به گزارش اعتماد نو محسن ایزدخواه در نشست بررسی چشم انداز و چالشهای طرح تحول سلامت گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۲۵ صندوق بیمه اجتماعی است که از این تعداد ۴ صندوق تامین اجتماعی، خدمات کشوری، نیروهای مسلح و روستاییان عشایر جزو صندوقهای عمومی حساب شده و مابقی مثل صندوق بازنشستگی نفت، صداوسیما و بانک صندوقهای خصوصی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شاخص ضریب پشتیبانی تمامی صندوقها بین یک تا حدود پنج است افزود: به صورت مشخص میتوان مدعی شد که سازمان تامین اجتماعی به عنوان فراگیرترین صندوق بیمههای اجتماعی در کشور عدد شاخص پشتیبانی در حدود۸ /۵ درصد است.
این کارشناس بیمه بایادآوری اینکه از نظر علم اقتصاد هر صندوق بیمهای که شاخص پشتیبانی آن به عدد ۵ نزدیک شود در آستانه ورشکستگی و انحلال قرار میگیرد، افزود: با این شرایط میتوانیم مدعی شویم که در میان وضعیت وخیم صندوقهای بیمههای اجتماعی، وضع سازمان تامین اجتماعی از همه صندوقها بدتر و وخیمتر است.
وی که معتقد است دلیل وخامت بیش از حد وضعیت صندوق سازمان تامین اجتماعی به انباشته شدن مطالبات جاری این سازمان از دولت و تحمیل هزینههای غیر منطقی بخش درمان باز میگردد، افزود: از زمان به اجرا درآمدن طرح تحول سلامت هزینههای درمانی سازمان تامین اجتماعی از حدود هفت هزار میلیارد تومان در سال به حدود پانزده هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بر همین اساس پیش بینی میشود که در سال آینده بار مالی هزینههای درمانی این سازمان رقمی در حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد شود.
ایزدخواه با بیان اینکه که امروز در نقد اجرای طرح تحول سلامت بخش قابل توجهی از انتقادات متوجه عملکرد نادرست مدیران وزارت بهداشت است، افزود: در این رابطه البته نقش و وظایفی هم متوجه وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی بوده است و به همین دلیل میتوان مدعی شد چون که درست انجام وظیفه نکردهاند، در نتیجه وضعیت کنونی به وجود آمده است.
وی یادآور شد: زمانی که در سال ۸۳ قانون جامع نظام رفاه اجتماعی در مجلس وقت تصویب شد تصور این بود که با تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی قرار است از این پس دولتها استانداردهای رفاه اجتماعی را در جامعه ارتقا دهند.
این کارشناس بیمه افزود: اما این تصور بعد از به روی کار آمدن دولت نهم هرگز محقق نشد چرا که همان زمان وزیر وقت با نگاه سود و زیان به صندوقهای بیمهای نگاه میکرد و در ادامه این دولت شاهد بودیم که چطور این وزارتخانه نوپا در نهایت با دو وزارت خانه کار و تعاون ادغام شد.
ایزدخواه اظهار کرد: انتقاد به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص وضعیت کنونی از صندوقهای بیمهای از جایی آغاز میشود که مسوولان این وزارتخانه به عنوان متولی بیمههای اجتماعی تلاش خود را برای تحکیم موقعیت بیمههای اجتماعی انجام ندادند.
وی با بیان اینکه در جریان همین طرح تحول سلامت اگر مسوولان مربوطه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هوشیاری و دقت لازم را به خرج میدادند میتوانستند با متقاعد کردن مجلس، مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت از افزایش نابجای هزینههای درمانی جلوگیری کنند، گفت: این سازمان از یک سو تمام اعتبارات درمانی خود را بابت هزینههای مراکز ملکی هزینه کرده است و از سوی دیگر مجبور شده است تا بابت پرداخت تعهدات خود به مراکز درمانی طرف قرارداد از بانک رفاه وام سنگین دریافت کند.
ایزدخواه با بیان اینکه از زمان ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی جذابیت وزارتخانه جدید تنها در صندوقهای بیمهای خلاصه شده است، یادآور شد: این وضعیت باعث شده است تا مسوولان مربوطه آن طور که باید به وضعیت بیمههای اجتماعی توجه نکند.
وی ادامه داد: نتیجه غفلت مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که وزارت بهداشت از همان ابتدای مطرح شدن طرح تحول سلامت درصدد برآمد تا از طریق پنجره قیمتی مقاصد مطلوب خود را در قالب اجرای طرح تحول سلامت دنبال کند و در نتیجه اینگونه صندوقهای بیمهای به ویژه سازمان تامین اجتماعی درنتیجه افزایش غیر متعارف هزینههای درمانی در معرض خطر قرار بگیرد.
منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا