پارادوکس خودروسازان برای نصب فیلتر دوده

به گزارش ایسنا، یوسف رشیدی در چهلمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها ضمن بیان اینکه نظر کنسرسیوم دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره تولید خودروی سواری دیزل منفی است، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ۴۴، شماره‌گذاری خودرو دیزل ممنوع شده است اما بر اساس تصویب‌نامه سال ۸۶ شماره‌گذاری خودرو دیزلی با رعایت قوانین و مقررات بلامانع اعلام شده است که در واقع چراغ سبزی به خودروسازان است.

نماینده دانشگاه تهران در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلان‌شهرها ادامه داد: جلسه‌ای در مرکز تحقیقات ایران خودرو تشکیل شد که طی آن جلسه توضیح دادند که از سه تکنولوژی نوین برای تولید سواری دیزل استفاده می‌کنند تا شرایط مساعدتری داشته باشد اما سوال اینجاست که چه طور برای خودروهای دیزلی سنگین فیلتر دوده ندارند اما می‌خواهند برای سواری دیزل فیلتر دوده نصب کنند؟!

رشیدی با اشاره به اینکه پارادوکس بزرگی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: اگر نظارت‌های سازمان حفاظت محیط زیست نباشد خودروساز قطعاتی که برای کنترل آلودگی هواست را حذف می‌کند کمااینکه یکی از خودروسازها درصدد بود تا با دلیل آنکه تست بخارات هیدروکربن انجام نمی‌شد قطعه کنترل آن را حذف کند!

این کارشناس آلودگی هوا افزود: سابقه نشان می‌دهد که تولید سواری دیزل به صلاح نیست. از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است که دود دیزل سرطان‌زا است.

در ادامه این جلسه عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را سرطان‌زای قطعی اعلام کرد، همچنین ۳۶ درصد سرطان‌های ریه منتسب به آلودگی هوا هستند. بر اساس آمار در سال ۹۵ و ۹۶ در بعضی از کلان شهرها از جمله تهران، مشهد و تبریز سرطان ریه افزایش داشته است.

همکاری پاریس و پکن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی
هم اکنون بخوانید

به گفته وی “با وجود این اگر بخواهیم سواری دیزل تولید شود، سلامت مردم را به خطر انداخته و خیانت کرده‌ایم.”

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 15 =

دکمه بازگشت به بالا