نحوه پاک کردن وسایل برقی از نجاست

به گزارش اعتماد نو ، متن پرسش و پاسخی بر روی پایگاه اطلاع رسانی جامع عرفان و مذهب ایران منتشر شده است که به شرح زیر است:

پرسش: با سلام . وسایل برقی و مانند آن که به هیچ عنوان امکان آب کشیدن آن وجود ندارد و باعث ضرر مالی می گردد، چیست؟

 

پاسخ: دین مبین اسلام فقهی پویا دارد که برای تمامی دوران کارآمد است. این موضوع سوال شما از مسائلی است که با توجه به نیازهای روز جامعه باید مورد توجه علمای بزرگوار و مراجع تقلید قرار گیرد. طبیعی است اینکه در پاسخ به سوال شما گفته شود هیچ راهی جز آب کشی برای تطهیر وسیله ای که نمی توان آب کشید وجود ندارد، یک ضعف فقهی است که باید برطرف گردد. اینکه به شما هم بگویند از آن وسیله در طولانی مدت اجتناب کنید باعث سختی شما می شود و زمینه وسواس را مهیا می سازد.

مرجع نواندیش آیت الله العظمی صانعی در مسأله ۲۱۱ توضیح المسائل و مسأله ۵۰ رساله خود آورده اند:

« اجسام جامدِ نجس که نجاست در آنها نفوذ نمى‌کند، با ازاله عین نجاست پاک مى‌شود، و نیاز به آب کشیدن و غیر آن از مطهرات نیست. امّا مواردى که در شرع راه خاصّى براى پاک کردن آنها معیّن شده مثل ظرفهایى که براى خوردن و آشامیدن استفاده مى‌شود و مثل ظرفى که سگ و خوک آن را لیسیده و یا از آن ظرف آب خورده، با ازاله عین نجاست، پاک نمى‌شود. »

همچنین در مسائل بسیاری از مراجع می خوانیم که مثلاً اگر بدن حیوان به نجس یا متنجس آلوده شود برطرف کردن آن کافی است، لذا پاک شدن با ازاله عین نجاست در شرع اسلام برای مواردی خاص بی سابقه نیست. اما در مورد وسایل برقی و الکترونیکی چون تازگی دارد، غیر از مرجع عالیقدر آیت الله صانعی که می توان گفت تکلیف را روشن ساخته اند، لازم است بقیه مراجع عظام نیز در این مورد و موارد مشابه استنباط حکم شرعی نمایند.

نظام سلطه رسانه‌ای در پی تطهیر دوران سیاه پهلوی است
هم اکنون بخوانید

لازم به ذکر است علما و فقهای بزرگ مانند صاحب جواهر یا سیدالکریم و… مباحث پیچیده ای را درباره امکان یا عدم امکان تطهیر روغن مایع با آب مطرح نموده اند و بیشتر علما به این نتیجه رسیده اند که چنین طهارتی با آب ممکن نیست. قطعا استنباط احکم شرعی نوین برای تطهیر وسایل الکترونیکی مانند رایانه و … سخت تر از نتیجه گیری درباره امکان تطهیر روغن مایع با آب برای مراجع بزرگوار نیست.

پرتال جامع عرفان و مذهب ایران (طارق نیوز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا