ضرورت نقد حوزه اجتماعی شهر

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، دکتر محمدرضا جوادی یگانه، در نشست مشترک با جمعی ازمدیران خبرگزرای‌ها و مطبوعات اظهار داشت: بیش از یک دهه است که شهرداری در تلاش است خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی تعریف کند. شهرداری چند رویکرد داشته تا از نهادی خدماتی به  نهادی اجتماعی تبدیل شود؛ یعنی انسجام اجتماعی و تعلق به شهر افزایش یابد که مفاهیم امروزی آن شامل افزایش تاب‌آوری، زیست‌پذیری و مشارکت‌پذیری در شهر است.

معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با ابراز این که در طول تاریخ معمولا بیشترین میزان نارضایتی مردم از سه دستگاه عدلیه، بلدیه و نظمیه بوده است، خاطرنشان ساخت: مردم به صورت روزانه بیشترین ارتباط را با سه بخش ذکر شده دارند.

این جامعه شناس تصریح کرد: وضعیت سرمایه اجتماعی شهرداری‌ها و شوراهای شهرهای مراکز استان از نگاه مردم نسبتا بهتر ارزیابی شده است و این مساله از نظر ما برای شهرداری نقطه قوت است.

دستفروشان را دعوت کردیم تا حرف‌هایشان را بشنویم

معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران افزود: شهرداری تقریبا در همه حیطه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و رفتار این نهاد با مردم تا حدود زیادی اصلاح و از فضای برخورد خارج شده است. به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که امروز با آن درگیر هستیم، بحث دستفروشان مترو است. ما در راستای حل این مساله، جلسه ای مشترک با دستفروشان و مسئولان مترو و همکاران معاونت اجتماعی در محل ایستگاه امام خمینی (ره) برگزار کرده و از از دستفروشان دعوت کردیم تا حرف‌هایشان را بیان کنند.

کشف ۲۷۰ کیلوگرم تریاک و حشیش در تهران
هم اکنون بخوانید

جوادی یگانه با اشاره به اینکه شهرداری باید در فعالیت‌های عادی خود نظیر شهرسازی، خدمات شهری و … اجتماعی‌تر شود، بیان کرد: ما به عنوان معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، جایگاه خود را بین مردم و شهرداری تعریف کرده‌ایم؛ یعنی بعضا می‌توانیم حافظ منافع مردم هم باشیم و تلاش کنیم شهرداری جنبه‌های اجتماعی خود را برجسته‌تر سازد.

توجه رسانه‌ها به مسائل اجتماعی، درجهت رفع نقاط ضعف به شهرداری کمک می‌کند

معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در بخشی از سخنان خود به تشریح فعالیت بخش‌های مختلف معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و تنوع و گستردگی این فعالیت‌ها پرداخت و اظهارداشت: در دوره جدید هم شهردار محترم تهران و هم شورای اسلامی‌شهر تهران رویکرد خود را اجتماعی فرهنگی تعریف کرده‌اند و ناگفته نماند که در گذشته نیز تعداد زیادی از مسئولان شهرداری این نهاد را علاوه بر فعالیت‌های حوزه ساخت و ساز، در حوزه اجتماعی قوی ساختند.

وی  در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف معاونت اجتماعی فرهنگی این است که موضوعات اجتماعی تبدیل به موضوع برجسته شهر شود و درخواست‌مان از رسانه‌ها این است که به مسائل اجتماعی نگاهی ویژه داشته باشند؛ حوزه اجتماعی شهر، رفتار اجتماعی شهرداری با مردم و حوزه آسیب‌های اجتماعی از حوزه‌هایی است که می‌توان روی آنها بیشتر تمرکز کرد. در گذشته نیز رسانه‌ها به مسائلی نظیر کودکان زباله‌گرد و برخورد شهرداری با دستفروشان توجه کردند و آثار خوبی هم داشت، اینکه باب حرف زدن و نقد حوزه اجتماعی باز شود، برای ما خیلی اهمیت دارد.

وی افزود: شهرداری تهران در حوزه اجتماعی یکی از موفق‌ترین نهادهاست.حساس شدن رسانه‌ها و مطبوعات روی حوزه اجتماعی کمک شایان توجهی به معاونت اجتماعی فرهنگی می‌کند تا ضعف‌ها را برطرف کنیم.

کشف کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد
هم اکنون بخوانید

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، پیش از سخنان دکتر جوادی یگانه مدیران مختلف خبرگزاری‌ها و مطبوعات نقطه نظرات خود را درباره موضوعات مهم اجتماعی شهر بیان کرده و خواستار ارتباط بیشتر معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با رسانه‌ها شده و از آمادگی بهتر و بیشتر خود در جهت اطلاع رسانی فعالیت‌های مختلف اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و پرداختن به موضوعات مختلف شهری خبر دادند.

لازم به ذکر است این دومین نشست هم اندیشی معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با مدیران خبرگزاری‌ها و مطبوعات بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا