«عزت سینمای ایران» ۹۳ ساله شد

عزت‌الله انتظامی در سالروز ۹۳ سالگی‌اش به ایسنا گفت: از همه کسانی که پیگر حالم هستند، تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم جبران کنم.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، آقای بازیگر سینمای ایران که متولد ۳۱ خرداد است، امسال جشن تولد ۹۳ سالگی‌اش را می‌گیرد.

بازیگری که گزیده و با وسواس نقش انتخاب کرده و مقابل دوربین رفته است؛ به قول پرویز پرستویی «آقای انتظامی نمونه ندارند و اینکه به ایشان نمونه بی‌بدیل بازیگری می‌گویند واقعا حق است».

پرستویی که همیشه از انتظامی به عنوان مرجع تقلید بازیگری‌اش نام برده، در جشن تولد ۹۰ سالگی آقای بازیگر که توسط ایسنا تدارک دیده شده بود، تاکید داشت: همیشه از ایشان درس زندگی گرفته‌ام. همه کارهای آقای انتظامی را دوست دارم و معتقدم قدرت عجیب و غریبی در بازیگری دارند که خدایی است و یک استثنا محسوب می‌شوند. مانند شجریان در موسیقی، انتظامی را هم نمی‌توان در بازیگری با کسی مقایسه کرد.

حمید فرخ‌نژاد هم در جشن تولد ۸۹ سالگی عزت الله انتظامی گفته بود: بی‌خود نگفته‌اند «عزت‌ سینمای ایران»؛ کسی که می‌شود پشتش ایستاد و به این حرفه افتخار کرد و بگوییم ما آدمی هستیم همکار آقای انتظامی و این برای من شاگرد انتظامی افتخار است که در انتها برسم به جایی که ایشان است. امیدوارم زمانه با آدم کاری نکند که وارد کارهایی شویم که بخواهیم آن را توجیه کنیم. ایرانی‌ها قدیم می‌خواستند دعا کنند می‌گفتند ان‌شاءالله عاقبت به خیر شوی. آرزو می‌کنم عاقبت به خیر شوم و در این سن مانند ایشان چنین وجاهتی نزد مردم داشته باشم. این آرزوی هر هنرمندی است که در عاقبتش مردم دوستش داشته باشند و از یادها نرود و روزبه‌روز به عزت‌ و عزیزی‌اش اضافه شود.

اکران آخرین فیلم «حسن جوهرچی» در هنر و تجربه
هم اکنون بخوانید

عزت الله انتظامی که تا چندی دیگر فیلم «زادبوم» او پس از ۹ سال به روی پرده میرود، سالهاست فعالیت بازیگری ندارد و این روزها به دلیل کهولت سن در منزل استراحت میکند.

آقای بازیگر گفته بود: این کار(بازیگری) یک آدم بودن می‌خواهد که کم داریم. آدم باید عاشق کارش باشد. اینکه آدم کارش را درست انجام دهد یک هدیه الهی است. خداوند ویژگی‌هایی را به بنده‌اش می‌دهد تا آدم چیز بهتری را بسازد. افرادی هستند که در کارشان ناموفق هستند که به نظر من عاشق کارشان نیستند و کارشان درنمی‌آید. من خیلی از کاشکی نمی‌کردیم، می‌ترسم و یکی از زرنگی‌هایم این است تا حالا چنین چیزی برایم پیش نیامده است. پول برایم مهم نیست. کار را باید بخوانم و اگر دوست نداشته باشم امکان ندارد قبول کنم.

عزت‌الله انتظامی متولد ۳۰ خرداد ۱۳۰۳ در تهران فارغ‌التحصیل دانشکده‌ هنرهای زیبای تهران در سال ۱۳۵۱ است که برای ادامه‌ تحصیل به مدرسه‌ شبانه‌ تئاتر و سینما در هانوفر رفت و در سال ۱۳۳۷ به ایران بازگشت.

از فیلم‌های سینمایی این بازیگر می‌توان به «آقای هالو»، «پستچی»، «گاو»، «ستارخان»، «صادق کرده»، «حاجی واشنگتن»، «گراند سینما»، «هامون»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «خانه‌ای روی آب»، «دیوانه‌ از قفس پرید»، «گاو خونی»، «مینای شهر خاموش»، «آتش سبز»، «راه آبی ابریشم» و «چهل‌سالگی» اشاره کرد.

پرویز پرستویی در پیامی ضمن تبریک تولد ۹۳ سالگی عزت الله انتظامی برای ایسنا نوشت: «تولد بزرگمرد سینمای ایران، عزت سینمای ایران را به خود ایشان و جامعه سینمایی تبریک می‌گویم و از خداوند بزرگ سلامتی و تندرستی ایشان را خواهانم».

دومین دوره اهداء نشان عالی خورشید در موزه سینما برگزار شد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا