از تصمیمات شتابزده در حوزه تعلیم و تربیت خودداری شود

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه دکتر سوزنچی با اشاره به نظرات مطرح شده در سه جلسه گذشته از مدیران موسسات آموزشی و ناشران کتاب‌های کمک‌درسی، گفت: با توجه به انتقاداتی که توسط کارشناسان به‌نحوه فعالیت این موسسات و اثرگذاری نامطلوب آنان بر سیستم آموزش در جلسات گذشته مطرح شده است در این جلسه سعی داریم توضیحات مدیران این موسسات را در مورد نحوه فعالیت و راهکارهای آنان برای اصلاح کنکور  را بشنویم.

در ادامه جلسه، کاظم قلم‌چی در سخنانی گفت: در کشور ما همه در حوزه‌هایی چون ورزش، سیاست، اقتصاد و هنر صاحب نظر و ایده هستند اما متاسفانه ما هیچ اطلاع و ایده‌ای از دانش آموزش نداریم و در فقر اطلاعاتی و آگاهی در حوزه آموزش به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: تمام این بحث‌هایی که در مورد آزمون استاندارد و یا اضطراب دانش‌آموزان مطرح می‌شود در همه کشورهایی که آموزش پیشرفته هم دارند، مطرح است .

قلم چی ادامه داد: یادمان باشد همه کشورهای مدعی در نظام آموزشی، آزمون سنجش استاندارد را برگزار می‌کنند و با تمام نقدهایی که بر آنها وارد می‌شود، دولت‌ها چون می‌خواهند در حوزه علم پیشرفت کنند این آزمون‌ها را برگزار می‌کنند.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل اضطراب دانش‌آموزان تغییر پی‌درپی و ناگهانی سیستم‌های آموزشی و نحوه برگزاری کنکور است و بادی توجه کنیم در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته چقدر نظام آموزشی خود را تغییر داده‌ایم؟!

قلم‌چی در ادامه گفت: نباید تصمیمات یکباره در حوزه آموزش بگیریم؛ بلکه باید هر تصمیمی را به صورت پایلوت اجرا کرده و اثرات آن را اول ببینیم.

معاون خدمات شهری بعد از ترک جلسه شورا به رسیدگی وضعیت شهر بپردازند/ انتقاد از روش‌های کنونی برف‌روبی
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، نظام آموزشی چین با برگزاری کنکور پیشرفت چشمگیری داشته و نظام آموزشی انگلستان با برداشتن کنکور پسرفت کرده است.

وی افزود: ما در حوزه علم همانند حوزه ورزش و هنر برای پیشرفت نیاز به قهرمان داریم و قهرمانان علمی ما از دل المپیادها و کنکور بیرون می‌آیند که الگوی سایر دانش‌آموزان می‌شوند.

قلم‌چی در پایان تاکید کرد: موسساتی مانند ما گام‌های بزرگی در جهت عدالت آموزشی برداشته‌اند و باید ببینیم چند نفر از رتبه‌های برتر کنکور از تهرانی‌ها هستند؟ این عدالت را چه کسی به وجود آورد؟

سپس در ادامه بحث ابوالفضل جوکار مدیر عامل یکی از موسسات آموزش و انتشارات کتاب‌های کمک‌درسی نیزگفت: در حقیقت مشکل ما نیستیم، مشکل عدم سرمایه‌گذاری بر روی معلمان و عدم توجه به معشیت آنان است و آیا معلمان ما با آسودگی خیال در کلاس درس حاضر می‌شوند؟

وی ادامه داد: مشکل دیگر تغییر هر ساله کتاب‌های درسی است؛ هیچ کشوری هر سال محتوای کتاب‌های درسی خود را تغییر نمی‌دهد و یک ثبات آموزشی دارد.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا کتاب‌های کمک‌درسی وجود دارد و باید وجود داشته باشد وقتی هر سال کتاب درسی عوض می‌شود؛ من ناشر کتاب‌های کمک‌درسی هم باید کتاب خود را عوض کنم و این باعث بالا رفتن تیراژ نشر من می‌شود.

جوکار گفت: مشکل اصلی کنکور نه موسسات آموزشی که اقتصاد ما است، دانش‌آموز به سراغ رشته‌هایی چون پزشکی و IT می‌رود که درآمد و شغل تضمین شده دارد و این باعث خلوتی سایر رشته‌ها و تراکم داوطلب در این رشته‌ها شده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مجتهد مدیر یکی از موسسات برگزاری آزمون‌های هماهنگ، اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی تحصیلی، مشاوره تحصیلی در سخنانی گفت: متاسفانه آموزش و پرورش ما از کنکور غولی ساخته و تمام مشکلات و نارسایی‌های خود را بر گردن کنکور می‌اندازد.

استفاده از بازی رایانه‌ای و تقویت مهارت‌های حل مساله
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به جای تمرکز بر اهداف و وظایف خود با طرح موضوعاتی چون اضطراب دانش‌آموزان به مبارزه با کنکور می‌پردازد.

مدیر این موسسه آموزشی گفت: آیا برگزاری آزمون تیزهوشان که شبیه کنکور است اضطراب ندارد؟ یا چون آموزش و پرورش برگزار می‌کند اضطرابی ایجاد نمی‌کند؟!

وی گفت: باید تحقیق کنیم چرا نتایج آزمون سراسری با نتایج آزمون مدارس هم‌خوانی ندارد و دانش‌آموزی با معدل ۱۹ در کنکور پذیرفته نمی‌شود و دانش‌آموزی با معدل ۱۲ در یک دانشگاه خوب پذیرفته می‌شود من  قبول دارم سئوالات کنکور غیر استاندارد است اما بپذیریم یک جای کار مشکل دارد.

مجتهدی تاکید کرد: مشکل دیگر خود سازمان سنجش است. اطلاعات و پاسخ‌های تشریحی یا آمارهای مربوط به کنکور که اطلاعات طبقه‌بندی امنیتی نیست که سازمان سنجش از افشای آن سرباز می‌زند.

وی گفت: در واقع سازمان سنجش با مخفی‌کاری‌های خود از کنکور غولی درست کرده‌اند که کسی به دنبال تغییر آن نباشد.

این مدیر موسسه آموزشی واقعا فضای جامعه تغییر کرده است و دیگر آن التهاب قدیم در مورد کنکور در بسیاری از رشته‌ها وجود ندارد و باید دید چرا بعضی‌ها با القای التهاب به چه چیزی می‌خواهند برسند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا