ضرورت تمهیدات لازم برای توانمند سازی سالمندان

به گزارش ایسنا؛ فردین مهرابیان در همایش استانی سالمندی «فرصت ها و چالش ها» در رشت، با اشاره به اینکه اول اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است، اظهار کرد: بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان افراد سالمند محسوب می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس منابع علمی جمعیت، زمانی که ۸درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل می دهد، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و توانمند سازی سالمندان باید تمهیدات لازم را فراهم کرد، گفت: جوامع در حال توسعه، زمان کمتری برای پیری جمعیت از نظر اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی دارند، لذا در این خصوص باید شتاب بیشتری در این حوزه داشته باشند.

وی سیاست های کشور را در سال ۹۵ افزایش جمعیت ذکر کرد و گفت: از اواخر دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ سیاست کشور به سمت افزایش جمعیت پیش می رود. بنابراین باید در هر دوره ای توازن جمعیتی و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای افزایش جمعیت را داشته باشیم.

مهرابیان با بیان اینکه گیلان رتبه اول سالمندی در کشور را به خود اختصاص داده، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، بر اساس آخرین آمار، ۲۵ / ۱۳ درصد از جمعیت این استان را سالمند تشکیل می دهند که پیشرفت های علوم پزشکی، افزایش امید به زندگی، بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی و دسترسی به امکانات بهداشتی از دلایل سالمندی است.

کم کاری شهرداری در خصوص حسابرسی سازمان املاک قابل اغماض نیست
هم اکنون بخوانید

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، توجه و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای مدیریت سالمندی را امری اساسی، لازم و ضروری عنوان کرد و افزود: در امر پیشگیری، درمان، بازتوانمندی و آماده سازی بسترهای لازم علاوه بر سازمان بهزیستی همه سازمان های دولتی، غیردولتی، مردم نهاد و آحاد جامعه از جمله رسانه ها باید برای ارتقا جایگاه سالمندان تعامل و همکاری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 7 =

دکمه بازگشت به بالا