شورای حقوق بشر سازمان ملل رای‌گیری درباره غوطه‌شرقی را به تعویق انداخت

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، دولت انگلیس در جلسه فوق‌العاده این شورا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داد که در آن درخواست برای ارسال فوری کمک‌های انسانی به این منطقه مطرح شده بود، این در حالی است که روسیه که به طور یکجانبه آتش‌بس پنج ساعته را به صورت روزانه اعلام کرده اما هیچ کمکی تاکنون به این منطقه نرسیده و هیچ زخمی و یا غیرنظامی از غوطه شرقی خارج نشده است.

در این پیش‌نویس قطعنامه انگلیسی از شورای حقوق بشر و کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره سوریه خواسته شده تحقیقات مستقل و مفصلی به صورت فوری درباره وقایع اخیر در غوطه شرقی انجام شود.

با اینکه روسیه در حال حاضر نماینده‌ای در شورای ۴۷ عضوی ندارد اما در بررسی مباحث این شورا به عنوان ناظر حضور دارد و این طرح را به همراه نظام سوریه محکوم کرد.

الکسی گولتیاییف، مسؤول هیئت روسیه در ژنو گفت: بررسی وضعیت غوطه شرقی در شورای حقوق بشر و تلاش انگلیس در این زمینه غیرسازنده و بی‌فایده است.

وی افزود: این طرح هر آنچه سرزنش است نثار دولت سوریه می‌کند و دمشق را مسؤول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این منطقه معرفی می‌کند.

حسام الدین علاء،‌ نماینده سوریه در دفتر شورای حقوق بشر در ژنو نیز در جلسه این شورا آن را سیاسی و جانبدارانه خواند و تاکید کرد، ارتش سوریه تمامی گام‌های لازم را برای حفظ جان غیرنظامیان و گشودن گذرگاه‌ها برای خروج غیرنظامیان تامین کرده است.

اما تئودور الیگرا، کادردار آمریکا در ژنو، دمشق و مسکو را به ادامه حملات هوایی در غوطه شرقی متهم کرد.

قابلیت‌های هسته‌ای ایران به مرحله غیرقابل بازگشت رسیده است
هم اکنون بخوانید

رعد الحسین: آنچه در غوطه شاهدیم احتملا به حد جرایم جنگی برسد

این در حالی است که زید رعد الحسین،‌ کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل نشستی حول محور سوریه را روز جمعه افتتاح کرد و گفت: حملات هوایی علیه غوطه شرقی که تحت محاصره است و حملات شورشیان به دمشق احتمالا در حد جرایم جرنگی است و باید به دادگاه عالی کیفری ارجاع داده شود.

رعد الحسین افزود: مرتکبان جرایم در سوریه بدانند که هویت‌شان مشخص می‌شود و پرونده‌هایی با هدف محاکمه کیفری آنها در آینده باز خواهد شد.

نمایندگان ده‌ها کشور  و تیم‌های جامعه‌ مدنی سخنرانی‌هایی درباره بحران در غوطه شرقی داشتند که در حال حاضر دربرگیرنده ۴۰۰ هزار غیرنظامی است.

بعد از انجام اصلاحات در متن پیش‌نویس قطعنامه انگلیس رئیس دوره‌ای شورای حقوق بشر رای گیری درباره این پیش‌نویس قطعنامه را به دوشنبه جاری موکول کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا