به گزارش ایسنا، خیابان ۱۵ خرداد – گلوبندک- ، کوچه بادامچی، بعد از چاله حصار کوچه «مستوفی»، تنها عمارت باقیمانده با سقف شیروانی و دیوارهای سفید و سرستونهایی که امروز این خانه را نام «مستوفیالممالک» زنده نگهداشتهاند. هیچ چیز از خانه تغییر نکرده، به جز جارویی که انگار تازه کف حیاط خورده تا تمیزیاش بیشتر به چشم بیاید، حتی وقتی پایههای چوبی محافظت کننده از بنا در فضای زیرزمین خانه و اتاق شاهنشین آن تلاش میکنند تا سقفها را نگه دارند.
البته تفاوتِ دیگری که به چشم میتواند این خانه را نونوار نشان دهد، دستکاریهایی است که گروههای فیلمبردار برای تبدیل فضای خانه به لوکیشن مورد نظرشان در بخشهایی از آن انجام دادهاند، از سینمایی «خوب، بد، جلف» گرفته تا مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» که یکی از اتاقهای کناری را قرمز کردهاند. حالا خانه سرپاست درست مانند زمانهایی که مسوولان مختلف در دستگاههای مختلف قصد بازدید از خانه را داشتهاند و جارو و آب، نقش مؤثری در تمیزیاش داشته است.
هر چند در طول یکی دو سال گذشته و به خصوص بعد از پیگیریهای اندک وزیر ارتباطات تصمیمهایی برای کاربری خانه بعد از احیا گرفته شد، اما مساله این است که قدم اول را برای حفاظت خانه برنداشتند تا کارهای بعدیاش را به سرانجام برسانند.
و همان شد که چند سال قبل، آخرین باری که «مستوفیالممالک» رنگ داربست را به تناش دید و حالا اتاق شاه نشیناش با چوبها و فلزیهایی که سعی میکنند سقف را سرپا نگه دارند، روزگار میگذراند و سرداب خانه هم با تنهی چوبهایی انگار قرار است همه وزن خانه را به دوش بکشند…
تارهای عنکبوتی که جدارهی محکمتری برای حفاظت از سرداب خانه ایجاد کردهاند یا گلخانهای که وسط حیاط با شیشههای شکستهاش نائی برای ایستادن ندارد، یا نم و نایی که در بخشهای زیرین خانه بیشتر به چشم میخورد و حتی تزئیناتی که در زمان تبدیل شدن به لوکیشنها اسیب دیدهاند، انگار حالا به بخشی از خانه تبدیل شدهاند.
بعد از گذشت یک سال از پیگیریهای وزیر جوان ارتباطات برای نجات حانِ این خانه، که گویا ناگهانی متوجه وجود این خانه در بین املاک وزارتخانهاش شده بود و تصمیمهایی هر چند موقت برای حفاظت از ان گرفت، علی بختیار – رییس کمیسیون پاسخگو در مجلس شورای اسلامی- با شنیدن خبرهایی از وضعیت نه چندان جالب خانه، تصمیم به بازدید از این بنا گرفت و چند پایگاه خبری میراث فرهنگی را نیز با خود همراه کرد.
او بعد از دیدن دو طبقهی زیرزمین و طبقه همکف خانه و در شرایطی که در پشت بام آن بسته شده بود، وضعیت آن را چندان مناسب نمیبیند و حتی در زمان بازدیدش، پیشنهاد میدهد خانه به میراث فرهنگی برگردانده شود که پایگاه خبریان به او میگویند، در یکی دو سال گذشته، این پیشنهاد را جهرمی – وزیر ارتباطات -، به مونسان – وزیر وزارتخانه جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – داده، اما او درخواست کرده تا خانه همچنان در اختیار خودش باشد.
بختیار بعد از بازدیدش از خانهی تاریخی «مستوفیالممالک» ،این خانهی قاجاری و ارزشمند را یکی از ارزشمندترین خانههای تاریخی تهران دانست که در معرض تخریب قرار دارد و گفت: به نظر میرسد در بخشهای مختلف این خانه دستکاریهایی انجام شده است، این خانه در سالهای گذشته برای کسب درآمد به عنوان لوکیشن فیلم وسریال در اختیار گروههای فیلمبردار قرار میگرفته است.
او با تاکید بر اینکه کسب درآمده باعث شده، این خانه به مرور تخریب شود، افزود: شرکت پست این اثر قدیمی را در اختیار داشته، اما متاسفانه نتوانسته برای حفظ این اثر مشخص اقدام کند، در حالی که دستکم در طول سالهایی که این بنا در اختیار آن بود، میتوانست از این بنا به عنوان اداره یا بنایی که در اختیار خود پست استفاده کند یا از این خانه به عنوان استارتاپ استفاده کند.
وی با تاکید بر لزوم حفاظت از این اثر تاریخی توسط مالک آن (وزارت ارتباطات) و وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ان هم در شرایطی که اقدام کافی برای آن انجام نشده است، اظهار کرد: باید وزارت ارتباطات به عنوان متولی از نظر مالکیت این بنا، در طول سالهای گذشته از آن حفاظت میکرد، از سوی دیگر اکنون وزارتخانه میراثفرهنگی ماموریت دارد تا براساس موارد قانونی، این کار را انجام دهد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه شدن «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» در طول چند روز گذشته اشاره کرد و این اقدام را برای حفاظت بهتر از آثار ترایخی در سراسر کشور موثر دانست و تاکید کرد: از یک سو حفظ بناهای تاریخی وظیفهی همهی دستگاهها و سازمانها و نهادهاست و از سوی دیگر حفظ هر خانهی تاریخی در هر نقطه از کشور میتواند کشور را در رنگینگهای جهانی ارتقا داده و حتی گردشگری را در سطح بالاتری قرار دهد، باید این بناها و این تاریخ ارزشمند حفظ شود.
بختیار حتی با بیان اینکه کسب درآمد از طریق احیا و معرفی این بناهای تاریخی نیز امکانپذیر است، اظهار کرد: در وزارت ارتباطات و وزارت جدید میراث فرهنگی قطعا رسیدگی و احیای این بنای تاریخی دنبال میشود.
عمارت مستوفیالممالک حالا در کنار همهی این بیتوجهیها و لطفهایی که هر از چند گاه به او میشود، اینبار چشم امیدش را به پیگیریهای کمیسیون پاسخگوی مجلس دوخته تا شاید قبل از فروریختن کامل سقفهایش فکری به حال او کنند، چه اتاق «پروانهای» که خود یک شاخصه برای این خانهی قدیمی محسوب میشود و چه موقعیت عالیاش در بافت تاریخی که به واسطهی نبود هیچ بنای تاریخی وارزشمند دیگری میتواند با بهترین کاربری، بهترین توجهها را به خود جلب کند.
انتهای پیام