راز موفقیت دولتها در افزایش سلامت اجتماعی

به گزارش ایسنا، ابراهیم صادقی‌فر در کنفرانس آنلاین ملی امور اجتماعی در اعتماد نو به نقل از برنامه هفتم توسعه گفت: حوزه سلامت و نیروی انسانی اهمیت بالایی دارد و سلامت نیز ابعاد گسترده‌ای دارد، اما آنچه که برای ما بسیار حائز اهمیت است، بحث سلامت روان و سلامت اجتماعی است که سعی می‌کنیم سیاست گذاری کاملی در این زمینه ها داشته باشیم و به جد پیگیر اعتماد نو به نقل از برنامه هایمان باشیم.

وی ادامه داد: بحث سلامت اجتماعی نوعی بهداشت روانی و جمعی است که در صورتی که تحقق پیدا کند شهروندان و نیروی کار جامعه که گروه هدف ما هستند، از انگیزه و شادابی کافی برخوردار خواهند بود و پر واضح است که افراد سالم از نظر اجتماعی ظرفیت‌های تعامل سازنده تری را در جامعه و محیط کار تجربه می‌کنند لذا سلامت روانی بیشتر جنبه‌های فردی سلامت است و برای ما بسیار مهم است و اعتماد نو به نقل از برنامه های مفصلی داریم و اخیرا نیز تفاهم‌نامه ای با دکتر حاتمی امضاء کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اهمیت حوزه سرمایه اجتماعی در سلامت اجتماعی اشاره و اظهار کرد: سرمایه اجتماعی به صورت شبکه ای از روابط میان افراد، در جامعه ویژه یا محیط کار باعث می شود که جامعه عملکرد بسیار موثرتری داشته باشد و در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را تاحدودی زیادی از دست می‌دهند. سرمایه اجتماعی است که می تواند از طریق تشویق افراد به همکاری و مشارکت در تعاملات اجتماعی معضلات و موضوعات اجتماعی را حل و رشد و توسعه و تعالی به ویژه در حوزه پایداری اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را امکان‌پذیر کند، لذا همه ما مکلفیم که سرمایه اجتماعی را مراقبت کنیم.

اقدام غیراصولی باغ وحش ارم، علت اصلی مرگ ماده ببر سفید
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی و انسانی بستری را فراهم می کند تا بتوانیم به موفقیتهای آتی دست پیدا کنیم، گفت: جوامعی که از سرمایه اجتماعی غنی هستند حمایت و اعتماد عمومی بالاتری را به عنوان منبع در اختیار دارند و همین موضوع بر سلامت آنها تاثیر می گذارد.

وی افزود: سلامت اجتماعی به عنوان یک مقوله سلامت فقط یک دولت یا دانشگاه یا سازمان یا یک نهاد اجتماعی کشور نمی تواند پاسخگوی آن باشد و این چالش ملی نیازمند یک عزم و مشارکت آحاد جامعه است و دولتی می تواند در حوزه سلامت اجتماعی موفق باشد که مشارکت همگانی را بالا ببرد. از این روست که می گویند که سرمایه اجتماعی اهمیت بالایی دارد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی افزود: ما در معاونت نیز در بخش‌های مختلف سفیران سلامت و رابطان سلامت، خانه‌های بهداشت و مشاوران بهداشت روان و و.. را در خدمت گرفتیم تا بتوانیم اندکی به بحث حوزه سلامت اجتماعی بپردازیم. 

وی گفت: در گذار شتاب توسعه و جنگ، آسیب‌های اجتماعی سیر صعودی داشته و بسیار نگران‌کننده بوده، از این رو درخواست دارم که شاه کلید اعتماد نو به نقل از برنامه هفتم باید این باشد که نگوییم که هزینه برای سلامت اجتماعی بلکه بگوییم سرمایه گذاری برای سلامت اجتماعی و تلاش کنیم که این کلید واژه را در ادبیات اعتماد نو به نقل از برنامه هفتم جا بیاندازیم.

در ادامه صادقی فر گفت: گفته می شود که حداقل یک چهارم مردم ایران به صورت مستقیم دچار یکی از آسیبهای ناشی از اعتیاد، طلاق، بیکاری و جدایی، نزاع و زندان و سرقت و… هستند، اما نکته نگران کننده این است که این اعداد و ارقام در سالیان متمادی وجود داشته یعنی رنگ و جنس آسیب و مسائل اجتماعی در ایران اندکی متراکم و مزمن، گسترده و فزاینده شده است، لذا هر کدام از ما در گوشه ای از مسئولیتی که در اختیار داریم، باید تلاش کنیم که این مباحث حوزه آسیبها را کنترل کنیم. 

تداوم بارش‌ها در جنوب شرق کشور
هم اکنون بخوانید

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون در بخش دیگری از سخنانش به ارائه آماری پرداخت و تصریح کرد: طی ۴.۵ سال گذشته به واسطه کار پژوهشی در وزارت تعاون به این رسیدیم که بلافاصله بعد از به دست آوردن یافته های پژوهشی، کاربست علمی آن را شروع کنیم و با راه اندازی طرحها سعی کردیم که از این آسیبها پیشگیری کنیم. در بحث تبیین وضعیت خشونت در جامعه کار و تولید، براساس پژوهشی که انجام دادیم ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر حضور داشتند که ۱۹ درصد خشونت فیزیکی را انجام داده بودند و ۴۰ درصد به یکی از اشکال نسبت به دیگران خشونتی را روا داشته بودند و ۱۰ درصد مرتکب خشونت قومی شده بودند. 

به گفته وی در جامعه کار و تولید، ۵۰ درصد کارگران روابط مبتنی بر صداقت و اعتماد متقابل را در محیط کار کم و خیلی کم دانستند. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا