تاثیر شخصیت افراد بر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی

به گزارش  اعتماد نو به نقل از  ایسنا، بر اساس یک مطالعه جدید افرادی که ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند، بیشتر مستعد اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی هستند.

متخصصان دانشگاه بینگهمتون نیویورک در این باره اظهار کردند: تحقیقات بسیاری در مورد چگونگی تاثیرگذاری ویژگی‌های شخصیتی خاص بر اعتیاد به عوامل مختلف مانند الکل و موادمخدر صورت گرفته است اما تحقیقات نسبتا کمی در مورد تاثیر آن بر اعتیاد به تکنولوژی از جمله رسانه‌های اجتماعی انجام شده است.

در این مطالعه حدود ۳۰۰ دانشجو برای ارزیابی شخصیتی و اندازه‌گیری سطح اعتیادشان به رسانه‌های اجتماعی تحت نظر قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که سه ویژگی شخصیتی “روان رنجوری”، “با وجدان بودن” و “توافق‌پذیری” به احتمال اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی می‌افزاید، در حالیکه دو ویژگی شخصیتی برون‌گرایی و ریسک‌پذیری به این امر ارتباطی ندارند. به طور کلی افرادی که دارای سطوح بالای روان‌ رنجوری یا تمایل به تجربه عواطف منفی مانند استرس و اضطراب هستند در مقایسه با افراد سالم بیشتر در معرض اعتیاد به رسانه‌های قرار دارند.

در مقابل افراد با سطوح بالای وجدان، با انگیزه و قدرت زیاد برای دستیابی به اهداف خاص کمتر با این اختلال روبرو می شوند اما با این حال کارشناسان خاطرنشان کردند حتی افرادی که دارای سطح بالای وجدان هستند نیز در صورت عصبی بودن احتمال اعتیاد در آنها وجود دارد چرا که سطح بالای استرس و اضطراب می‌تواند کنترل فرد بر استفاده از رسانه‌های اجتماعی را سلب کند.

علاوه بر این ویژگی توافق‌پذیری ـ میزان دوستانه، همدل و کمک‌رسان بودن فرد ـ به تنهایی تاثیری بر این دست اعتیادها ندارد ولی در صورتی که این ویژگی با ویژگی بی‌وجدان بودن شخصی همراه شود احتمال اعتیاد را نیز افزایش می‌دهد.

مراکز نیکوکاری نباید گرفتار بروکراسی اداری شوند
هم اکنون بخوانید

به گزارش لایوساینس، متخصصان در پایان تاکید کردند امیدواریم این یافته‌ها مردم را به جای تمرکز بر یک ویژگی شخصیتی خاص به توجه به یک تصویر کلی از اینکه چگونه شخصیت بر اعتیاد به تکنولوژی تاثیر می‌گذارد، تشویق کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا