وزیر خارجه فرانسه: نباید خودمان وارد معرکه بشویم و حالت جنگ بگیریم

سخنان تازه وزیر خارجه  فرانسه درباره حمله موشکی ترامپ به سوریه از یک اختلاف نظر میان قدرت های شورای امنیت حکایت دارد .

به گزارش اعتماد نو ، روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین (۶ آوریل)، ژان-مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، با اشاره به گزارش‌های مربوط به حملات شیمیایی اخیر در سوریه، گفت که دولت او همچنان در صدد کسب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این مورد است. وزیر خارجه فرانسه گفت که برای این منظور با کشورهای عضو شورا، به خصوص روسیه در تماس است و می‌کوشد توافق آنها را برسر پیش‌نویس یک قطعنامه جدید جلب کند.

آقای ارو در پاسخ به سئوالی در مورد موضعگیری فرانسه در صورت اقدام نظامی آمریکا در سوریه، گفت که فرانسه هنوز هم در واکنش به “حمله شیمیایی دولت سوریه” و همچنین پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور “برای تلاش‌های دیپلماتیک ولویت قایل است.” وی گفت: “اولین مرحله باید شامل تصویب قطعنامه شورای امنیت در این زمینه و مهمتر از همه، از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو باشد.”

وزیر خارجه فرانسه در مورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که “نباید به این بهانه که ممکن است رئیس جمهوری آمریکا خونش به جوش آمده باشد، خودمان وارد معرکه بشویم و حالت جنگ بگیریم.”

روز سه‌شنبه (۴ آوریل/۱۵ فروردین) این هفته گزارش شد که در اثر حمله شیمیایی در شهر خان شیخون، از مناطق تحت تسلط شورشیان مخالف حکومت سوریه در استان ادلب، بیش از هفتاد نفر از جمله تعدادی کودک کشته شده‌اند. برخی سازمان‌های نظارت بر حقوق بشر و دولت‌های غربی نیروی هوایی سوریه را به بمباران شیمیایی غیرنظامیان متهم کردند.

ترامپ، چین را تهدید بزرگتری برای انتخابات آمریکا می‌داند
هم اکنون بخوانید

دولت سوریه انجام عملیات هوایی در این محل را تکذیب کرد اما بعدا روسیه با تایید اجرای عملیات نیروی هوایی سوریه در خان شیخون، که هدف این حمله یک انبار مهمات و کارگاه ساخت مین دستی متعلق به شورشیان مخالف دولت بوده و انتشار گاز انبار شده در این محل عامل مرگ غیرنظامیان بوده است.

شامگاه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این حمله تشکیل جلسه داد اما به دلیل مواضع متضاد کشورهای غربی و روسیه در مورد مسئول اصلی این واقعه، توافقی به دست نیامد و این جلسه به نتیجه نرسید.

در واکنش به این حمله، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با مقصر دانستن حکومت سوریه در حمله شیمیایی روز سه‌شنبه، خطاب به مقامات سوری گفت که با کشتن کودکان “از خیلی از خطوط قرمز عبور کرده اید” و افزود که حمله ادلب نگرش او نسبت به سوریه و بشار اسد را تغییر داده و در حال تنظیم سیاست جدیدی در قبال سوریه است. آقای ترامپ در مورد این تغییر و ماهیت سیاست جدید خود توضیحی نداد و تنها گفت “خواهید دید.”

پیشتر، سخنگوی کاخ سفید با متهم کردن دولت سوریه به بمباران شیمیایی شهروندان آن کشور گفته بود که سیاست دولت باراک اوباما در قبال سوریه باعث جسور شدن حکومت آن کشور و ادامه جنگ داخلی شده است. به گفته وی، در حالیکه باراک اوباما حمله شیمیایی را “خطر قرمز” آمریکا در جنگ سوریه توصیف کرده بود، پس از حمله شیمیایی پرتلفات ارتش سوریه در سال ۲۰۱۳، هیچ اقدامی صورت نداد.

در مقابل، یکی از مخالفان حکومت سوریه موضعگیری مقامات دولت  ترامپ در قبال حکومت سوریه را مقصر دانسته و گفته بود که این نظر برخی مقامات آمریکایی که اولویت ایالات متحده در سوریه شکست داعش است و نه تغییر رژیم باعث شده است تا دولت سوریه بدون نگرانی از عواقب اقدامات خود، در مناطق تحت تسلط مخالفان به شدت عمل متوسل شود.

حکیم: با حضور اسرائیل در منطقه تحت هر عنوانی مخالفیم
هم اکنون بخوانید

احتمالا اظهارات آقای ترامپ در مورد “تغییر دیدگاهش” نسبت به حکومت سوریه به این موضوع اشاره دارد.

 

منبع:ایران آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا