که بیمارانی را که شناسایی می‌کنیم، تحت درمان قرار داده و درمان موثر هم برایشان انجام می‌دهیم، اما مشکل کشور در حوزه اچ‌آی‌وی، مربوط به بخش اول اعتماد نو به نقل از برنامه یعنی بیماریابی است.

جنجال ناتمام ایدز

رییسی ادامه می دهد: در حال حاضر تمرکزمان در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های مربوط به اچ‌آی‌وی در حوزه بیماریابی است. متاسفانه انگی که در حوزه اچ‌آی‌وی وجود دارد، اجازه نمی‌دهد که به راحتی بتوانیم بیماریابی کرده و درباره بیماری ایدز اطلاع‌رسانی کنیم. در جایی هم که تعدادی بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی را شناسایی می‌کنیم، فورا جنجال ایجاد شده و مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم که در بستری آرام‌تر و با همدلی بهتر باید در جهت بیماریابی اقدام کنیم.

درویش: خوزستان نباید به یک سرزمین غیرقابل سکونت تبدیل شود
هم اکنون بخوانید

مهم‌ترین راه پیشگیری از اچ‌آی‌وی

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از اچ‌آی‌وی یافتن افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی است، می‌گوید: چراکه اگر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی را پیدا کرده و تحت درمان قرار دهیم، هم بیماران می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند و هم شانس انتقال بیماری از سوی آنها به دیگران به صفر می‌رسد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری از اچ‌آی‌وی یافتن مبتلایان به این بیماری است، گفت: در عین حال در حال حاضر برای بیماریابی یک اعتماد نو به نقل از برنامه ملی داریم که در حال انجام است. از طرفی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های جدیدی هم برای جذب مشارکت‌های بین‌بخشی در حوزه اچ‌آی‌وی داریم و می‌خواهیم سازمان‌ها و ارگان‌های دیگری مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش، ‌ مجلس شورای اسلامی و… به کمک ما بیایند تا بتوانیم بیماریابی‌مان را بهتر انجام دهیم.

اقدام وزارت بهداشت برای کانون‌های ایدز

رییسی با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در کانون‌های اچ‌آی‌وی، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که از سوی وزارت بهداشت انجام شده است این است که ما کشور را جانمایی و تقسیم‌بندی کرده‌ایم و  افرادی که به عنوان کانون ابتلا و انتقال اچ‌آی‌وی هستند، مانند معتادین متجاهر، مراکز ترک اعتیاد، مراکزی که از افراد معتاد نگهداری می‌کنند و … را مورد غربالگری قرار می‌دهیم. این افراد مورد غربالگری قرار می‌گیرند و در صورت شناسایی بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی در این افراد، آنها را تحت درمان قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا