بهمن کشاورز الگوی ممتاز کنشگری مدنی جامعه وکالت بود


بهمن کشاورز الگوی ممتاز کنشگری مدنی جامعه وکالت بود

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا گفت: بهمن کشاورز نهاد وکالت را صرفا یک صنف و وکالت را فقط یک شغل نمی‌دید. بلکه پایگاهی برای صیانت از حقوق شهروندی و محملی برای دفاع از حقوق اجتماعی و سنگری برای ازادگی و عدالت به نفع مردم می‌دانست و این مشق را در عمل و نظر بسط می‌داد.

محمد صالح نقره کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در گفت‌وگو با اعتماد نو به نقل از ایلنا با اشاره به ابعاد شخصیتی و اجتماعی و حرفه‌ای بهمن کشاورز اظهارداشت: بارزترین ساحت حرفه‌ای استاد دغدغه خیر عمومی و تعهد بی پیرایه  به حقوق شهروندی و تقید به منافع ملی و مسئولیت اجتماعی در عین متانت اخلاقی و صراحت و صدق و عزم  بود. استاد در نظر و عمل کنشگری اثربخش مدنی جامعه وکالت و حقوقدانان را ترویج و تثبیت می‌کرد و اطرافیان را تشویق به کنش مسئولانه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی از خاستگاه علم حقوق و مهارت وکالت می‌کرد.

وی قوت کنشگری استاد را در مطالعات میان دانشی و به صحنه عمومی کشاندن مسائل حقوقی- اجتماعی با زبان همه فهم رسانه‌ای و تک بعدی نبودن دانسته و افزود: ایشان یکی از شاخص‌ترین ارکان ژورنالیسم حقوقی بود که مواضع و سخنان و تقریراتش مرجعیت برای جامعه حقوقدانان داشت و سنتی برای حقوقدانان رسانه‌ای ایجاد کرد که در عین دفاع از حق و پایداری در راه حقوق شهروندی و گزیده و مفید نوشتن پای از اقلیم‌شان وکالت و اخلاق حرفه‌ای فراتر ننهند و صراحت کلام و استحکام استدلال را با ازادگی و اخلاق قرین سازند.

حمایت از تولیدکننده شرط تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است
هم اکنون بخوانید

نقره کار گفت: او نهاد وکالت را صرفا یک صنف و  وکالت را فقط  یک شغل نمی‌دید. بلکه پایگاهی برای صیانت از حقوق شهروندی و محملی برای دفاع از حقوق اجتماعی و سنگری برای ازادگی و عدالت به نفع مردم می‌دانست و این مشق را در عمل و نظر بسط می‌داد. برای او مضاف بر ساحت صنفی کانون وکلا کار ویژه جامعه مدنی بودن  نهاد وکالت مطمح نظر بوده و احساس مسئولیت اجتماعی را در کانون وکلا پرچمداری می‌کرد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا افزود: استاد با نگاه خاصی مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را از زاویه تحلیل حقوقی بررسی و ضمن تاکید بر آسیب‌شناسی ژورنالیسم حقوقی از سه منظر  آموزشی، خبری و انتقادی، آموزش عمومی حقوق را لازمه توسعه حقوقی و نظم و قانونگرایی در کشور بر شمرده و  آگاهی‌سازی و روشنگری وکلا و حقوقدانان را یک وظیفه انسانی و حرفه‌ای قلمداد می‌کردند.

نقره کار با اشاره به تقریرات  کتاب هنر دفاع در دادگاه‌ها اثر مرحوم کشاورز افزود:قلم ادیبانه،با طمئنینه  و سریع الانتقال استاد به خواننده حس یک وکیل مسلط متخلق معتقد به اصول اخلاقی و مطیع عدالت و منقاد انصاف می دهد و بمثابه مدلی برای وکالت حرفه‌ای اخلاقی است البته آثار ایشان اعم از کتب و یادداشت‌ها و مقالات یک ویژگی متمایز دارد و ان جد و جهد راقم برای ارتقای حقوق انسانی و دفاع از کرامت مردم در عین وطن دوستی و عزت نفس و صلابت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا