جشنواره هنر آسمانی برای تشخیص طلاب مستعد برگزار می‌شود

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی امروز، ۱۱دی ماه در هفتمین جشنواره “هنرهای آسمانی” که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: عالم سخنوری که می‌تواند هزاران انسان‌را در پای منبر دور خودش جمع کند یک هنرمند واقعی است.

وی با بیان اینکه هنر اصیل در متن اسلام وجود دارد، افزود: باید بدانیم استفاده از هنر برای انتقال پیام های دینی مورد توجه اسلام و ادیان دیگر است. علاوه بر قرآن، نهج البلاغه‌ را داریم که در اوج یک کار هنری است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‎های علمیه با بیان این که در تاریخ علمای بزرگی مشاهده می‎شوند که با قلم خود ارزش‎های دینی را به مخاطبان خود القا کرده‎اند، تاکید کرد: در زمان ما به دلیل وجود هنرهای جدید و منحرف شدن آنها از سوی برخی افراد ناباب، افراد بسیاری از نام هنر فراری هستند.

وی با انتقاد از ساخت برخی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های هنری در جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: در زمینه هنر آسیب های فراوانی دیده ایم و در کشور ایران برخی فیلم هایی تولید می شود که در تراز انقلاب اسلامی نیست. برخی افراد با شینطت بهترین شاخصه های ارزشی نظام اسلامی را به گونه ای نشان می دهند که مخاطب گمان کند، بدترین ارزش است.

نبوی ادامه داد: از جمهوری اسلامی انتظار می‌رود فیلم‌هایی که برای بشریت پیام دارند را تولید کند؛ تولید برخی فیلم هایی که مصرف کننده ضایعات هالیود به شمار می رود، دور از شأن جمهوری اسلامی است؛ البته غرب فعالیت های مناسب و قابل اقتباسی نیز دارد که استفاده از آنها مفید است.

سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
هم اکنون بخوانید

وی در خصوص لزوم کشف و بهره‌مندی از استعدادهای موجود در حوزه تصریح کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب برای ورود حوزه‌های علمیه به عرصه هنر کاری به جا است و ما در این راستا طرح جامعه هنر را تدوین و به همه مراکز اعلام کردیم که امیدواریم فتح بابی برای پیمودن این مسیر حساس باشد.

وی افزود: در این طرح طلبه باید در سال چهارم با رشته های هنری آشنایی پیدا کند و در سال پنجم نیز به کارشناس تبدیل شود که مدارسی نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند؛ البته به دلیل برخورداری مدارس حوزه علمیه از استقلال نسبی، مدیران مدارس تا زمانی آثار مناسبی را مشاهده نکنند وارد عرصه هنر نخواهند شد؛ گرچه امروزه در عرصه هنر تجربه های موفقی در حوزه علمیه مشاهده می شود و برخی مدراس به سمت آموزش هنر نیز حرکت کرده اند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه از برگزاری جشنواره هنر آسمانی خبرداد و اظهار کرد: در این جشنواره استعدادهای فراوانی شناخته شده اند و اساتید هنرمندی که در حوزه علمیه مورد توجه قرار نمی‌گرفتند امروزه در کمیته‎های هنر مشغول هستند بنابراین امیدواریم در ارائه الگوی هنر اسلامی به جامعه ایرانی موفق باشیم.

وی در ادامه گفت: هفتمین جشنواره هنر آسمانی در دو رشته شعر و هنر برگزار می‌شود که از ابتدای دی ماه فراخوان به حوزه های علمیه ارسال شده و از طریق فضای مجازی نیز اطلاع رسانی صورت گرفته است. زمان ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه و زمان برگزاری جشنواره اسفند ۹۸ است.

نبوی با بیان اینکه این جشنواره منحصر به طلاب علوم دینی است، تاکید کرد: خواهران و برادران طلبه می‎تواند با ارسال آثار هنری جدید در هر دو بخش حضور داشته باشند و هر طلبه فقط می‎تواند حداکثر سه اثر ارسال کند.

مدیر جدید سروش از سیاست‌هایش گفت
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: مراد از طلبه، افرادی هستند که علوم حوزوی می‏‎خوانند یا خوانده‎اند و منظور داشتن کد نیست زیرا بسیاری از طلاب در مرکز مدریت پرونده هم ندارند؛ از سوی دیگر اگر فردی در رشته‎های دانشگاهی متناسب با رشته‎های حوزوی در حال تحصیل است می‎تواند در این جشنواره شرکت کند.

نبوی با اشاره به این که موضوعات هفتمین جشنواره هنر آسمانی شامل دو بخش عمومی و ویژه است، گفت: تبلیغ دین، فرهنگ جهاد و شهادت، اخلاق، عرفان، اربعین حسینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات بخش عمومی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنین نقش افراطی گری و تکفیر در اسلام هراسی از موضوعات بخش ویژه به شمار می روند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در خصوص نحوه‌ ارسال آثار به این جشنواره عنوان کرد: علاقه‎مندان به شرکت در هفتمین جشنواره هنرآسمانی می‎توانند آثار خود را از طریق بارگزاری در پایگاه اینترنتی جشنواره هنرهای آسمانی با همین نام ویا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع شهید صدوقی، فاز هفت و همچنین از طریق پست به همین آدرس، تحویل دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا