دفاتر تسهیل گری نهاد یا واحدی در کنار سایر دستگاه‌ها نیستند

به گزارش ایسنا،  عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مدیران دفاتر تسهیلگری  مناطق حاشیه نشین که عصر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تسهیل گری و خدمات رسانی به محلات به ویژه محلات کم برخوردار بحثی بود که در جلسات شورای اجتماعی، حتی در محضر مقام معظم رهبری با حضور سران قوا و همه مسئولینی که در حوزه اجتماعی مسئولیت دارند مطرح شد. بخشی از آن هم در اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه جزو وظایف قانونی تلقی شده است.

وی ادامه داد : این امر به معنای ایجاد یک دستگاه در کنار دستگاه های دیگر یا ایجاد واحد و نهادی دیگر در کنار دیگر نهادها نیست و اگر این تصور را داشته باشیم حتما راه را خطا رفتیم زیرا دستگاه های مرتبط حضور دارند و کار را انجام می‌دهند. این نهاد ایجاد شده است که بتوانیم شعار اجتماعی شدن و اجتماعی کردن پاسخگویی به نیازهای مردم و رفع آسیب ها در محلات آسیب پذیر را محقق کنیم.

وزیر کشور خطاب به تسهیلگران حاضر در جمع گفت : شما تسهیلگران باید در هر محله‌ای که هستید بتوانید با کمک نهادهای خدمات رسان و همه مردم و به ویژه با کمک معتمدین محلات نسبت به ارتقای سطح مشارکت و پاسخگویی به نیازها و مطالبات آنها ارتباط برقرار کرده و پاسخ مناسب دهید.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که اسم های شما را تغییر دهند و مدیر نگویند زیرا مدیر در سلسله مراتب اداری قرار می‌گیرد باید یک اسم مشارکت جویانه و اسمی که نشان دهنده پیوند شما با مردم و مشکلات و هماهنگ کنندگی شما باشد در نظر گرفته شود.زیرا اگر نام مدیر بر شما نهاده شود مردم شما را به عنوان افرادی که باید پاسخگو باشند می‌بینند؛ در صورتی که شما هیچ امکانی برای پاسخگویی و هیچ منابعی برای آن ندارید و اگر امکاناتی هم دارید آن قدرتی است که باید دستگاههای اجرایی را به یاری بطلبید و بسیج کنید.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری به عنوان حلقه وصل برای ارتباط مردم و نهادهای خدمات رسان هستند گفت: آنها باید از طرفی با بدنه اجتماعی کار کنند و از طرف دیگر باید دستگاه های خدمات را برای انجام اقدامات هماهنگ کنند.

 به گفته وی، اولین موضوعی که باید در کنار این مسائل به آن توجه کرد انگیزه و علاقه است. به عنوان یک کارمند با موضع رسمی در کارکرد اداری گیر خواهید کرد و نمی توانید حوزه عمل خود را گسترده کنید.بنابراین داشتن انگیزه خیلی مهم است. باید چشمه های جوشان خدمت رسانی در دل مردم و محلات باید به جوش بیاد و به اثربخشی منتهی شود.

وزیر کشور در ادامه اضافه کرد:موضوع بعدی نگاهی است که باید به این موضوع داشته باشیم نگاه انسان محورانه است افرادی به عنوان تسهیلگر هستیم که احساس می کنیم  خدمتی باید به مردم داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: نگاه دیگری که باید به این موضوع داشته باشیم نگاه علمی به مساله است ما با محلاتی مواجهیم که با انبوهی مسائل و مشکلات مواجهند اگر الگوی رفتار علمی و نگاه تعریف شده علمی نداشته باشیم واقعا نمی دانیم باید چکار کنیم و چگونه با آنها برخورد کنیم.وقتی وارد مناطق می شویم چگونه باید ببینیم و بشناسیم و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و اقدام کرد و منابع و خدمات را به کار گرفت که این موضوع بدون یک اعتماد نو به نقل از برنامه علمی دچار خطا می شود.

آغاز مکمل‌یاری رایگان مگادوز ویتامینA در کودکان برای پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا
هم اکنون بخوانید

رحمانی فضلی با بیان اینکه من از واژه کمتر برخودار به جای حاشیه نشین استفاده می کنم گفت واقعا اعتقاد ندارم که تمام محلات کم برخوردار ما حاشیه نشین اند. این حاشیه نشینی در ادبیات جامعه شناختی معنا و مفهوم و ویژگی های خاص خود را دارد.در یکی از محلاتی که رفته بودم اعتراض مردم  این بود که چرا به انها می گوییم حاشیه نشین؟ما اینجا خانه و کاشانه و مسجد و زندگی و …داریم  چرا به ما حاشیه نشین می گویید؟تلقی ما از حاشیه نشینی درست است زیرا وقتی می گوییم حاشیه نشینی در ذهن ساکنان حلبی آباد و کارتن خواب‌ها تصور می‌شوند و یکسری مباحث و موضوعاتی که گلایه مند بودند بنابراین  باید در تعاریف و به کار بردن واژه ها دقت کنیم.

وی در ادامه گفت:مصاحبه می شود که در ایران ۲۰ میلیون حاشیه نشین است بنده به عنوان مسئول حوزه اجتماعی می گویم که این عدد اصلا درست نیست اگربگوییم در حاشیه شهرها هستند ایرادی نیست اما اگر بگوییم حاشیه نشین به معنای ادبیات جامعه شناختی پس باید قبول کنیم که چون این افراد از روستاها امده اند و  در داخل این مناطق زندگی می کنند  پس این مناطق بهتر از محل زندگی آنها در روستا است.اگر ما این را حاشیه نشینی بدانیم  پس روستا را چه بدانیم؟ حتما روستا شرایط بدتری دارد.با این فرض عدد حتی از ۲۰میلیون هم عدد بالاتر است. لذا باید مطالعه ای صورت گیرد و بر روی این محلات متناسب با شرایط نامگذاری شود.

وزیر کشور اذعان کرد:این مناطق را نباید با یک عنوان نامگذاری کرد زیرا شبیه هم نیستند. حتی از نظر کالبدی هم شبیه نیستند و به طور کلی  حاشیه نشین خواندن آنها درست نیست. همچنین اگر نگاه ساختار گرایانه داشته باشیم و این مولفه ها را بشناسیم روابط بین آنهاو کارکرد ها را بشناسیم می توانیم موضوعات را اولویت بندی کرده و متناسب با  اولویت ها کار را شروع کنیم. برخی از اقدامات به کالبد باز می گردد.افراد که در این مناطق زندگی می کنند حق شهروندی و قانونی دارند که امکانات وخدمات حداقلی کالبدی را برایشان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه باید ببینیم در این مناطق مشکلات چیست و سپس توانایی خودمان را برای حل آن  موضوع بگذاریم گفت: ما با محدودیت منابع و اولویت های مختلف روبه رو هستیم.باید در مواجه با مسائل برخورد علمی داشته باشیم.

به گفته وی موضوع حائز اهمیت دیگر در این بخش استفاده از تمام ظرفیت ها است.دفاتر تسهیلگری موظفند از تمام ظرفیت ها استفاده کنند و نباید اقدامات اجرایی انجام دهند اگر این دفاتر در کار اجرایی قرار بگیرند توانایی پاسخگویی نخواهند داشت.دفاتر تسهیلگری باید هماهنگ کننده منتقل کننده باشند و مردم و توانمندی ها آنها  و همبستگی اجتماعی بین آنها را تقویت کنند.در کنار آن نیز از ظرفیت های اداری استفاده کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه  سازمان های مردم نهاد یکی از ظرفیت های بسیاری مهمی هستند گفت:باید سازمان های مردم نهاد خیرین هیات ها دانشگاهیان را به این حوزه ها وارد کنیم تا آنها کمک رسان شوند.همچنین هر دفتر تسهیلگری باید افرادی را افتخاری به کمک بطلبد.افراد کار بلد و خیر بسیار هستند.توصیه ام این است تسهیلگران در مناطق باید خودشان را تکثیر کنند.همچنین باید تلاش کنیم در حوزه ها فرهنگی اجتماعی اقداماتمان را به گونه ای پیش ببریم که رضایت در مردم حاصل شود. و رضایت مندی مردم نیز دراین است که بدانند دلسوز هستیم و از ظرفیت خودشان استفاده می کنیم.

ایجاد شور و نشاط ورزشی در کشور همزمان با تغییر قرن
هم اکنون بخوانید

وزیر کشور بیان کرد:باید کاری کنیم که همه در کشور احساس مشارکت، بودن ،شدن داشته باشند اگر عده ای در جایی احساس بودن نکنند و دیده نشوند دچار اشکال خواهیم شد.

به گفته این مقام مسئول تقاضای من از معاون عمرانی وزارت کشور این است که اولویت همه شهرداریها را درکلان شهرها در خدمات رسانی به این مناطق قرار دهند.هر منابعی که دارند باید بخش زیادی از این منابع را در اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی هزینه کرد منابع سالانه شان صرف این محلات کنند. اگر در سطح ملی منابعی داریم به این سمت سوق دهیم.

وی اضافه کرد:فضاهای این  محلات را باید با نشاط، مشارکتی، کارآمد و امیدآفرین و اعتمادساز کنیم.از یک سال و نیم دوسالی که این دفاتر کار خود را در محلات آغاز کرده اند در ۲۱۸ محله مشغول فعالیتند .همچین باید با زمان بندی مناسب تعداد این دفاتر را به هزار و صد دفتر برسانیم آموزش های لازم داده شود که بایستی با اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و هدف گذاری این مهم صورت گیرد.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: مسائل اجتماعی زمانبر است .توقع ندارم طی یکماه دوماه شش ماه تا یکسال موضوعات را حل کنید این موضوع باید استمرار داشته باشد .در تمام مسائل اجتماعی عامل تعیین کننده بعد از اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی درست  وهدف گذاری مطلوب، استمرار است .

وی با اشاره به اینکه نظام بودجه ریزی و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و اداری ما نظام متمرکز  است گفت: نظام اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی  ما متمرکز بخشی  کلان است نظام بودجه ریزی ما کاملا مبتنی بر فعالیت و جمعیت است در نظام بودجه ریزی بیشتر از۱۲ درصد اختیار اعتبارات را به استان ها نمی دهیم  و بیش از ۸۰ درصد اختیارات بودجه ها در دست بخشها و در سطح ملی است.

به گفته وی در کشور استان ها به ۹منطقه تقسیم کردیم و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی ها منطقه ای را نه در قالب مقررا ت رسمی بلکه در قالب همان امکانات و شرایط قانونی انجام می دهیم.منطقه بندی ، تجمیع امکانات و ظرفیت های منطقه ای ، تبادل و تعامل این امکانات ازجمله اعتماد نو به نقل از برنامه های در دست اقدام ما است. اقدام دیگر ما احصای ۳۱ شهرستان است.براساس شاخص های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و…به ۳۱ شهرستانی رسیدیم که دربالاترین سطح کم برخورداری قرار داشتند که برای آنها مدلی طراحی کرده و دستورالعملی نیز تهیه کردیم.

وزیر کشور در پایان گفت: اقدام دیگر ما رسیدگی به محلات است.تقسیم بندی از محلات آغاز شده و به شهرستان و استان و منطقه می رسد.باید در یک فضای مناسب نظام اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی را تغییر دهیم.هیچ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه وجود ندارد که نظام اداری آن متمرکز باشد نظام اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آن کلان بخشی باشد.همه آنها به مناطق اعتماد کردند و از ظرفیت آنها مناطق را در نظر گرفتند و امکانات ملی را باتوجه به ظرفیت های منطقه ای و میزان و نوع  …توزیع می کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا