تخفیف‌های ویژه برای تجارت در بندر چابهار

حجی محمدعلی حسن‌زاده محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مورد هزینه‌های انبارداری و تخلیه و بارگیری بندر چابهار می‌توان گفت که به واسطه مشوق‌های تعرفه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، این هزینه‌ها به مراتب کمتر از دیگر بنادر جنوبی است و برای صادرکنندگان و واردکنندگان نیز این امکان را قائل شدیم که با انعقاد قراردادی با سازمان بنادر می‌توانند از تعرفه‌های ترجیحی برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های ترجیحی و تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای صادر کنندگان و واردکنندگان که از بندر چابهار تجارتشان را انجام می‌دهند، بر اساس حجم کالایی است که جابه‌جا می‌کنند، افزود: این امکان برای شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌هایی که صاحب کالا هستند، وجود دارد و می‌توانیم برای آن‌ها این تسهیلات را قائل شویم. همچنین تخفیف‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و بر اساس میزان بار و حمل و نقلی که می‌خواهند انجام دهند، می‌توانند با طرف‌هایی که مذاکره می‌کنند، آن را مد نظر قرار دهند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اگر تجار کالاهایشان را برای صادرات یا واردات به بندر چابهار بیاورند، هزینه‌های انبارداری و تخلیه و بارگیری کمتری پرداخت خواهند کرد، ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که صرف تعرفه‌های ترجیحی و تخفیف‌های ما تعیین کننده نیست به خاطر اینکه یک حمل دریایی به بندر چابهار تقریبا گران‌تر از دیگر بنادر است به دلیل اینکه این بندر یک سر بار است و عمدتا بار ورودی دارد اما بار خروجی ندارد. اما بنادری مانند بندر شهید رجایی دو سر بار است و از این جهت کرایه حمل در این بندر می‌تواند ارزان‌تر باشد.

مخالفت سازمان استاندارد با توزیع سیمان در بورس کالا+واکنش‌ها
هم اکنون بخوانید

حسن‌زاده گفت: نکته دوم این است که زیر ساخت‌ها به گونه‌ای است که هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای از بندر چابهار به داخل کشور و دیگر شهرها گران‌تر بوده و آن‌ هم به خاطر مسئله یک سربار بودن است و کامیون‌ها باید خالی بروند و پر برگردند. بنابراین ما تخفیف‌های خودمان را اعمال کرده‌ایم تا هزینه‌ها را برایشان منطقی تر کنیم.

وی خطاب به دیگر وزارت‌خانه‌ها تاکید کرد: ایجاب می‌کند دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی هم به میدان بیایند و تخفیف‌هایی را اعمال کنند تا هزینه‌های حمل و نقل به بندر چابهار برای کالاهای صادراتی و وارداتی کمتر شود و بتواند جذابیت‌های بلند مدتی را برای تجار به ویژه کالاهای صادراتی ایجاد کند. در این صورت این بندر طی بازه زمانی تقریبا دو ساله به یک بندر دو سربار تبدیل خواهد شد و حتی با برداشته شدن تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه، مانند دیگر بنادر شاهد ورود و خروج کشتی و کالاهای تجاری در بندر چابهار خواهیم بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا