کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان

به گزارش ایسنا، عمران گاراژیان توضیح داد: تپه برج یکی از آثار پیش از تاریخی مهم در دشت نیشابور است که پیش از این در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی در این محوطه مهم، گمانه‌زنی‌هایی انجام و آثار دوره‌های نوسنگی تا آهن در لایه‌نگاری آن مشخص شد، بنابراین کاوش‌های انجام‌شده در این محوطه امسال تکمیل پژوهش‌های پیشین و حفاظت از اثر بود.

او با بیان این‌که گمانه‌زنی و کاوش‌ها در تپه برج به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در این محوطه به صورت مستقل انجام شده‌اند، افزود: کاوش‌ها عموما در حاشیه‌های شمالی اثر متمرکز بودند. این اقدامات نشان داد آثار دوره‌های قدیم‌تر احتمالا اواخر نوسنگی و اوایل مس- سنگی (هزاره‌های ششم و پنجم پیش از میلاد) در شمال تپه در مقیاس گسترده وجود دارند.

او با تاکید بر این‌که کاوش‌ها تایید می‌کند فعالیت‌های گسترده‌ای در دوره آهن در سطح بالایی و در شمال شرق تپه انجام می‌شده، بیان کرد: این فعالیت‌ها شامل مراحل تولید آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده، فعالیت‌هایی که آثار دوره‌های قدیم‌تر را در حاشیه‌های شمالی دستکاری و مضطرب کرده‌اند.

سرپرست ایرانی پروژه گمانه‌زنی و کاوش تپه برج با اشاره به این‌که انجام گمانه‌زنی در این محوطه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف حفاظت از تپه برج در این فصل آغاز شد و به انجام رسید، افزود: مراحل اداری و قانونی تعیین عرصه طی شده و رسما به وسیله میراث فرهنگی ابلاغ می‌شود.

گاراژیان افزود: تپه برج اثری پیش از تاریخی و کلیدی در خراسان است که امیدوارم دانشگاه نیشابور، مسئولان شهرستان و استانِ خراسان همراهی و پشتیبانی کنند تا طرح پنج‌ساله کاوش به سرانجام برسد و یکی از مهمترین نقصان‌ها و کمبودهای فرهنگی- تاریخی منطقه برطرف شود.

او این نقصان را نبود جدول گاه‌نگاری فرهنگ‌های پیش از تاریخی در خراسان دانست.

انتهای پیام

پخش «گاندی» همراه با آثاری از تارکوفسکی، تیم برتون و ریدلی اسکات
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یک =

دکمه بازگشت به بالا