تبادل تجربیات دفتر هیئت دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه سیاست‌گذاری عمومی

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در این جلسه معاون مطالعات کاربردی دفتر هیئت دولت با بیان اینکه ارزیابی پیشینی تأثیرات لوایح یکی از روش های تحلیل سیاست در چارچوب پارادایم سیاستگذاری مسأله محور و متکی بر شواهد و روشی سیستماتیک و عقلایی است، افزود: این روش کمک می‌کند قوانین به حلّ مؤثر مشکلات عمومی و حداکثر کردن منافع اجتماعی منجر شوند.

محمد آزادانی با ذکر نمونه‌هایی از تجربیات جهانی پیشنهاد کرد گزارش‌های تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره لوایح و طرح‌ها به سمت بیان مسأله و اهداف و پیش بینی تأثیرات اقتصادی و اجتماعی اقدامات سوق پیدا کند.

وی پیشنهاد کرد: معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سالانه تعداد محدودی ارزیابی جامع تأثیرات لوایح مهم پیشنهادی دولت و مشاوره عمومی در خصوص آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

معاون مطالعات کاربردی دفتر هیئت دولت استفاده از دانش موجود در جامعه و متخصصان و ذینفعان برای حلّ مؤثر مشکلات عمومی را مهم ترین مزیت مشاوره عمومی دانست و تصریح کرد: مشاوره با ذی نفعان و عموم به ارتقاء سرمایه اجتماعی و بهبود شفافیت و پاسخگویی دولت می انجامد.

در ادامه جلسه، معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی تأثیرات سیاست و مشاوره عمومی نه در ایران بلکه در دنیا نیز جدید است، افزود: وقتی سطح آگاهی بالا می‌رود، مردم از دولت ارزیابی تأثیر سیاست‌ها را بر زندگی خود مطالبه می‌کنند. همچنین در حال حاضر نهادهای مدنی قوی تر شده و از دولت انتظار دارند بهتر تصمیم بگیرد.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه پاکستان در حاشیه اجلاس اکو
هم اکنون بخوانید

سپس مدیران و کارشناسان معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به طرح نقطه نظرات و پرسش‌های خود در خصوص کارکردها و مشکلات‌ روش‌های پیشنهادی پرداختند و در این زمینه بحث و گفتگو صورت گرفت. در پایان معاون پژوهش‌­های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در زمینه محورها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌­های همکاری بین دو طرف در زمینه ارزیابی تاثیرات و گزارش های پشتیبان لوایح پیشنهادی توضیح داد و بر تبادل دانش و تجربیات طرفین در این خصوص تاکید کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا