دود عدم ثبات بازار خودرو به چشم چه کسانی می‌رود؟

به گزارش ایسنا، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن ۹۴ آغاز و از ابتدای سال ۹۵ به طور رسمی کلید خورد. طرحی که طی آن بیش از ۷۵ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و بیش از ۶۴ هزار تاکسی نو تحویل متقاضیان داده شد و مابقی نیز اسقاط بدون جایگزین را طی کردند. این طرح از آغاز دستخوش تغییرات بسیاری از قبیل بدهی‌های وصول نشده، نوسانات قیمت ارز و… شد و گاهی تا مرحله توقف نیز پیش رفت. این روزها هم طرح نوسازی حال و روز خوشی ندارد به طوری که هنوز یک ماه از آغاز مجدد آن در سال ۹۸ نگذشته؛ به درهای بسته خورد. 

این توقف اما رنگ و بوی جدیدی دارد زیرا گفته می‌شود که ترکش‌های بی‌ثباتی بازار خودرو، به بدنه ناوگان تاکسیرانی نیز خورده است و با وجود اینکه همواره بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی  و تاثیر آن بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان تاکید می‌شود؛ گویا مانعی جدی بر سر راه نوسازی قرار گرفته است. مانعی که در صورت عدم رسیدگی به آن در بلندمدت تاثیرات منفی خود را بر مدیریت ناوگان حمل‌ ونقل عمومی می‌گذارد.

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا آخرین وضعیت طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی را تشریح کرد و گفت: در کنار مشکلات مربوط به عدم انجام تعهدات توسط شرکت خودروساز در اختصاص سهمیه مناسب به حوزه تاکسیرانی، چالش جدی دیگر و پیش روی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ، قیمت خودرو است. در گذشته زمانی که قیمتی مصوب می شد تا پایان سال ثابت می‌ماند، اما این روزها شاهد تغییر ماهانه  قیمت‌ها هستیم و خودروساز هر ماه موضوع افزایش قیمت را مطرح می‌کند .

شاخص پذیرش در آسایشگاه کهریزک « فقر و بی‌کسی» است
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: درخواست ما از همه مراجع  مربوطه و  دولت این است که حمایت‌های لازم را در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشند تا به ثبات قیمت خودرو رسیده و به واسطه آن اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها باعث شد که  پژوی ۴۰۵ ،۶۶میلیون تومان و سمند حدود ۷۴ میلیون تومان شود و افزایش مجدد قیمت‌ها در اردیبهشت‌ ماه نیز این رقم‌ها را برای پژو ۴۰۵ به ۷۲ میلیون تومان و  برای سمند به حدود ۷۸ تومان  رساند.در حقیقت این افزایش قیمت ها زیاده بوده و اجازه اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی را از ما سلب می کند.از طرفی نیاز دیگر این طرح، فراهم کردن تسهیلات برای این ناوگان در کشور است.برخی از شهرداری‌ها به دنبال این هستند که یکسری امکانات  را از محل اعتبارات شهرداری‌های تامین کنند و سوبسیدهایی را در نظر بگیرند ولی افزایش قیمت خودرو امکان استفاده از ظرفیت‌ها فوق را نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه با بازار خودروی بی ثباتی درگیر هستیم که اجازه دنبال کردن طرح ملی را نمی دهد، گفت: در برهه‌هایی قیمت ارز بالا رفت و قیمت خودروها نیز به تبع آن افزایش یافت حال که قیمت ارز پایین آمده قیمت خودرو همچنان بالاست. موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل عمومی و مشکلات نوسازی را مجددا به دولت منعکس کرده ایم.

ضامنی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از خودروهای ارزان‌تر به جای سمند و پژو وجود دارد یا خیر گفت: پژو و سمند خودروهای داخلی بوده که کمترین وابستگی را به واردات دارند در نتیجه بهترین گزینه هستند.از طرفی خودروهایی دیگری که متناسب با ناوگان تاکسیرانی باشند قطعا قیمت بالاتری نسبت به پژو و سمند دارد.همچنین در یک دوره برلیانس و آریو را نیز وارد ناوگان تاکسیرانی کردیم، اما تولید این خودروها تقریبا نزدیک به صفر رسید زیرا قطعات آن کاملا وارداتی  بود.

۲۱۸ هزار مورد کلرسنجی منابع آب در طرح بسیج سلامت نوروزی
هم اکنون بخوانید

به گزارش ایسنا، با ادامه این روند یعنی توقف طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، متضرران اصلی کسانی نخواهند بود جز مردم  و این موضوع  جز با همکاری دستگاه‌های مختلف قابل حل نخواهد شد

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا