آینده همکاری چین و ایران در چارچوب «یک کمربند و یک جاده» روشن و درخشان است

چانگ‌ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین  مقاله‌ای را در زمینه ابتکار یک کمربند- یک جاده در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داد که متن آن به این شرح است:

 نقاشی مینیاتور آفرینش عالی مردم ایران و نماینده برجسته فرهنگ فارسی در تمدن جهانی است. در زمان‌های قدیم ، چین و ایران در جاده ابریشم ارتباط تنگاتنگ برقرار کرده‌اند و نقاشی مینیاتور عمیقا تحت تأثیر نقاشی خردنگارگری چینی قرار گرفته است. دو روش نقاشی از ویژگی‌های هنری مشابه برخوردار است و به‌عنوان دستاوردهای درخشان همکاری جاده ابریشم محسوب می‌گردد.

در سال ۲۰۱۹ ، جناب آقای شی جین پینگ رئیس محترم جمهوری خلق چین در مراسم افتتاحیه دومین اجلاس بین‌المللی همکاری‌های «یک کمربند، یک جاده» اشاره نمودند که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم، روی نکات کلیدی متمرکز شویم و همکاری‌های دقیق داشته باشیم تا به طور مشترک نقاشی خردنگارگری را انجام دهیم و «یک کمربند و یک جاده»  به پیشرفت با کیفیت بالا دست یابد. جناب آقای شی جین پینگ پیشبرد ابتکار «یک کمربند و یک جاده» را به نقاشی خردنگارگر تشبیه نموده و برای پیشبرد این ابتکار مسیر روشنی را مشخص نموده‌اند. در حال حاضر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کلی «یک کمربند و یک جاده» انجام شده است و در مرحله بعدی بر روی نکات کلیدی تمرکز کنیم و با دقت همکاری خواهیم کرد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، جناب آقای شی جین پینگ برای اولین بار ابتکار « یک کمربند و یک جاده» را مطرح نموده‌اند که  این ابتکار مورد توجه و استقبال جامعه جهانی قرار گرفته و همچنین جاده ابریشم باستانی احیا شده است. با تعمیق مستمر همکاری ابتکار مذکور، داستان‌های گوناگون در مورد همکاری و توسعه کشورها در سراسر جهان پدیدار شده است: پروژه بزرگراه در شرق آفریقا، پل دریایی مالدیو، صنعت خودرو سازی بلاروس، دسترسی قزاقستان به بنادر چین و همچنین قطار چین-اروپا که طولانی‌ترین پیوند همکاری در قاره اوراسیا است، از جمله آن می‌باشد. در شش سال گذشته، با اجرایی شدن ابتکار «یک کمربند و یک جاده» تحولات زیادی در دنیا رخ داده است و نشان می‌دهد گرچه این ابتکار از چین سرچشمه گرفته اما فرصت‌ها و دستاوردهای آن متعلق به جهان است.

 تاکنون ۱۲۶ کشور از جمله ایران و ۲۹ سازمان بین‌المللی سند همکاری در چارچوب «یک کمربند و یک جاده» با چین را امضا کرده‌اند. علاقه کشورها به همکاری با چین نشان داده است که این ابتکار با نیازهای توسعه کشورها کاملاً سازگار است. در پنجمین سالگرد مطرح شدن ابتکار، مجمع بین‌المللی مالی و مجله «بانک مرکزی» بریتانیا گزارشی منتشر کرده و نوشتند که تقریباً همه کشورها در حاشیه «یک کمربند و یک جاده» عنوان نمودند این ابتکار برای توسعه اقتصاد کشور خود و منطقه نقش مهم داشته است. شبکه سی ان بی سی آمریکا هم خاطرنشان کرد که «یک کمربند و یک جاده» بیشتر در گزارش‌های مالی شرکت‌های سراسر جهان ظاهر می‌شود.

اولین واکنش پزشکیان به حمله اسرائیل
هم اکنون بخوانید

ابتکار «یک کمربند و یک جاده» با مراعات اصول سه‌گانه مشورت مشترک، ایجاد مشترک و بهره بردای مشترک، پنج زمینه اصلی را مورد توجه قرار می‌دهد: اول، با تقویت هماهنگی سیاست، مکانیزم هماهنگی سیاست کلان بین دولت‌ها را ایجاد نماید تا استراتژیک‌های توسعه کشور ها را متصل کند؛ دوم، با تقویت همکاری زیرساختی، شبکه زیربنایی «یک کمربند و یک جاده» را تاسیس نماید تا سطح توسعه زیربنایی کشورها در زمینه حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و غیره ارتقا یابد؛ سوم، با تقویت مبادلات تجاری، روند آزاد سازی و تسهیل تجارت را به پیش ببرد تا صنایع‌ گوناگون به طور مشترک توسعه یابند؛ چهارم، با تقویت گردش مالی و سرمایه، سیستم سرمایه‌گذاری و تامین مالی متنوع را ایجاد نماید؛ پنجم، با تقویت آشنایی مردم با کشورهای یکدیگر، صحنه همکاری و گفت‌وگوی انسانی بین‌المللی را ایجاد کند تا تبادلات کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی، آموزشی، علمی و گردشگری افزایش یابد و روابط مردم کشور ها را نزدیک‌تر سازد و یک جامعه فراگیر در جهان ایجاد کند.

«یک کمربند و یک جاده» مهمترین ابتکار عمومی توسط چین برای دنیا مطرح شده است. هدف این ابتکار تشکیل ائتلاف ژئوپلیتیک یا نظامی و ایجاد گروه یا باشگاه چینی نیست. این ابتکار محدودیت ایدئولوژی ندارد و بازی مجموع-صفر نیست. هر کشوری که به پیوستن به این ابتکار علاقه مند باشد، مورد استقبال چین قرار خواهد گرفت.

ایران در وسط جاده ابریشم زمینی و دریایی قرار دارد و در طی تاریخ به‌عنوان نقطه مهم جاده ابریشم به حساب می‌آید. جاده ابریشم ملت چین و ایران را به هم وصل کرده و دوستی عمیقی میان مردم دو کشور ایجاد نموده است. بیش از دو هزار سال پیش، جانگ چیان به‌عنوان سفیر دودمان هان به آسیای مرکزی و غربی سفر کرد و معاون ایشان به اشکانیان رسید و مورد استقبال گرم قرار گرفت. در قرن سیزدهم، سعدی شاعر بزرگ ایران به شهر کاشغر شین جیانگ چین سفر کرد و تجربیات فراموش نشدنی ایشان در سروده‌های وی یافت می‌شود. در قرن پانزدهم، جن هه دریادار سلسله مینگ طی سفر های دریایی خود سه بار به منطقه هرمزگان ایران رسید.

اراده ایران برای توسعه روابط با اندونزی در همه حوزه‌ها جدی است
هم اکنون بخوانید

در سال ۲۰۱۶ میلادی، جناب آقای شی جین پینگ سفر موفقیت آمیز به ایران داشته و دو کشور روابط مشارکت راهبردی جامع را ایجاد نمودند و یادداشت تفاهم‌نامه همکاری «یک کمربند و یک جاده» را به امضا رساندند. در ماه ژوئن سال جاری، جناب آقای شی جین پینگ با جناب آقای حسن روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در شهر بیشکک دیدار کردند و در راستای توسعه روابط دوجانبه در شرایط جدید به توافقات مهمی دست یافتند.

آینده همکاری چین و ایران در چارچوب «یک کمربند و یک جاده» روشن و درخشان است. ظرفیت همکاری دو طرف بسیار فراوان و مکمل یکدیگر است. اخیراً بنده متروی تهران را که توسط شرکت چینی تاسیس شده، سوار  شدم. سالن قطار ها بسیار تمیز  و حرکت آن آرام بود. ساختمان ایستگاه بسیار به متروی چین شباهت داشت و احساس کردم وارد متروی چین شده‌ام. سرویس متروی تهران زندگی مردم ایران را آسان‌تر و راحت‌تر کرده  و این هم نشانه‌ای است که همکاری دو کشور می‌تواند برای بهبود زندگی مردم دو کشور نقش مهمی ایفا کند. طرف چین با تاکید بر ایده همکاری برد-برد، راهبرد توسعه دو کشور را به هم وصل نموده و همکاری دو جانبه را تقویت خواهد کرد تا رونق دو کشور مشترکا تحقق یابد.

ابتکار «یک کمربند و یک جاده» روحیه جاده ابریشم باستانی را ادامه خواهد داد و هدف اصلی آن ایجاد جامعه انسان برای آینده مشترک است. کنفوسیوس مشهورترین فیلسوف تاریخ چین فرمودند که کسانی که در این دنیا زندگی می‌کنند برادران یکدیگر هستند. سعدی شاعر معروف هم در شعرش سرود: بنی ‌آدم اعضای یکدیگرند. امروز مردم دو کشور باید به طور خردمندانه و پر قدرت ابتکار «یک کمربند و یک جاده» را به پیش ببرند و نقاشی خردنگارگری و مینیاتور  «یک کمربند و یک جاده» را انجام بدهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا